Dy§no Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Har PS ein eigen knapp for å angre? Det er rett nok ei stund sidan eg brukte programmet, men eg kan ikkje hugse ein eigen knapp. Kor er den?QUOTE Vi må enten bruke menyvalget Rediger, Angre eller hurtigtasten CTRL-Z, men da kan vi kun angre én handling tilbake. /QUOTE Blander du med PS her? Ctrl + Z angrer fleire gonger her hjå meg, og eg kan ikkje hugse å ha endra noko på dette punktet. I PS derimot er Ctrl + Z hurtigtasten for «Undo/redo», som berre lar ein angre eitt steg attende i historia (og so fram att). Hmm, jeg har efterhånden mere erfaring med GIMP end med photoshop, men netop dette problem sad jeg selv med i går: I Photoshop kan man få en angrehistorie, hvor man kan vælge og fortryde enkelte skridt tilbage i historien. Så hvis man f.eks. justerer curves, roterer og beskærer billedet og _derefter_ gerne vil omgøre curves, så klikker man bare på netop DET trin i angrehistorikken. I GIMP skal man tilbage, skridt for skridt, og derefter (i mit eksempel) gentage rotere + beskære handlingerne. ...hvis det er mig der har overset nogle muligheder i GIMP, vil jeg MEGET gerne korrigeres! Brukermanual for "angre" Løsningen din er vel å jobbe i lag, last ned og se video 13 fra meetthegimp for en kort intro. Jobber du i lag kan du endre direkte på curves i ettertid uten å måtte benytte angremetoden. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Det som irriterer meg mest med Gimp er ytelsen, den er horribel i forhold til Photoshop. Og du har gått til instillinger og skrudd opp ram og cpu bruk som Gimp kan bruke(defualt er dette satt veldig lavt). Se video 1 & 2 av meetthegimp for hvordan du gjør det. Lite tips til de som vil lære seg Gimp; gå til meetthegimp.org hvor du kan laste ned gratis en rekke videoer med opplæring. Start med de første hvor de går gjennom instillinger for Gimp, hvordan man kan stille den inn slik man selv ønsker osv. til mer avanserte tema. Kan du alt PS så blir det lettere ettersom ettersom mange verktøy fungerer helt likt. Det har eg, og eg anbefaler du prøver begge to side om side og åpner eit 10 megapixels foto tatt av eit speilreflekskamera og begynner med å legge til nokre effekter. Ytelseforskjellen er 10-20x betre i Photoshop. Dette gjelder ikkje Gimp aleine, men så og si alle fotoprogrammer på nix plattformen. DigiKam, Krita osv.. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Det som irriterer meg mest med Gimp er ytelsen, den er horribel i forhold til Photoshop. Og du har gått til instillinger og skrudd opp ram og cpu bruk som Gimp kan bruke(defualt er dette satt veldig lavt). Se video 1 & 2 av meetthegimp for hvordan du gjør det. Lite tips til de som vil lære seg Gimp; gå til meetthegimp.org hvor du kan laste ned gratis en rekke videoer med opplæring. Start med de første hvor de går gjennom instillinger for Gimp, hvordan man kan stille den inn slik man selv ønsker osv. til mer avanserte tema. Kan du alt PS så blir det lettere ettersom ettersom mange verktøy fungerer helt likt. Det har eg, og eg anbefaler du prøver begge to side om side og åpner eit 10 megapixels foto tatt av eit speilreflekskamera og begynner med å legge til nokre effekter. Ytelseforskjellen er 10-20x betre i Photoshop. Dette gjelder ikkje Gimp aleine, men så og si alle fotoprogrammer på nix plattformen. DigiKam, Krita osv.. Hva kan være årsaken til det da? Kanskje PS benytter GPU til oppgaver som Gimp overlater til CPU? Har lest at GPU kan for enkelte oppgaver utføre disse betydelig bedre enn hva CPU kan. Gimp får jo helt ny innmat i kommende versjon(GEGL), som man kan hake av for å bruke hvis man vil. Blir interessant å se om denne er raskere enn den eksisterende. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Kanskje, men eg har også tru på at Photoshop drar mykje betre nytte av SSE3&4 og fleire kjerner. Lenke til kommentar
araziel Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Kanskje på tide å sjekke ut GIMP igjen. Evigheter siden jeg prøvde det sist, men da hadde jeg heller ikke photoshop da Jeg elsket likevel interfacet som mange andre her. Er det noen som vet hvordan man kan gjøre iallefall "bakgrunnen" i photoshop gjennomsiktig? Kanskje noe mer drastisk også? Søkte litt, men finner jo bare GIMP->photoshop saker. Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Endelig en ny test av gimp. Bra For en god samling med scripts/plugins kan man sjekke ut gimpfx-foundry Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Hmm, ser ut til at 2.6 er langt på vei med å gå over til GEGL, og da helt opp til 32bits. http://gimp.org/release-notes/gimp-2.6.html Important progress towards high bit-depth and non-destructive editing in GIMP has been made. Most color operations in GIMP are now ported to the powerful graph based image processing framework GEGL, meaning that the interal processing is being done in 32bit floating point linear light RGBA. By default the legacy 8bit code paths are still used, but a curious user can turn on the use of GEGL for the color operations with Colors / Use GEGL. Lenke til kommentar
ThomasQ Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 (endret) Du mener Elements... Extended er en utvidet versjon, bla. med Matlab-integrasjon og litt annet snacks... Jeg mener selvsagt Elements ja Adobe Photoshop CS4 Extended er det nyeste nå. Skolene har det dårligste utstyret, av det meste.. Endret 11. desember 2008 av ThomasQ Lenke til kommentar
Inc Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Nokre kommentarar skrive medan eg las: Det tar litt tid å venne seg til angrefunksjonen i GIMP. Programmet har nemlig ingen knapp for denne oppgaven som eksempelvis Photoshop har.Har PS ein eigen knapp for å angre? Det er rett nok ei stund sidan eg brukte programmet, men eg kan ikkje hugse ein eigen knapp. Kor er den?Vi må enten bruke menyvalget Rediger, Angre eller hurtigtasten CTRL-Z, men da kan vi kun angre én handling tilbake. Blander du med PS her? Ctrl + Z angrer fleire gonger her hjå meg, og eg kan ikkje hugse å ha endra noko på dette punktet. I PS derimot er Ctrl + Z hurtigtasten for «Undo/redo», som berre lar ein angre eitt steg attende i historia (og so fram att). Er det bare jeg som bruker ctrl+alt+z som angreknapp? Lenke til kommentar
ThomasQ Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Nokre kommentarar skrive medan eg las: Det tar litt tid å venne seg til angrefunksjonen i GIMP. Programmet har nemlig ingen knapp for denne oppgaven som eksempelvis Photoshop har.Har PS ein eigen knapp for å angre? Det er rett nok ei stund sidan eg brukte programmet, men eg kan ikkje hugse ein eigen knapp. Kor er den?Vi må enten bruke menyvalget Rediger, Angre eller hurtigtasten CTRL-Z, men da kan vi kun angre én handling tilbake. Blander du med PS her? Ctrl + Z angrer fleire gonger her hjå meg, og eg kan ikkje hugse å ha endra noko på dette punktet. I PS derimot er Ctrl + Z hurtigtasten for «Undo/redo», som berre lar ein angre eitt steg attende i historia (og so fram att). Er det bare jeg som bruker ctrl+alt+z som angreknapp? I Photoshop, for å angre en gang: ctrl + z. For å angre enda flere: ctrl + alt + z. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg