Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Noen som kan forklare hvordan jeg kan lage en bryter som har tre valg for en vifte.

1. Av

2. 12V. (fullfart)

3. 5.5V (halv fart)

Skal kjøpe meg 4 slike brytere, som skal styre vær sin vifte.

Hvordan setter jeg opp dette, i forhold til PSU, brytern of Vifta??

Tegn gjerne..

På forhånd Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vil si blå LED's er dyrer pga. de er "hi-tech" :razz: også er det ganske så mange som vil ha dem nuh.. det er liksom så inn. Men husk at hvis du skal ha viftestyring hvor èn LED til hver vifte viser om den vifta kjører på 12V / 7V (smartere enn 5V!) må du ha tofarga LED's.. og tofarga LED's finnes ikke i fargen blå! Så vidt jeg vet finnes de som rød/grønn og orange/grønn. Har selv tenkt til å kjøpe orange/grønn fra clas ohlson.. ettersom jeg ikke gidder å bestille fra ELFA gjennom skolen. Det er faktisk dyyrt. Her i hvert fall en guide..

http://www.bit-tech.net/article/52/3

denne kan muligens hjelpe litt..

men du må vite åssen du leser skjemaet

Lenke til kommentar

Quote:

sub_sonic skrev (2002-01-16 00:23):

hallo!

Jeg skal mekke meg en vannkjølings kontrollpanel som jeg skal ha på en måte tre moder... den bryteren skal fungere alle "kneppene" altså: til - til - til...

jeg setter til motstander ettervært!

noen som vet om hvor jeg kan få tak i de?

da må du nok gå for en vridebryter med 3 (eller flere) tilstander. ett eksempel er http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/12/122127.htm

Lenke til kommentar

cgsimons, vet ikke åssen du gjør det når du skrur pc'en på! Men effekten kan nok oppnås når du skrur pc'en av ved å koble på en jævli schvær kondensator som du kobler inn før neon-lyset.. det vil nok funke ganske så bra :smile: -vet- det funker på LED's (har testa det).. tror nok det vil funke på neon-lyset også. Men det ikke sikkert om du vil merke effekten. Men det er bare å prøve! :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

...tofarga LED's finnes ikke i fargen blå! Så vidt jeg vet finnes de som rød/grønn og orange/grønn.

To fargete LED's skifter farge ved å sette strøm (+) på en og en anode.

Hvis du setter strøm på BEGGE anodene, så får du på en rød/grønn LED gulorange lys. :eek:

Så, en tofarget LED kan gi 3 farger! :grin:

(Det får jeg ihvertfall på noen jeg har slengende...)

Kan ikke garantere at det funker med alle merker, men prøv. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Men åssen hadde du egentlig tenkt til å få til å gi spenning til alle beina til tofarga LED's i praksis?

Det var et probl jeg ikke hadde tenkt på. :sad:

Ble sittende og gruble (og tegne) litt, og tror jeg har funnet en løsning.

Blir å bruke noen dioder (ikke lys) da de kun slipper strøm igjennom en vei.

Har selv 2 90mm vifter som skal kunne kjøres på 12 og 6V. Fikk da lyst til å bruke 3 farget LED.

[*] RØD = Vifte AV

[*] ORANGE = Vifte 6V

[*] GRØNN = Vifte 12V

Nå blir jo dette litt dyrere enn å bare ha LED som lyser når vifta er på da... :razz:

Har en elektronisk omformer som gir 3, 6 og 12V ut, fra 12 og 24V inn. Vurderer å få bygd en som gir 12, 9 og 6V ut fra 12V inn.

Kan da bruke bryter 5644AB som 3veis bryter. Viftene vil da måtte stå på hele tiden.

Så er det å orge med 3 farget LED til dette da...

Hmmm :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...