hitokiri Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Kunder får ikke ringt 113, og kommer til tilfeldige mobilkunder. Les mer Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Huff, ikke bra dette her. I en hverdan hvor stadig flere kaster bort fasttelefon til fordel for mobil, bør mobilnettet være like stabilt som det gamle fastnettet. Men såklart; 100% feilfritt er det vel egentlig umulig å få et system som administreres av mennesker... Håper de får nødnumrene i drift kjapt iallefall. Ja, også må Amobil få link fra artikkelen til denne tråden (kanskje ikke like kritisk?) Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Vel, håper de får nødnettet i stand kjapt. De fortjener å få en bot som svir for at de ikke backupen på nødnettet virket tilfredsstillende Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Ehm, så når man ringer 113 kommer man til en random abbonement? Hva er det for slags feil Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Er spent på hva som egentlig er årsaken her, ser ikke helt hvordan kabelbrudd kan forårsake at "DNS-koblingene" blir på syre. Er jo rett og slett en ganske så imponerende feil som ikke skal skje. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Nå syns jeg Telenor har hatt mye feil, er ikke lenge sia 112 ble ute av drift i øst... Får ikke Telenor noe påpakning slik som Netcom fikk? Virker som Telenor er så helig at de ikke kan røres eller at det får konsekvenser for videre drift når de driver på slik? Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Eg tykkjer Telenor kunne hatt ei side med driftsmeldingar. Litt irriterande at det aldri står noko på deira eigne heimesider om feil som måtte oppstå. Lenke til kommentar
Essem Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Da får man heller ringe 112, det er da ikke sånn at hvis man ringer til et annet nødnummer får man beskjed om man er kommet feil Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Eg håpar staten tek tak og pålegg telefonoperatørar til å ha fungerande naudlinjer. I verste fall kunne liv ha gått tapt ... Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Dette burde ikke skjedd. Jeg liker å sammenligne fordelingen av samtaler med ruting av pakker på et nettverk. De baserer seg på det samme. Man har redundante løsninger om en viktig kobling skal falle ut. Men her er det tydelig at de som har satt opp nettet har tatt noen snarveier eller bare ikke sjekket etter mulige feil-kilder. Lenke til kommentar
morten81 Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Det irriterer meg voldsomt at det er så mange kabelbrudd på grunn av gravearbeid. Det er med andre ord svært ofte ikke operatørenes egen feil, men feil fra graveentreprenører som graver av helt andre grunner som ødelegger. Sånn er det i vår tidsalder, dessverre - vi er avhengige av alt som er elektronisk. Derfor er det en million forskjellige kabler i bakken, så jeg har forståelse for at sånne ting kan oppstå. Heldigvis ble feilen raskt rettet. Uansett er GSM-nødnummeret 112 alltid en mulighet, så det var neppe liv i fare. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Det irriterer meg voldsomt at det er så mange kabelbrudd på grunn av gravearbeid. Det er med andre ord svært ofte ikke operatørenes egen feil, men feil fra graveentreprenører som graver av helt andre grunner som ødelegger. Njaa, nå er ikke kabler i norge bra nok dokumentert heller da, og entrepenørene vil nok jobbe mer effektivt enn å måtte sjekke med kabelsøker til enhver tid Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Eg håpar staten tek tak og pålegg telefonoperatørar til å ha fungerande naudlinjer. Det gjør de naturligvis også, men at pålegge noe betyr selvsagt ikke at det dermed er 100% bombesikkert... Men utover det, så er denne feil veldig mystisk. At det angivelig er pga kabelbrudd høres ut som en nød-løgn. Her har der vært en feil på en sentral med selve nummer-analysen som er prosessen som bestemmer hvor oppkald routes. Lenke til kommentar
jic Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Netcom har også problemer nå.... https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry11853481 Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Dette burde ikke skjedd. Jeg liker å sammenligne fordelingen av samtaler med ruting av pakker på et nettverk. De baserer seg på det samme. Man har redundante løsninger om en viktig kobling skal falle ut. Men her er det tydelig at de som har satt opp nettet har tatt noen snarveier eller bare ikke sjekket etter mulige feil-kilder. her er det ikke mye snakk om fysisk kabling som har vært på bærtur men heller en "router" som har fått problemer i svingen om en skal dra nettverksanalogien så blir det som da pakistan klarte å torpedere ett helt subdomene mens dem egentlig bare skulle stenge tilgang for det fra folk i pakistan. hadde det være kabelbrudd uten backup så hadde en rett og slett ikke kommet gjennom, ikke blitt koblet til vilt fremmede... Lenke til kommentar
Jon Ivar Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Viser bare hvor vanvittig avhengig vi er av at teknologien må funke til enhver tid. Synes alt for mange ting er automatisert, hvor kanskje noen områder det er for lite. En enkelt EMP og vi er totalt handikappet... Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 (endret) tja, kommer an på hvor mye en er vant til å leve på pizzabudets nåde det kanskje flere skulle tatt seg en skikkelig hyttetur innimellom? og da snakker jeg ikke geilo, men 2 timer fra nærmeste vei uten innlagt vann og strøm... Endret 25. august 2008 av hobgoblin Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 (endret) Telenor kan ikke klandres for en feil som dette. Ikke varte det lenge heller, blei selv rammet. Var ikke værre en og ringe opp igjen 2-3 ganger eller vente i 1 minutt + -, så funka det. Ja, om det hadde vært en nødstilfelle så er 1 min lenge, men uansett. Vi er så forbanna bortskjemte!. Edit: og ikke minst kritiske. Vi snakker om ting som holdes konstant oppe hvert BIDIGE sekund året rundt. Om det blir borte (eller bare ustabilt som det blei i dag) så er det ingen som tar noe særlig skade av det. Endret 25. august 2008 av Kjetil_90 Lenke til kommentar
jvik Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Ja fullstending kaos og krise nå folkens. Fiberkabel blir skadet av et annet selskap, så rydder Telenor opp på 3 timer. Bruddet kom klokken 10:10 og kort tid etter hadde driftsenteret på fornebu kontaktet montør. Klokken 13.53 var feilen rettet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Merket dette selv og for min opplevde jeg en veldig rart sak. Jeg ble oppringt av noen jeg trodde var fadern.. i og med at det var hans nummer som kom opp på displayet. Men da jeg svarte telefonen var det en eller annen dame i andre enden som ville ha tak i redningsselskapet. Når jeg ringte fadern rett etterpå kunne han fortelle at han faktisk hadde prøvd å ringe, men plutselig fikk han bare opptattsignal... Snodig sak dette :S Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg