Gå til innhold

kjøp av digital kamera i usa og england

Anbefalte innlegg

Hei!

ser det er en del som lurer på det rundt bestilling av kamera fra usa.

Jeg har sjekket litt rundt dette og klarer ikke og finne det "kjempe" lønnsomt og bestille det kameraet jeg spesifikk ønsker fra usa. Har sjekket priser i england og etter tips fra noen. Men det er hvertfall ikke lønnsomt. Men dere kan se selv og vurdere.

Regelen er at man kun skal betale moms til Norge når du bestiller varer fra utlandet. Men det er da ikke så lett og slippe å betale moms til nettbutikkene i det landet du bestiller fra. Men bestiller du fra usa, er det sjelden rare momsen du betaler. Det varierer fra stat til stat, men ligger ca i underkant av 10% av kjøpesummen. i tilegg kommer det en toll avgift på 150 kr. Og porto da hvis ikke nettbutikken har en avtale om gratis porto.

Jeg kan anbefale denne siden: http://www.digital-camera-reviews.info

der kan du finne billigste prisen på akkurat ditt kamera i usa og england.

eks er kamera jeg prøver og finne billig, Olympus Camedia C-730 Ultra zoom.

i usa fant jeg billigste alternativ som:

kameraet koster 429 $ x kursen på dollar 7,47 = 3204 kr.

så skal vi regne norsk moms med som er på 24%.

3204 kr x 24% / 100 = 769 kr i moms.

da er vi oppe i 3973 kr.

så skal vi ha tollavgift med på 150 kr+ porto 200 kr (vet ikke om porto er så mye, men vi tar litt i).

da er den totale prisen fra usa: 4323 kr

I Norge koster billigste kamera av denne type 5100 kr uten porto. altså 5200 kr med porto.

Så da sparer du i underkant av 900 kr på og bestille kameraet fra usa. Så kan man begynne å veie dette opp mot garanti. Jeg kan tenke meg at det er sikkert et slit og skal begynne å sende et kamera til usa hvis du får feil på det. Og det skal fikses over der og sendes tilbake. Kan ta en del tid det. Dessuten må du be om en internasjonal garanti seddel med kjøpet, når du bestiller fra usa.

Så jeg anser ikke det som et kupp og bestille fra usa, hvis du da ikke klarer å finne et kamera som er enda større pris forskjell, noe du kanskje klarer, hvis du skal ha noe mer best selger. Eller noe som er på kampanje.

Det som er og tjene på er og kjøpe kamera når du er i utlandet selv på ferie. Eller få noen bekjente til og kjøpe får deg. Da kan slipper du norsk moms på 24%, og da snakker du om mye større summer og spare.

andre linker dere kan se på er for søk etter billigste alternativ i usa er:

http://www.pricewatch.com/

håper dere for nytte av dette og lykke til med bestilling av kamera:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...