Gå til innhold

Hvilke deler for å overklokke E8600 anbefaler du?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
E8600 kan overklokkes til 5Ghz. Hvilket hovedkort og CPU-kjøler anbefaler du?

Tja, reviews på f.eks. X-bit labs indikerer at det er vanskelig å komme over 4,5 - 4,6 Ghz på luft. 4,57 Ghz krevde 1,5 Volt vCore, men temp holdt seg under 80 grader. Asus P5Q Pro og Scythe Mugen kjøler. Nå er ikke Scythe Mugen i helt samme klasse som TRUE, men forskjellen er ikke mer enn ca 100 Mhz i maks klokkepotensiale skal man tro en del tester.

Prosessoren ser ellers ikke ut til å ha FSB wall før 570 Mhz FSB.

Ellers kommer også E8400 og E8500 i E0 stepping, noe som bør gjøre disse noe mer klokkevennlige også.

Asus P5Q Pro og TRUE burde være et godt valg for singel GPU med mulighet for CF. Eller har Gigabyte vært meget klokkevennlig i en periode. Deres to X48 hovedkort burde begge være gode alterntiv.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Ville bare bryte inn her med et lite underspørsmål. Jeg har kjøpt et Asus P5Q pro kort, og har en E8400 CPU. Jeg har ikke kunnskap nok til å klokke det selv enda, så jeg trenger en guide. Virker som om du kan noe om dette Bolson.. Har du en informativ link, eller noe lignende til meg om hvordan man skal overklokke CPU'en med ASUS kortet mitt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
hvis du på død og liv skal opp i 5 ghz, vil jeg seriøst anbefale vannkjøling , på alt!

Vannkjøling gir ikke vesentlig høyere klokkepotensiale (stabilitet) enn bra luftkjøling.

Vannkjøling er egentlig noe man installerer fordi man har lyst til å "knote" med vannkjøling, samt at temperaturer blir lavere/noen få mhz høyere stabil overklokk.

Det er feil å tro at man autmatisk kan pårenge en klokk på 5Ghz med en E8600 når utgangspunktet er å spørre om selvfølgeligheter i en slik tråd.

For det første skal man være heldig med akkurat den CPU'en man kjøper.

For det andre er det snakk om annen kjøling(minusgrader) og alt annet enn stabilt daglig bruk for surfing&spill dersom man vil opp på 5Ghz. Som "fast" overklokk. :)

PS.

Det er *veldig mange* tråder om overklokking.

Det burde være mulig å plukke opp noen tips derfra.

Rent praktisk spiller det liten rolle hva hk'et heter såfremt man finner ut av Bios'en og hk'et er egnet for oc.

Asus P5* uansett modell er ett greit ugangspunkt ja. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Så i overklokking vil CPU-en alltid kjøre i det den er satt til, altså ingen idle modus og sånt? Da er ikke overklokking noe for meg.

Neida, en overklokket CPU går også idle. Idle er bare at den ikke utfører noe arbeid, og akkurat som når vi ligger på sofaen, så blir den ikke så "svett". Speedstep etc fungerer vel også, dvs at den setter ned hastigheten når den ikke er i særlig aktivitet.

Om overklokking er noe for deg, vet du ikke før du har prøvd. Mange synes det er ok å få den "boosten" i ytelse som det å klokke gir. Men det er alltid lurt å begynne forsiktig, samt søke på de klokkeguidene som finnes på forumet.

@hacek: Nei, jeg er ingen klokkeguru, har ikke klokket siden i 2003/2004 (2,6 Ghz P4 som jeg klokket til 3,2 Ghz på luft). Og den gangen begynte jeg sakte og forsiktig. Gjorde det mest for å lære meg å stille inn bios. Men TL1000S er velbevandret. Og guider finnes det mengder av.

Lenke til kommentar
Har klokka bror min sin e8400 til 4ghz med boxed.. å den blir ikke grisevarm..

Har sett tester hvor standardkjøleren ligger opptil 20° over slike som TRUE og Noctua under load.

I dette tilfellet med en E6700 og 1.45v @ 3.3ghz ligger stock kjøler 14° over og det sier litt om hvor dårlig den er når man pusher grensene i forhold til de "store".

http://www.overclock3d.net/reviews.php?/ca...2p_cpu_cooler/5

post-35394-1220114676_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Bråker vannkjøling og er det dyrt?

Jeg må innrømme at selv high-end vannkjøling ikke gjør det så mye bedre enn en god luft kjøler (TRUE push/pull f.eks) - det er ikke før man har flere komponenter i en loop, at vannkjøling lønner seg.

Tror jeg skal gå for en Thermalright Ultra-120 eXtreme med to vifter.

Ikke et dumt valg ;)

Har klokka bror min sin e8400 til 4ghz med boxed.. å den blir ikke grisevarm..

"litt" forskjell på 4 og 5 GHz.

Lenke til kommentar

Er litt ute av dato her..

Hvor greit er det å skaffe seg E0-stepping på E8400,8500 og 8600? Lete i den "nyeste" hylla, eller er det ennå nettbutikker som "håndplukker" stepping etter ønske? :p

(Husker det fantes noen slike i tiden med Opty 1xx på s939)

Sikter meg forøvrig inn på et Asus P5Q Deluxe :) Ser ennå at overgangen til DDR3 er ikke er gunstig nok mtp ytelse/pris.

Endret av mogie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...