Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har den nye legen tilgang til gamle helseopplysninger/journal?

Gjest Pasienten...

Anbefalte innlegg

Gjest Pasienten...

God ettermiddag

Det har seg slik at for en del år siden slet jeg mye psykisk og var i kontakt med helsevesenet pga. dette, men i dag er dette et tilbakelagt stadium og jeg har ikke hatt noe med psykiatrien og gjøre på maaaange år.

Men om ikke så lenge skal jeg en tur til legen for noe helt urelatert, og da lurer jeg på:

Har denne legen tilgang til mine gamle helseopplysninger/journal?

Legen jeg skal til har jeg aldri møtt før, og han kjenner ikke til min bakgrunn, men mye ligger jo på data, og det blir meget pinlig for meg om han bare kan sjekke hele bakgrunnen min med noen tastetrykk.

Grunnen til at jeg velger å ikke fortelle noe er at mitt nåværende problem er helt urelatert til min psykiske helse, og at det desverre er mye stigma om psykiatri...også blant leger dessverre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer litt an på. Noen legekontor sender journalen videre når en bytter fastlege. Men de fleste sender kun journalen videre dersom pasienten ber om det.

En lege på et legekontor har ikke tilgang til journaler på andre legekontor, selv om det er deres pasienter.

Lenke til kommentar
God ettermiddag

Det har seg slik at for en del år siden slet jeg mye psykisk og var i kontakt med helsevesenet pga. dette, men i dag er dette et tilbakelagt stadium og jeg har ikke hatt noe med psykiatrien og gjøre på maaaange år.

Men om ikke så lenge skal jeg en tur til legen for noe helt urelatert, og da lurer jeg på:

Har denne legen tilgang til mine gamle helseopplysninger/journal?

Legen jeg skal til har jeg aldri møtt før, og han kjenner ikke til min bakgrunn, men mye ligger jo på data, og det blir meget pinlig for meg om han bare kan sjekke hele bakgrunnen min med noen tastetrykk.

Grunnen til at jeg velger å ikke fortelle noe er at mitt nåværende problem er helt urelatert til min psykiske helse, og at det desverre er mye stigma om psykiatri...også blant leger dessverre.

Hei.

Psykiatriske pasientjournaler er separeret fra de somatiske.

Men, det kan godt hende at det ligger henvisninger til psykiatri, pga. dårlig mentalhelse.

Uansett, skal legen være professonelt angående slik..

Vaio ;)

Lenke til kommentar
Psykiatriske pasientjournaler er separeret fra de somatiske.

Men, det kan godt hende at det ligger henvisninger til psykiatri, pga. dårlig mentalhelse.

Vaio ;)

Vaio er en såkalt utenlandsstudent, og vet følgelig lite om hvordan det norske helsevesenet fungerer. I helseforetakene (sykehusene) er det er skille mellom psykiatrisk og somatisk journal, men dette er ikke tilfelle hos fastlegen din, som trådstarter spør om. Fastlegen har naturligvis bare ett journalsystem og én pasientjournal per pasient.

Svaret på spørmålet til trådstarter er det det ikke er noen automatikk i at den nye legen kan "klikke seg inn" i journalen hos din gamle lege. Den eneste muligheten for at den nye legen har tilgang til disse opplysningene, er hvis den gamle legen fysisk har sendt journalutskrift i posten til den nye legen.

Lenke til kommentar
Og jeg som trodde de er separert fra DIPS og Dokupro?...

DIPS og Dokupro brukes i sykehus (som f.eks Haukeland) hvor det - som du sier - finnes et skille mellom somatisk og psykiatrisk journal.

Men trådstarter sier at han skal til sin nye lege, og da antar jeg at det er snakk om en allmennlege (siden han skriver at det er et problem som ikke er relatert til hans psykiske helse). Fastleger brukes Winmed, Infodoc eller Profdoc, og noterer somatiske og psykiatriske problemstillinger i samme journal, uten noe skille.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...