Gå til innhold

Linux for begynnere

Anbefalte innlegg

Til alle dere som enten ikke liker Microsoft lengre (til tross for at dere kjører windows og at windowsen lagger pga. gator, kazaa, browser enhancement, realplayer og xupiter.), er totalt grønne innen linux (tror windows appsene fortsatt vil funke uten tukling i linux for eksempel), eller for dere som rett og slett bare har lyst å prøve uten å måtte tukle for mye/partisjonere.

www.knoppix.net

Knoppix er en Linux distro som booter rett fra cd'en. Ha den inn under boot og man kan da etter en kort tid velge mellom div windowmanagere etc. Etter linuxen har ferdig loadet seg fra cd'en kan man boltre seg med alle de standard Linux appsene, slik som f.eks koffice, evolution, konkueror osv. Den inneholder også OpenOffice og mye mer. Minimalt kan gå galt selv for den mest tafatte tulling.

Kjør, finn ut at deres spill etc. ikke funker i linux, ta ut cd'en, boot windows. Dette vil i teorien hindre idiotiske spørsmål her på forumet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Knoppix er genialt. Hvis du er lei av windows , men ikke klarer å få spill til å funke i Linux, tror jeg nok en nedlastet distro + WineX er billigere enn XP. Linux utvikler seg jo på spillfronten det og. Du kan nok regne med ekstra fps i CS om du prøve Linux :D

Lenke til kommentar
Knoppix er genialt. Hvis du er lei av windows , men ikke klarer å få spill til å funke i Linux, tror jeg nok en nedlastet distro + WineX er billigere enn XP. Linux utvikler seg jo på spillfronten det og. Du kan nok regne med ekstra fps i CS om du prøve Linux :D

lokketriks for kidsa, du kunne likegjerne vært en stor stygging med godteri :D

Men, jeg har nettop defektet til linux ( du har rett gator og slikt blir for stress :evil: , for å ikke snakke om save now greia som eter mellom 8 og 16 mb ram til enever tidosv ) Linux er greit, men hardt å lære seg thought. Og det er forskjell mellom distroene, aldri velg fks slackware hvis du ikke kan linux fra før ( tro meg, prøvde etter jeg leste posten om hvorfor alle linux nybegynnerne absolutt måtte starte med slackware ) , velg Redhat ( som jeg bruker ) eller mandrake ( som vistnok skal være enda enklere ) ( ikke spam meg og si at de distroene suger ovenfor din favoritt, hmm? ).

Lenke til kommentar

xandros er jo enda bedre og kan også kjøre office2000 :) uten fikling og mekking + div andre win progs.

Den kan også lese filer som i windows + at den har en viss klikk og kjør muligheter. Et smart valg for en nybegynner som ikke har tid eller lyst til og lese haugevis med manualer.

Glem ikke at et "idiotisk" spørsmål, ikke er så idiotisk

for den som faktisk spør.

Dette forumet skulle muligens vært delt i 2: ett for nybegynnere og ett for experter.

Da kunne de expertene som irriterer seg over nybegynnere holde seg til sitt forum.

og latt de expertene som vil hjelpe til med "idiotiske" spørsmål få lov uten at noen blander seg inn.

Lenke til kommentar

Er jo ganske mange fordeler med å bruke Linux. Selv om det er få spill utvikles til Linux, kjører de som fungerer bedre i Linux enn Windows. Er jo også spennendes med en forandring. Skal jeg anbefale noen nybegynnere en distro så må det være Lycoris, den er enkel å bruke, og gir en ganske myk overgang fra Windows. http://www.lycoris.org

Lenke til kommentar

Altså, problemet her på forumet er alle de derre

"OMFG MANDRAKE DRITTEN FUNKR IKEk!!11111!!!! VA KAN JG GJØRE???+++!!!!111 PLZPLZPLZPLZ PLZ JELP!!1"-folka.

Mange fordeler med å bruke linux ja, men ikke for en middels spiller. Liksom en typisk cs-kiddie bør holde seg til windows. Såklart kan winex/Wine brukes, men da mister det mye av pointet med å bruke linux.

Og det der med at linux er billigere, de fleste n00bs får windows med oem maskinene de kjøper, eller de med litt mer peil har mest sannsynlig xp pro devilsown liggende. Evt. en pro/home med sad crack eller med generert key. Hadde vi snakket om løsning for bedrifter hadde linux vært en løsning, om de hadde hatt skikkelige data-ansvarlige.

na1t fra nff sin geniale quote:

"Linux er gratis hvis tiden din ikke er vært en dritt"

Indeed, man ender allikevel opp med confing etc. Pointet med å foreslå Knoppix var at den starter opp enkelt, men så vil folka legge merke til at de ikke synes linux er så kult allikevel, og holde seg til windows. Eller, hvis de er seriøse nok så blar de opp linux bible og leser seg til basicsene før de spør om noe dumt. Og de som gidder å lese er vanligvis ikke de med ???????!!!!!111 eller plz plz plz.'

Noen av de teiteste postene her var nok han som lurte på hva linux var forno, og om det kunne kjøres i XP. Slikt viser total mangel på googlebruk og søkebruk generelt.

Die n00bs.

Lenke til kommentar
trenger jeg cd3? devtools til lycoris?

hva er devtoole? er det samme som på cd2 til mandrake? bibliotek som kan brukes ved programering og install av programmer?

Det er greit med devtools om du har tenkt å kompilere noe, men om du bare skal holde deg til rpm's er det ikke nødvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...