Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hei! jeg skal opprette lag/klubb med konto og website!

pedsti

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg skal opprette en Paintball klubb med klubb konto og website.

Kanskje salg av utstyr på div. arrangemet også.

Vi er over 15 stk nå, og flere blir det. Vi vil opprette et styre, som vil ha ansvar for det økonomiske og administrative.

Hva må jeg gjøre?

Brønnøysund registeret?

Vil helst ha en step-by-step forklaring her!

Må lage lag/klubb siden mange "fond" har det som krav! og uten penger til utstyr kommer vi ikke langt.

Kun utstyr som omfatter klubben, ikke noe privat eid her!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I forhold til registrering i Enhetsregisteret i Brønnøysund kan jeg ihvertfall komme med følgende:

Lag og foreninger har ikke noen plikt til å registrere seg i Enhetsregistert. Hvis de ønsker det så har de likevel en rett til å registreres. I de aller fleste tilfellene er en slik registrering ønskelig, da det er eneste muligheten til å få et organisasjonsnummer.

Mange, om ikke alle, banker, butikker og andre som en forening forholder seg til, krever at foreninger har organisasjonsnummer for at opprette et kundeforhold. Således er registrering i Enhetsregistert på mange måter nødvendig selv om den ikke er noe krav om det i lov.

For registrering må dere sende inn en "samordnet registermelding", som du blant annet finner her. For foreninger er det et minimumskrav at dere har et navn, og at det registreres en kontaktperson. Det er muligens et krav om adresse for foreningen også, som ivhertfall kan være en c/o-adresse, men det kan jeg eventuelt sjekke opp. Hvis dere skal ha et styre må dette også fylles ut i blanketten, og til slutt må den også signeres av vedkommende som skal være kontaktperson og eventuelle styremedlemmer.

I tillegg til meldingen må det ved førstegangsregistrering vedlegges stiftelsesdokument for foreningen (et forslag til slik finner du hos bedin.no), samt protokoll fra generalforsamling som viser valg av eventuelle styremedlemmer. Sist, men ikke minst, må det også vedlegges vedtekter for foreningen. I forhold til vedtektende bør dere om mulig finne en mal for disse, da det stilles en del krav til hvilket innhold som godtas når dere vil registreres som en forening. Kanskje dere kan høre med andre paintballklubber?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...