Gå til innhold

BK: Mine første bilder med dSLR.

Anbefalte innlegg

Hei!

Gikk for kort tid siden til innkjøp av et Nikon D40 for å få en liten fot innenfor dSLR-verdenen.

Her er noen få bilder jeg har tatt foreløpig som jeg gjerne ønsker tilbakemelding på. Evt. tips om hva jeg kan gjøre annerledes neste gang. Je er HELT ny innen for speilrefleksverdenen og har bare lekt meg uten å vite veldig mye om hva jeg har drevet med(har bare lest litt rundt her og der). :p

Bilde nr. 1, 2 og 4 er uredigerte. Bare konvertert til jpeg.

Takker for all tilbakemelding!

1. post-72056-1219679925_thumb.jpg

2. post-72056-1219679977_thumb.jpg

3. post-72056-1219679988_thumb.jpg

4. post-72056-1219680002_thumb.jpg

Endret av LueDotten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn ja :)

Begynder fra starten jeg!

Bilde 1: Spennende da jeg ikke helt ser hva dette er, med unntak av siluetten av en kjettinglenke. Setter tankene i sving når det kommer til budskap. Fanget lys? Hmm.. må få tenke litt på denne.

Bilde 2: Litt for utbrendt. Litt trang crop muligens. Vet ikke helt hva jeg syntest om den sentrerte plasseringen.

Bilde 3: Veldig "oppbrukt" motiv dette. Dog god trening. Hvor lang lukketid blir for lang lukketid?

Bilde 4: Mer spennende her, da du har dradd inn en diagonal. Ellers mye av det samme som med bilde 3. Bedre treff med lukkteid tror jeg.

Har nettop startet med fotografering selv, så du får ta det jeg skriver med en klype salt :)

Eidt: Leif

Endret av dePt
Lenke til kommentar

Litt mange bilder til å kommentere hver for seg. Hvis man virkelig skal ta seg bryet med å legge inn en skikkelig kommentar, så blir det slitsomt med så mange bilder i en post. Det hadde vært bedre om du laget fire tråder med et bilde i hver, siden disse ikke passer sammen som serie.

Når det er sagt, så lar jeg være å kommentere særlig på de to nederste, da de var ganske kjedelige. Spesielt bilde tre ble ganske mislykket pga overeksponering.

Bilde 1 synes jeg er ganske spennende, men tror jeg hadde foretrukket en mer kvadratisk crop. Jeg aner ikke hva jeg ser på, men det var ganske dekorativt.

Bilde 2 liker jeg tanken bak, men skulle gjerne sett en litt annen komposisjon. Både her og bilde en blir motivet veldig sentrert. Les litt om komposisjon og det gyldne snitt/tredeling, så blir bilde 2 slett ikke ille. Liker godt den fargerike appelsinen i det ellers så anonyme bakkelandskapet. Du kunne også prøvd å fått litt bedre dybdeskarphet.

Lenke til kommentar

Vær så snill å forstå hvorfor vi har disse reglene. Det må være en grense for hvor mye vi forholde oss til. Tenk hvis alle tråder hadde like mange bilder som dette. Da hadde jeg faktisk sluttet å bruke BK.

Ingen av bildene er direkte gode, men som første bilder er det ikke så verst. Motiv 1 har potensiale, men med noe annet enn billig bling i tillegg. Det eneste jeg synes har noe for seg slik det fremstår nå er det siste. Det er vanskelig å forklare det, men jeg kunne gitt en kunsthistorisk ramme rundt det. Orker ikke det nå, så jeg kan bare si at det er det meningsløse som pirrer meg litt. Diagonal og farger gjør seg bra.

Men alt dette er ubevisst fra din side. Det viser de første to bildene. De er klassiske for en totalt uten kunstteori og fototeori som komposisjon osv. Du vil helst midtstille hele verden. Slutt med det, og les kompendiet som ligger et hakk ut i treet, under fotografering. Eller annen litteratur som lærer deg komposisjon. Før du lærer teknikk (dvs mens du enda kjører full automatikk) bør du få inn to, tre komposisjonsprinsipper i repetoiret ditt. Så er du klar for kaste deg over teknikken du må lære, noe som blir mer gøy når bildene er verdt å jobbe med.

Lenke til kommentar

De to første bildene er fra samme snapshotserie(selv om nr.1 har litt tanker bak seg), hvor jeg faktisk tok bilde av kun runde ting. Men, skjønner igrunn at dette er uinteressante bilder. Bilde nr 4 derimot er planlagt. Var og sjekket ut stedet, og dro tilbake på natta med stativ for å prøve å få til noe. Selv synes jeg dette er det beste.

Skal også sies at jeg ikke kjører full automatikk(med unntak av appelsinbildet).

Uansett, takk for tilbakemeldinger! Dette åpner øynene mine litt.

Edit: Leif osv.

Endret av LueDotten
Lenke til kommentar

Jeg tipper at det bildet som faktisk er best er det bildet du liker dårligst selv, for det er nemlig det siste bildet. Det du selv liker best er faktisk ganske dårlig utført sammenlignet med andre bilder av samme type. Vi har alle tatt et slikt bilde. Kanskje ikke i det breddeformatet, men ganske likt på andre måter. Det er noe som lokker og trekker nybegynnere til å ta slike bilder, som nesten blir helt make på grunn av fargetemparaturen. Men ditt er unødvendig utbrent flere steder, så det kunne vært gjort bedre. Men det ville likevel vært uengasjerende.

Årsaken til at det siste er mye bedre i mine øyne er at det faktisk engasjerer meg litt. Det har spennende kryssende linjer jeg kan følge. Litt diagonal her og der, og en ganske fin bruk av dybde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...