Bruker-158599 Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 hei nå har jeg sittet her å sett på videor på youtube av linux og mac og windows. hva bruker dere? hvem os er best og hvorfor? er det så stor forskjell? det meste vanlige er vel windows, men nå blir jo linux det også samme med mac så ble litt nyskjerrig hva er best? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Det spørs nå veldig hva du mener med best da. Er det best at det aldri krasjer, at det finnes mye software, at det er brukervennlig, at man kommer inn i kildekoden, at det er billig, at det er raskt, at det ser bra ut, at det tar lite mine, ... Mac- og Linux-folk har gjerne lett for å få et følelsesmessig forhold til operativsystemet sitt. Du får vurdere om du synes det er et godt tegn Beste hilsen Harald på Windows, for å kjøre ordentlig Excel Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Jeg bruker alle tre. Linux bruker jeg med gjevne mellomrom, både på desktop og serversiden, og synes det funker fenomenalt på desktop-siden om en vil sette seg inn i det som er anderledes og ikke har store forventninger om å få kjøre alle programmene en har på Windows-platformen. Windows fungerer også greit, det har et enormt utvalg av forskjellige programmer. Mac er det jeg bruker mest for tiden, og er en maskin jeg har hatt fornøyelsen av å bruke, i motsetning til å fikse, tweake, finpusse for å få til å fungere slik jeg vil at det skal være. Med høy standard blandt programvareutvalget sitt og en del geniale løsninger bak seg er det operativsystemet jeg selv føler passer mine behov best, selv om jeg må ut med noen få ekstra kroner for å få det slik. Hvorfor folk som holder med Linux, Unix eller OSX besitter stor følelsesmessig tilkobling til operativsystemet sitt er vel fordi det er folk som gjerne invisterer litt av seg selv i å finne et system som passer for dem. Erfaringen min fra den gjevne forbruker er at de tar det som er forran seg, uten større ettertanke, refleksjon over hva de vil at systemet skal gjøre, og tilpasser seg heller standarden som satt av markedsandelen og arbeidsmarkedet. Men det er jo selvsagt de som også oppriktig trives med Windows (i motsetning til de som bare tviholder seg til status quo, det de "kan" allerede), hvordan Microsoft gjør sine løsninger og hva de får igjen for pengene. Hva som er best er helt klart en subjektiv affære, det er bare viktig å stille seg åpen til å se på andre sine løsninger for å kunne gjøre en god vurdering av hva som faktisk er best for en selv. At folk på Mac og Linux siden er mer opptatt i å vise frem sin side av saken gjør det også desto lettere for den gjevne forbruker å utforske forskjellige operativsystemer, gitt at de er interesserte, noe de fleste ikke virker å være Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå