Gå til innhold

Skjermen til min baerbare - knust !!

Anbefalte innlegg

Foelgende har skjedd : igaar var jeg `uheldig` og musen suste rett i skjermen. En vanlig skjerm hadde muligens taalt dette bedre. Problemet er at jeg har en `baerbar`, dvs ikke akkurat men en baerbar med komponenter fra en desknote. En saakalt i-Buddie (http://www.ecs.com.tw/). Med skjermen avskrudd ser man tydelig to hvite merker, ser man fra siden ser man ogsaa en lengre bruddsone. Naar jeg saa skrur paa skjermen saa ser det ikke pent ut. Flere svarte soner og man ser tydelige sprekker.

Hadde jeg vaert i Norge saa hadde jeg bare tatt med meg hele greia ned til pcmax (http://www.pcmax.no/) der jeg kjoepte den. Men naa har det seg slik at jeg studerer i New Zealand. Hvilke muligheter har jeg ? Jeg antar her at paa en eller annen maate kan skjermen fikses og dernest at det blir billigere enn aa kjoepe ny (kostet ca 11000).

Er det mulig aa bare bytte selve ytre plate ? Det er en 14 tommer, isaafall saa kunne jeg enkelt faatt dette gjort i en lokal PC-butikk.

Er det sannsynlig at noe mer er oedelagt enn ytre plate ?

Er det risikabelt aa ha skjermen paa ? Er man utsatt for uheldig direkte straaling ? Er det noen fare for at glasset i skjermen kan sprenge ? Vil det vaere tilraadelig aa ikke bruke skjermen i det hele tatt naa ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det er farlig å bruke maskinen, men tror heller ikke du kan få byttet bare ytre flate. Vet ikke helt hvordan du skal få fikset det der du er, men du kan seriøst vurdere å kjøpe ny maskin i stedet. Prisen på en slik skjerm vil nok være fra min. 6-7000 og opptil 12000 har jeg hørt. Kan nok variere veldig, men uansett er det ikke billig. (Kan være at du er heldig med den type maskin du har, reservedeler som dette er som regel svindyrt hos de stor merkene).

Det beste hadde jo vært om du har en eller annen forsikring på maskinen.

Lenke til kommentar

En slik skade lønner seg absolutt ikke å reparere, så jeg ville latt det gå på reiseforsikringa. Jeg kan ikke tenke med at du ikke har reiseforsikring når du studerer utenlands, i såfall har du lært på den harde måten... :lol:

Ring forsikringsselskapet å si at PC'en ble knust, så får du dekt ny skjerm/ pc/ penger, minus egenandelen.

Lenke til kommentar
Ring forsikringsselskapet å si at PC'en ble knust, så får du dekt ny skjerm/ pc/ penger, minus egenandelen.

Jeg vil gjerne la min forsikringspremie gå med til en ny bærbar pc, og bryr meg ikke om at forsikringspremiene fyker i været med jevne mellomrom! :grumpy:

Lenke til kommentar
Jeg vil gjerne la min forsikringspremie gå med til en ny bærbar pc, og bryr meg ikke om at forsikringspremiene fyker i været med jevne mellomrom! :grumpy:

Om ikke du gjør det, så gjør noen andre det.... Sånn er livet, ikke stort du kan gjøre med det. Man kan liksågodt utnytte systemet, siden systemet ALLTID utnytter deg.

Hva er i såfall vitsen med å betale på en forsikring hvis du aldri har tenkt å benytte deg av den? Hvis du praktiserer dette så er du rett og slett dum, unskyld ordbruken.

Lenke til kommentar

Om ikke du gjør det, så gjør noen andre det.... Sånn er livet, ikke stort du kan gjøre med det. Man kan liksågodt utnytte systemet, siden systemet ALLTID utnytter deg.

Hva er i såfall vitsen med å betale på en forsikring hvis du aldri har tenkt å benytte deg av den? Hvis du praktiserer dette så er du rett og slett dum, unskyld ordbruken.

Så konklusjonen din er at ærlighet ikke varer lengst, og du vil prøve å snike til deg ting du ikke har krav på så snart sjansen byr seg?

Så til alle som betaler forsikringen selv: Send en varm tanke til lur? og alle hans ånsfrender hver gang premien går opp.

Lenke til kommentar

Så konklusjonen din er at ærlighet ikke varer lengst, og du vil prøve å snike til deg ting du ikke har krav på så snart sjansen byr seg?

Så til alle som betaler forsikringen selv: Send en varm tanke til lur? og alle hans ånsfrender hver gang premien går opp.

Det at ærlighet ikke varer lengst er en kjennsgjerning. Jeg lager ikke reglene, jeg bare utnytter svakhetene ved dem. Tror du, helt ærlig, at du kommer noen vei ved å alltid følge alle regler?

Bare sånn at det er sagt, jeg betaler alle mine forsikringer selv!

Må vel ned til forsikringsselskapet snart å si at mobilen er borte, den bynner å bli gammel.

Lenke til kommentar

Greit nok å ta det på forikringen hvis det skjer ved et uhell, men raportere en mobil stjålet når den ikke er det!!!!!! det er ille, du vet økokrim vandrer rundt her og kan be om ip adressen din om nødvendig, du har vel meldt en god del ting "stjålet" :grumpy:

edit: masse skrivefeil og skrivefeilord

Lenke til kommentar

Det at ærlighet ikke varer lengst er en kjennsgjerning. Jeg lager ikke reglene, jeg bare utnytter svakhetene ved dem. Tror du, helt ærlig, at du kommer noen vei ved å alltid følge alle regler?

Må vel ned til forsikringsselskapet snart å si at mobilen er borte, den bynner å bli gammel.

Slike gutter det vil gamle Norge ha! :-?

Lenke til kommentar

Jeg antar han her bare er et troll. Uansett er det forkastelig.

Edit: feil quoting.

Lenke til kommentar

I tilfeller man kan bruke forsikringen og det er lov og lønner seg er det jo klart at man bør bruke forsikringen. Var vel det dette begynte med? Hvis man har knust PC skjermen og ringer til forsikringsselskapet som sier at reiseforsikringen dekker dette er jo det ikke noe annet enn riktig å benytte seg av det eller!?

Mye av det lur skriver er derimot ikke særlig lurt... Vet at det er mange som benytter seg av denne svakheten i systemet, særlig når det gjelder mobiltelefoner.. I det minste er det jo ikke særlig lurt å fortelle om det her da..

Lenke til kommentar
En slik skade lønner seg absolutt ikke å reparere, så jeg ville latt det gå på reiseforsikringa. Jeg kan ikke tenke med at du ikke har reiseforsikring når du studerer utenlands, i såfall har du lært på den harde måten...  :lol:  

Slike poster ønskes ikke, oppfordring til forsikringsvindel er ikke godtatt. På kanten til utestengelse, håper vi ikke ser dette igjen.

PS: hold dere til tråden.

Lenke til kommentar

Rett og slett en trist episode!

Med mindre garantifristen ikke gjelder lenger og du ikke kommer hjem til Norge i nærmeste fremtid, så oppfordrer jeg deg til å ta kontakt med service-forhandlere i New Zealand eller Australia.

Sjekk hva det koster å utrette skaden. Du bør kunne få en eksakt pris ettersom de har erfaring fra slike hendelser.

Datamaskiner fra ECS produseres i Taiwan og Kina, altså i nærheten av NZ. Derfor burde det ikke være så store reparasjonskostnader.

Generelt sett koster det ca. 2000 kr for å skifte ut skjermpanel i Norge.

Forsikring:

Har du reiseforsikring, innbo-forsikring eller annen forsikring som kan hjelpe deg ut av problemer, ser jeg ikke noe galt i at du kontakter forsikringsselskapet. Forsikring er tross alt noe man har betalt for.

Lykke til!

_________

Nasir I.

www.barbara.no

Lenke til kommentar

Jeg kjenner mange som ville utnyttet en reiseforsikring, og som har det, men det betyr ikke at det er RETT! Folk som gjør dette, har ofte en tendens til selv å føle seg indignert hvis det er DE som blir svindlet, og de finner seg ikke i å bli et offer for svakheter i "systemet".

At alle andre gjør det, er ikke en grunn til å bli kjeltring selv!

Det jeg vil anbefale, er å tegne en uflaksforsikring. Selv har jeg dette hos Vesta. Da jeg mistet mitt digitale fotoapparat i sommer, på en måte som ikke reiseforsikringen ville ha dekket, fikk jeg bruk for den - den koster ikke mye, og for tiden har den en egenandel på 1500 kroner og dekker opp til 15 000 kroner. Den gjelder rett og slett hvis du har uflaks, som f.eks at du mister tv-en i golvet, eller ødelegger den bærbare pc-en din.

Lenke til kommentar

Er enig i det meste der, men hvis du faktisk har vært uheldig med laptopen din på reise og reiseforsikringen faktisk dekker det er det jo bare å benytte seg av den... ingen svindel her..

Som en annen skrev tegner man jo forsikring for at den skal brukes hvis uhellet er ute. (Å tegne forsikring hvis man allikevel betaler alle skader selv er jo litt unødvendig da..)

Lenke til kommentar

Selvsagt skal man bruke forsikringen hvis de er meningen at den skal dekke skaden. Kolliderer jeg med bilen, må de til pers, f.eks. Men man skal ikke "tilpasse" forklaringen på hvordan noe har skjedd for at det skal passe med kriteriene. Vit at en reiseforsikring i svært liten grad dekker f.eks. uhell. Dessuten får en avkorting i erstatningsbeløpet hvis en har opptrådd "uansvarlig", og en får også redusert beløpet i tråd med produktets alder. Sånn er det bare. En Hvis alle hadde følt at forsikringsselskapene bare "fortjente" å betale ut urettmessige forsikringsbeløp pga at en har punget ut med premie i en årrekke, eller at en kjenner noen som har blitt urettferdig behandlet, og derfor vil "ta igjen", eller at en har en slags følelse av at det ikke går ut over enkeltpersoner - da er en på ville veier. Det går ut over folk som IKKE svindler og som følger reglene. Dette er vel å regne for et sidespor i forhold til tema på det innledende innlegget, men likevel :)

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne vite hvem som opererer med slike priser... må i såfall være et uoffisielt firma som bytter ut med paneler av ikke akkurat topp kvalitet.. eller?!

uansett koster det nok langt mer å bestille ny skjerm som reservedel fra merkeprodusenten, men de er jo kjent for å overprise en del da.... (Mulig ECS ikke er av de dyreste).

Vil antakeligvis ha en del å si hva slags kvalitet det er på skjermen, oppløsning, størrelse osv. også da..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...