Scones/w/bones Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 (endret) Litt usikker på hvor jeg skulle plassere denne tråden. Rett meg hvis jeg bommet. 1/5 ganger (sånn ca.), helt random starter ikke maskinen opp. Eller, den starter, men skjerm skrur seg ikke på, og høyttalerne sier: "System failed due to CPU overclocking". Ok. Min første tanke var varme. CPU-en er for varm, men den er aldri over 50 grader, selv når den jobber for fullt. I BIOS viser den litt over 30 grader. Og dessuten står instillingene for overklokking på standard i BIOS. Og av og til blir hvit-fargen på skriften i BIOS, lyseblå!? Alt hvitt blir lyseblått. Det ser jeg med engang ikke er riktig. Jeg har prøvd å resette da. Skru av strøm på PC, ta ut batteriet i 5 minutter, og sette inn+starte opp. Men nei, samme problemet. Info om PC: Pentium 4 - Prosessor Et vifteløst Asus skjermkort, agp, 512 mb, husker ikke navn. Hvis det er viktig kan jeg sjekke det. Asus P4p800 - Hovedkort 2 gb ram TIps? Endret 25. august 2008 av Mattmatthi Lenke til kommentar
Peachy Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Litt usikker på hvor jeg skulle plassere denne tråden. Rett meg hvis jeg bommet. 1/5 ganger (sånn ca.), helt random starter ikke maskinen opp. Eller, den starter, men skjerm skrur seg ikke på, og høyttalerne sier: "System failed due to CPU overclocking". Ok. Min første tanke var varme. CPU-en er for varm, men den er aldri over 50 grader, selv når den jobber for fullt. I BIOS viser den litt over 30 grader. Og dessuten står instillingene for overklokking på standard i BIOS. Og av og til blir hvit-fargen på skriften i BIOS, lyseblå!? Alt hvitt blir lyseblått. Det ser jeg med engang ikke er riktig. Jeg har prøvd å resette da. Skru av strøm på PC, ta ut batteriet i 5 minutter, og sette inn+starte opp. Men nei, samme problemet. Info om PC: Pentium 4 - Prosessor Et vifteløst Asus skjermkort, agp, 512 mb, husker ikke navn. Hvis det er viktig kan jeg sjekke det. Asus P4p800 - Hovedkort 2 gb ram TIps? Har du prøvd å klokke ned rammen før du begynnte å overklokke CPU'en? Har du PCIE Frequency på 100? Har du stilt vcore opp så det møter det CPU'en trenger for å få den stabil? Lenke til kommentar
Scones/w/bones Skrevet 25. august 2008 Forfatter Del Skrevet 25. august 2008 (endret) Som sagt: Har ikke peiling på overklokking. Jeg har ikke overklokket CPU'en, det var min bror som hadde dennne pc'en før meg (tror ihvertfall han har klokket den). Men vet ikke hva jeg skal se etter i BIOS. Burde PCIE frekvens være på 100? Hvor mye skal vcore stå på så det møter det CPU'en trenger da? Pentium 4... Endret 25. august 2008 av Mattmatthi Lenke til kommentar
Peachy Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Som sagt: Har ikke peiling på overklokking. Jeg har ikke overklokket CPU'en, det var min bror som hadde dennne pc'en før meg (tror ihvertfall han har klokket den). Men vet ikke hva jeg skal se etter i BIOS. Burde PCIE frekvens være på 100? Hvor mye skal vcore stå på så det møter det CPU'en trenger da? Pentium 4... Det varier utrolig mye faktisk, du burde heller ta kontakt med din bror og si at han burde fikse det, eller vis det er sånn at han ikke vet hva han gjorde, si til han at han skal slutt å overklokke. Det du skal lete i BIOS er PCIE Frequency, den skal være på 100 eller 101, det velger du, selv jeg liker å ha den på 100. Ta noen oppstart og se om du fortsatt får samme feilen. Vis ja, ta og finn "Dram Frequency" i biosen, så tar du å stiller den ned ETT hakk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå