NextoN Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Hei Foreldrene mine flytter ut fra huset snart, til det nye huset. Men siden de har så billig leie på dette huset via jobben så får meg og min bror lov å bo i dette 90 kvadratmeters huset. Men jeg må klare meg selv, tror dere at det er verdt det? Er 18 år. Dette betyr egentlig bare at jeg betaler mat, ungdomskort og slike ting selv. Lenke til kommentar
Schjellin Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Absolutt så både du å brodern din får litt utfordringer med å klare dere alene.. Lenke til kommentar
neadii Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Hvor gammel er broren din da? Jeg hadde ikke orka å bo sammen med en som er 10-12.. Er 17 selv. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Ja. Da jeg flyttet for meg selv (dvs. sammen med to kamerater), hadde jeg selvsagt en del mer utgifter med untak av månedskort ettersom jeg flytta betraktlig nærmere jobben. Men, ettersom jeg nå måtte styre selv, merket jeg at økonomien faktisk ble bedre; jeg lærte å kontrollere pengebruken mye mer. I likhet med deg, hadde jeg ikke noe husleie å snakke om. I tillegg til at det var kjempebillig leie der, hadde jeg lånt penger til han som egentlig leide kåken og som nedbetaling slapp jeg å betale leie en god stund. For meg var dette aboslutt et viktig og riktig steg. Bare avklar fellesutgifter og gjøremål med broren din slik at det ikke blir noen unødvendige konflikter. Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 18 år. Har ikke angret en dag. (Er snart 10 år siden nå.) Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 25. august 2008 Forfatter Del Skrevet 25. august 2008 Jeg er 17, blir 18 i september. Min bror er 21, jeg går i lære. Han går på skole. Begge betaler for sin egen mat osv. Tror ikke vi har noen problemer på den måten hvertfall. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Jeg er 17, blir 18 i september. Min bror er 21, jeg går i lære. Han går på skole. Begge betaler for sin egen mat osv. Tror ikke vi har noen problemer på den måten hvertfall. Enkelte ting er greit å kjøre på felles'n som smør, dopapir såpe osv. Avtal også fordeling av husarbeid. Enten gjør dere ting sammen eller så har dere f.eks. hver deres uke der den ene gjør ditt og den andre gjør datt. Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 25. august 2008 Forfatter Del Skrevet 25. august 2008 Ja, begge har jo inntekt så det blir ikke så dumt. Men jeg må spare til bil så blir mye havregryn og melk hver dag =P Lenke til kommentar
indie Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Havregryn er kjempesunt så det har du bare godt av! Spis havregryn til frokost og kyllingfilet til middag, de fleste klager på at kylling og sunn mat er så sinnsykt dyrt, men det er det ikke om du tenker i porsjon. En pakke med 5 kyllingfileter kan koste ca 70-80kr, og så spiser du en kyllingfilet til middag sammen med tilbehør som ris og brokkoli/heller ikke dyrt) så er det billigere enn grandis som er veldig standard, og mye, mye, mye sunnere Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 25. august 2008 Forfatter Del Skrevet 25. august 2008 Ja, pluss det kommer godt til med styrke treningen =). Men får jeg noe bortebostipend? Et laent tillegg for å ikke bo hjemme egentlig? Lenke til kommentar
neadii Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Er ikke sikkert. Fordi kontrakten til huset står vel i foreldra dine sitt navn, men jeg vet ikke helt. Så du får vente til noen med mer peiling svarer. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 (endret) Havregryn er kjempesunt så det har du bare godt av! Spis havregryn til frokost og kyllingfilet til middag, de fleste klager på at kylling og sunn mat er så sinnsykt dyrt, men det er det ikke om du tenker i porsjon. En pakke med 5 kyllingfileter kan koste ca 70-80kr, og så spiser du en kyllingfilet til middag sammen med tilbehør som ris og brokkoli/heller ikke dyrt) så er det billigere enn grandis som er veldig standard, og mye, mye, mye sunnere Takker for ypparleg tips til nyinnflytta student On: du vil nok vokse veldig på å bu "åleine" i lag med broren din Endret 25. august 2008 av aspic Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 25. august 2008 Forfatter Del Skrevet 25. august 2008 Er utleie hus gjennom jobben til pappa. Betaler kanskje 1000-2000 i måneden for å bo her. Så er ganske billig leie for en så stor enebolig. Ekstremt stort hus for to stykker. Men jeg er ikke oppført som hjemme hvis jeg ikke bor med foreldrene mine vell? Lenke til kommentar
neadii Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Tips: Spør rådgiver på skolen din. :-) Lenke til kommentar
aspic Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 (endret) Mi erfaring tilseier at rådgjevarane rundt på skulane er på nivå med tilbakeståande sjimpansar. Då burde du heller ringje eller sende mail til Lånekassen, ettersom det er dei som gir ut stipend. http://lanekassen.no/templates/Page____2983.aspx Endret 26. august 2008 av aspic Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 26. august 2008 Forfatter Del Skrevet 26. august 2008 Tips: Spør rådgiver på skolen din. :-) Hadde du lest den første postet hadde du sett at jeg ikke går på skole, men i lære =). Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Det må være 40km, eller 3t reiseveg unna. Lenke til kommentar
neadii Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Tips: Spør rådgiver på skolen din. :-) Hadde du lest den første postet hadde du sett at jeg ikke går på skole, men i lære =). Skolen din/Arbeidsplassen din. Whatever. De fleste skoler og arbeidsplasser har det. Eller så kan du gjøre som fyren over sa, sende mail til Lånekassen og spørre selv. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Lånekassen eller opplæringskontoret skal du ta kontakt med! Tatt fra lanekassen.no: Krav for å få bostipend Du må bo for deg selv og minst ett av disse kravene må være oppfylt: • Skolen ligger minst 40 km fra foreldrehjemmet • Reisetiden mellom hjem og skole er minst tre timer tur-retur • Det er spesielle forhold som gjør at du ikke kan bo hjemme Spesielle forhold er det mange forsjellige av. Les på lanekassen.no for mer info. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå