ze5400 Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 (endret) Hos meg er IE raskere enn FX igjen i oppstart (siden noen diskuterte det henger jeg meg på ) Semi-cold start (programmene har vært lastet, men er lukket igjen) IE: <1sec FX: <2sec Hot start (en instans er alt åpen) IE&FX: <1sec Cold start: Gidder ikke restarte pcen EDIT: Laptop - 2,2GHz (C2D), 4GB ram, 7200rpm disk Endret 26. august 2008 av ze5400 Lenke til kommentar
hernil Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Fungerer NoScript addon greit under FF3? Fungerer uten problemer. Du kan sjekke om et tillegg er kompatibelt ved å gå til addons.mozilla.org også søke på det. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Synes det er mer spennende at FF får støtte for lyd og video(Theora og Vorbis) ut av boksen - åpne formater som alle kan ta i bruk. Med 20% brukermasse så kan dette få betydning - hadde vært fantastisk om de hadde klart å drepe Adobe Flash en gang for alle(særlig med tanke på 64bits os). Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 (endret) Hva med å faktisk gjøre selve nettleseren, altså kjernen, raskere? FF3 er jo nesten dobbelt så treig som forgjengeren. Tar ca. 2 minutter å starte firefox etter omstart av maskinen. I tillegg er programmet uresponsivt og treigt (reagerer ikke på tastetrykk bl.a) i minst 1 minutt til... IE. derimot...tar 10 sekunder å starte opp. Prøv å avinstaller og installer Firefox på nytt. Noe er åpenbart galt med måten Firefox fungerer på din maskin. Tallet på 10 sekunder for IE virker realistisk og er omtrent det jeg får både på hjemmemaskina og jobbmaskina. Firefox starter derimot på under 2 sekunder begge steder. Redigert: Hjemme: Athlon64 X2 1,8 GHz, 3GB DDR-400, 500GB 7200rpm disk. Jobb: Pentium4 2,0 GHz, 512MB DDR-333, 20GB 5400rpm disk. Men over til artikkelen som ikke handler om oppstart-tider men om javascript-ytelse. Hvor utbredt er egentlig javascript? Hvor mye tid vil spares inn ved lasting av vanlige nettsider? (Ta gjerne noen eksempler) Hvis det tar 0,01 sekund i utgangspunktet så bryr det meg ikke om den blir 10 ganger raskere. Endret 25. august 2008 av Simen1 Lenke til kommentar
Oxygen 07-12 Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 WMP kjører ikke en gang med FireFox. Lenke til kommentar
leafmaybe Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Det hjelper hvis dere som skriver "starter her på X sec" informerer om deres hardware specs, ellers er det en fullstendig ubrukelig informasjon. Den hastighetsforbedringen det er snakk om gjelder KUN javascript motoren. Som for øvrig det var lite å si på uansett. Firefox 3 sliter med tegnehastigheten, og det er ikke Mozilla sin feil men det nåværende koden i Cairo biblioteket, som tegner webside innhold for Firefox. Problemet er verre en det ser ut også fordi Cairo er statisk kompilert inn i Firefox, det vil si uansett om Cairo går videre, må det en ny Firefox versjon for å bruke det nye Cairo versjonen (som er forhåpentligvis raskere). Cairo støtter også tegning via OpenGL, men utrolig nok (og det sier Mozilla selv) støtter ikke (!!!) Firefox det. Hvorfor, vites det ikke. Så alt er ikke som det fremstår av PR-agendaen til Mozilla. Men alt tyder på at tiden kommer til å helbrede alt av problemer i Firefox, grunnet nettopp valg av tredjepartsbiblioteker som Cairo (som utvikles av sin egen team av begavede kodere) og støtte av bidragsytere av alle slags.. Lenke til kommentar
Danjaco Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 (endret) Fungerer NoScript addon greit under FF3? Funka helt greit (mozilla 3.0 Ubuntu 8.04.1) Endret 25. august 2008 av TheGreatOne Lenke til kommentar
Avean Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Hva med å faktisk gjøre selve nettleseren, altså kjernen, raskere? FF3 er jo nesten dobbelt så treig som forgjengeren. Tar ca. 2 minutter å starte firefox etter omstart av maskinen. I tillegg er programmet uresponsivt og treigt (reagerer ikke på tastetrykk bl.a) i minst 1 minutt til... IE. derimot...tar 10 sekunder å starte opp. Morsomt at du opplever det motsatte av meg IE7 tar gjerne 40-50sek å starte opp. Firefox tar ca 10-15sek. Det henger aldri, og bruker mye mindre minne og cpu. Ang 3.1, så har jeg ikke prøvd dette siden det var i minefield status, altså prealpha, for noen måneder siden. Og det gikk faktisk mye fortere enn 3.0. Men den sleit med youtube i fullskjerm, noe jeg bruker ofte nok til at det irriterte meg. Men den er som sagt lynrask. FF2 er derimot treg, opera synes jeg har den tregeste oppstarten. Da ville jeg vurdert ny harddisk/mer minne før du klager på nettleseren. IE og Firefox starter like raskt her, ca 0.5ms . Tviler det går an å måle engang. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Men over til artikkelen som ikke handler om oppstart-tider men om javascript-ytelse. Hvor utbredt er egentlig javascript? Hvor mye tid vil spares inn ved lasting av vanlige nettsider? (Ta gjerne noen eksempler) Hvis det tar 0,01 sekund i utgangspunktet så bryr det meg ikke om den blir 10 ganger raskere. Bedre oppstartstid er viktige, men det er ikke det viktigste. Generelt bedre javascript-hastigheter betyr mulighet for kjappere animasjoner og kjappere fullføring av ressurstunge funksjoner (eventuelt mer utført kode per tidsenhet), som påvirker surfeopplevelsen. Dette gjelder ikke bare for nettsider, men også i brukergrensesnittet og i firefox-utvidelser, fordi disse baserer seg tungt på javascript for å utføre logikk. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Eh, Firefox blir dobbelt så rask? Hvor har dere det fra? Tror dere JavaScript er alt en nettleser håndterer? Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 WMP kjører ikke en gang med FireFox. Ehm, jo? Installer WMP Plugin for FireFox og det fungerer som en drøm? Lenke til kommentar
dabear Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Annbefaler de som er litt teknisk interessert i å se på følgende blogpost av John Resig (av jquery og processing fame) Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Hva med å faktisk gjøre selve nettleseren, altså kjernen, raskere? FF3 er jo nesten dobbelt så treig som forgjengeren. Tar ca. 2 minutter å starte firefox etter omstart av maskinen. I tillegg er programmet uresponsivt og treigt (reagerer ikke på tastetrykk bl.a) i minst 1 minutt til... IE. derimot...tar 10 sekunder å starte opp. Morsomt at du opplever det motsatte av meg IE7 tar gjerne 40-50sek å starte opp. Firefox tar ca 10-15sek. Det henger aldri, og bruker mye mindre minne og cpu. Ang 3.1, så har jeg ikke prøvd dette siden det var i minefield status, altså prealpha, for noen måneder siden. Og det gikk faktisk mye fortere enn 3.0. Men den sleit med youtube i fullskjerm, noe jeg bruker ofte nok til at det irriterte meg. Men den er som sagt lynrask. FF2 er derimot treg, opera synes jeg har den tregeste oppstarten. Da ville jeg vurdert ny harddisk/mer minne før du klager på nettleseren. IE og Firefox starter like raskt her, ca 0.5ms . Tviler det går an å måle engang. Disse tidene er målt på en gammel 266mhz laptop Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Gleder meg til disse forandringane, har dreve på eindel med skalering av bilder og det går treigt i større oppløsninger. Javascript har verkeleg blitt eit av dei store språka idag. Det har vell egentleg alltid vore det, men det har vært lite fokus på det i gamle dager. Neste skritt blir vell ferdig kompilerte js filer servert over http protokollen. Og kanskje *ekte* 3d? Lenke til kommentar
Adam_Li Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 12 sekund, og med 3 Tabs som åpner seg fra sist gang så er FF 3.0.1 klar til bruk her hos meg. Fantastisk! Egentlig vil jeg ha en blanding av Firefox og Opera, men de slår seg nok ikke sammen med det første :s Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 De som sitter på Vista med SuperFetch aktivert bør nødvendigvis opplyse om det i forbindelse med benevningen av oppstarttider med ulike browsere. Firefox starter på sekunder hos meg, men IE tar noe lengre tid. Fordi Firefox brukes daglig og IE aldri er i bruk er det naturlig at Firefox er forhåndslastet i minnet og dermed starter på et blunk, IE derimot lastes vel delvis fra disk. Forvrig har jeg brukt Firefox i en årrekke og hastighet har aldri vert et direkte problem. Siden Firefox v2 har jeg aldri tenkt over hastighete over hodet, så for min del betyr en hastighetsøkning av håndteringen av JavaScript absolutt ingenting. Når ting går såpass fort allerede betyr det lite for meg som casual bruker om hastigheten økes ytterlige, i daglig bruk er hastigheten langt over hva jeg klarer å utnytte uansett. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Hva skulle en blanding mellom Firefox og Opera bestå av? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. august 2008 Forfatter Del Skrevet 25. august 2008 (endret) Oppgradert til FF301 nå og en litt merkelig ting er at det blå Vista hjulet "jeg jobber" står å går lenge etter at browseren har startet. Nå i et par minutter så langt. Det kan dog være diskusjon.no som jeg stadigvekk synes har problemer. Førsteinntrykket så langt er en mye mer responsiv nettleser. Var litt unødvendig klønete å flytte på defaultvalg som kommer opp i "vertkøylinje for bokmerker". Noen lar seg lett dra til side mens andre er mer kranglete. Endret 25. august 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 3-4 sekunder, 12 tabs som skal åpnes. Centrino DUO (kjører på 800mhz når jeg startet opp, speedstep) 1gb minne. kjører Kubuntu pr. nå Lenke til kommentar
Oxygen 07-12 Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 WMP kjører ikke en gang med FireFox. Ehm, jo? Installer WMP Plugin for FireFox og det fungerer som en drøm? Må være det trådløse som blokkerer kanskje. All annet streaming fungerer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå