Gå til innhold

Nybegynnere all-around linse til Nikon D300

Anbefalte innlegg

Etter mye lesing og prøving har jeg valgt D300 som mitt først digital SLR.

Riktig nok er den langt over det planlagte budsjett, men føler at nettopp den har alt jeg trenger. Men så er det stor spørsmålet - hvilken objektiv skal jeg kjøpe til den?

Jeg har meget begrenset med midler til objektiv og skal derfor ha ett all-around objektiv som fungerer bra til det meste. Primært skal jeg bruke den på ferie til arkitektur og portrett. Men også hjemme til innendørs portrett.

Tenkte å kjøpe en objektiv slik at jeg får lært kamera mest mulig, også gå for innkjøp av spesial objektiver så snart jeg finner ut mer om mine behov.

Hadde vært utrolig fint dersom noen hadde bilder som er tatt med det objektive de vil anbefale :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har meget begrenset med midler til objektiv og skal derfor ha ett all-around objektiv som fungerer bra til det meste. Primært skal jeg bruke den på ferie til arkitektur og portrett. Men også hjemme til innendørs portrett.
Jeg ville kikket på Nikon 16-85VR. Fungerer bra til det meste, og yter særdeles godt på sitt beste. Ganske bra vidvinkel til slik zoom å være (kjekt til arkitektur, ikke minst når du zoomer _litt_ inn, og er rundt der de andre zoomene starter - da tegner den nokså rett også), og vil være kjærkommen i kamerabaggen selv når du har fått mer spesialiserte glass.

Har du ikke råd til såpass dyrt glass, ville jeg uten å nøle droppet D300 - glasset du setter foran kameraet har *mye* mer å si for bildene enn selve kamerahuset. Kjøp heller et D200 i så måte, billigere og tilsvarende ergonomi.

Har du råd til noe dyrere/bedre, er selvfølgelig Nikkor 17-55 et meget godt alternativ. Du mister litt allround-egenskaper, men får samtidig noe igjen i form av bedre lysstyrke, som kan sies å være "mer allround" det også.

Lenke til kommentar
... jeg valgt D300 som mitt først digital SLR.

Riktig nok er den langt over det planlagte budsjett...

Jeg har meget begrenset med midler til objektiv...

...og skal derfor ha ett all-around objektiv som fungerer bra til det meste.

Har du allerede kjøpt D300, eller kan du fortsatt omprioritere? Det der er akkurat omvendt av lurt. Kjøp det billigste huset du kan leve med, bruk penger på glass. Om et år eller to har du mye godt glass og kan kjøpe et D300 eller D700 "billig". Hvis du fortsatt er interessert. Hvis du mister interessen, så får du relativt mye igjen for gode objektiver, lite for kamerahus.

Lenke til kommentar
Jeg ville kikket på Nikon 16-85VR. Fungerer bra til det meste, og yter særdeles godt på sitt beste.

Har du ikke råd til såpass dyrt glass, ville jeg uten å nøle droppet D300 - glasset du setter foran kameraet har *mye* mer å si for bildene enn selve kamerahuset. Kjøp heller et D200 i så måte, billigere og tilsvarende ergonomi.

Er nettopp Nikon AF-S DX Nikkor 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR jeg har sett litt på. Men er klart litt over de 3500,- jeg har planlagt å bruke. Har sett på Sigma 18-125mm F3.8-5.6 DC OS HSM for Nikon - virker ganske okey til å starte med.

Når det gjelder dyr kamera vs dyr glass - valgte jeg kamera som jeg håper å bruke ei stund framover - samt virker det spennende å lære ei slik kamera. Mens glass er det enklere å kjøpe/selge samle på i etterkant. Spesielt når man har kamera og er i utlandet. Men klart tiden vil vise om det var klokt valg...

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar
Når det gjelder dyr kamera vs dyr glass - valgte jeg kamera som jeg håper å bruke ei stund framover - samt virker det spennende å lære ei slik kamera. Mens glass er det enklere å kjøpe/selge samle på i etterkant. Spesielt når man har kamera og er i utlandet. Men klart tiden vil vise om det var klokt valg...

Dette er en prioritering fra bakvendtland. Å tro at et stykke forbrukerelektronikk som D300 er noe du kommer til å ha lenge er rett og slett virkelighetsfjernt. Glass blir ikke gammelt. Begynn heller med et anstendig amatørhus som D80, eller en brukt D200, og bra glass som 16-85VR. Objektivet kommer du til å ha glede av i mange år etter at D80 er degradert til backup.

Edit: Objektivene TorEH foreslår gjør i det minste ikke skam på D300 (i motsetning til 18-125!).

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Dette er en prioritering fra bakvendtland. Å tro at et stykke forbrukerelektronikk som D300 er noe du kommer til å ha lenge er rett og slett virkelighetsfjernt. Glass blir ikke gammelt. Begynn heller med et anstendig amatørhus som D80, eller en brukt D200, og bra glass som 16-85VR. Objektivet kommer du til å ha glede av i mange år etter at D80 er degradert til backup.

Nå må det sies (dersom jeg ikke var tidelig på det i min første post) at jeg har kjøpt D300. Så er ikke mye å gjøre med det :)

Ser på kamera som litt mer langsiktig kjøp. Kjøpte Canon IXUS 750 til dama mi når den komm - hun er fortsatt strålende fornøyd med den. Ripa og ser kanskje ikke ut - men tar gode bilder og er bedre enn mange nye kamera. Har tatt mange tusen bilder med den.

Skjærmkort kan jeg godt kjøpe 3 gang i året. Men syns at kamera skal vare i 1-2 år.

Personlig ser jeg ikke at de forskjellene mellom D700 og D300 skal koste 10000 kr. Syns det er helt okey invistering for de 9000 jeg ga for mitt D300 hus.

Lenke til kommentar
Det er jo ikke lenge i denne sammenheng. Jeg hadde D70'en min i 3 år, og kommer nok til å ha D300 like lenge, men optikken, spesielt den gode, har en levetid på 10 ganger så lenge.

Ahh okey :) tenkte mest på "akkurat nå til å starte med". Kommer garantert til å kjøpe ny objektiv om maks et halvt års tid.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar
Men kommer garantert til å kjøpe ny objektiv om maks et halvt års tid.
Da foreslår jeg enkelt og greit - Nikon 18-70, gjerne brukt. Knallobjektiv du får tak i for under 1500 kr på bruktmarkedet, du får ganske enkelt ikke noe som matcher det til den prisen. Det gjør ikke skam på en D300 heller, så kan du spare de siste grunkene til skikkelig glass senere, uansett hva du måtte ønske deg.
Lenke til kommentar
Enig med k-ryeng. Det finnes knapt noen zoom på markedet i dag som kan konkurrere på price/performance.
Jepp, og en kjapp kikk på foto.no fortalte meg at man nå får dette objektivet brukt for under 1000-lappen. Det er rett og slett et røverkjøp, og hvis jeg var trådstarter ville jeg sporenstreks tatt turen innom bruktmarkedet på foto.no ;-)
Lenke til kommentar
Enig med k-ryeng. Det finnes knapt noen zoom på markedet i dag som kan konkurrere på price/performance.
Jepp, og en kjapp kikk på foto.no fortalte meg at man nå får dette objektivet brukt for under 1000-lappen. Det er rett og slett et røverkjøp, og hvis jeg var trådstarter ville jeg sporenstreks tatt turen innom bruktmarkedet på foto.no ;-)

Det er verdt å nevne at den mekaniske kvaliteten er middelmådig - langt over de billige 18-55, men også vesentlig kjipere enn de kostbare. Det betyr at en godt brukt 18-70, som f.eks min, kan være ganske kjip i f.eks zoomringen... Jeg ville mao. kanskje styrt unna de billigste på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
Det er verdt å nevne at den mekaniske kvaliteten er middelmådig - langt over de billige 18-55, men også vesentlig kjipere enn de kostbare. Det betyr at en godt brukt 18-70, som f.eks min, kan være ganske kjip i f.eks zoomringen... Jeg ville mao. kanskje styrt unna de billigste på bruktmarkedet.
Jeg hadde aldri min 18-70 så lenge at jeg erfarte noe slikt, så det kan godt være...
Lenke til kommentar

Kan bare nevne at jeg fikk kjøpt meg en brukt D200 i god stand m/batterigrep og kjøpte en Nikon 18-70 brukt utenom. Totalen her ble kr 6400. Vurderte også D300, men nå får en brukte D200 for under 5000. Tror D200 vil holde meg en god stund enda og brukte D300 er ikke spesielt mye billigere enn å kjøpe seg en på japanphoto (om de fortsatt går for 10k der).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...