Gå til innhold

Nye Cowon spillere på vei og fydda for noen spillere!

Gjest Slettet+89234341

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
en test gjort av en butikk som selger spilleren er nok veldig pålitelig ja :thumbup:

ER du THE Andreas Ødegård fra abi!?!?

Har sett deg kommentere MANGE artikler på Amobil... men jeg hadde ALDRI sett for meg denne typen kongelighet fra teknologiverden der i gården :)

I'm a big fan of abi !!!! :new_woot:

Jeg har et spørsmål til deg. Du har prøvd lyden på S9?... Ifølge AMP3TV er lyden på den det beste testeren har hørt på 7 år som tester. Jeg tviler av en eller annen grunn på at han overdrevet såpass, foran hele YouTube liksom.

Ifølge abi's egen test er ikke lyden ikke fullt så bra. Men dere er så langt jeg vet de eneste som ikke synes lyden er helt konge. Andre nettsteder har skrytt lyden opp i skyene. Hva er din personlige mening om det?

Og en annen ting som forundrer meg litt;

abi sier Sansa Clip har bedre lyd enn Cowon D2. Har ikke D2 mye kraftigere output, så den i praksis spiller lyd rent, siden volumet ikke er skrudd i taket (og dermed heller ikke ødelagt)? Jeg har Sansa Clip og den imponerer ikke på mitt 72 ohms headset. Skjønner du poenget mitt?

Beklager alle spørsmålene, det ble litt mange. Og ikke tro jeg bare utnytter muligheten her, siden jeg fant deg :p . (Jeg er jo ikke off-topic heller.) Jeg skal ha en ny spiller og MÅ ha den med lyden på topp.

Kind regards...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

De eneste i "teknologiverdenen" som mener de er noe kongelighet er de på amobil :p

Forøvrig hadde du fått svar uansett hvor du hadde spurt, i motsetning til visse andre tdligere nevnte sider så leser og svarer vi på både vårt eget forum og våre egne kommentarfelt på artikler.

Har ikke prøvd S9 selv, poenget mitt var bare at en butikk kanskje ikke er beste stedet å se etter tester. Abi og genmp3 har alt testet den, pocketables driver på med sin test etc.

Når det gjelder lydkvalitet, så er det et omstridt emne. Jeg synes den delen av testene er minst interessante, fordi enten har spillerne dårlig, grei, eller god lydkvalitet. Flesteparten av folk som har mp3 spiller hører ikke forskjell på "grei" og "god" pga dårlige hodetelefoner etc etc, og flesteparten av de som innbiller seg de trenger absolutt best lydkvalitet har ikke en snøballs sjanse i helvete til å høre forskjell på forskjellige nivåer av "god". Forskjellen fra en god til en dårlig spiller høres godt, og delvis også grei til god hvis du har OK hodetelefoner, men når du først kommer til "god" er det egentlig samme f hva du kjøper i de fleste tilfeller. Spillere som sony, cowon, clip/fuze etc har alle god lydkvalitet, og det som skiller dem er småting som du virkelig må høre veldig godt etter for å høre om du er en normal person. Dummeste jeg vet er folk med hodetelefoner til under 1000 kr som innbiller seg de må ha den beste lyden som finnes.

Når det gjelder S9 sin lyd, har jeg som sagt ikke testet denne. Grahm sier den er veldig lik D2, noe som er logisk da cowon spillere ofte har veldig lik lyd. Utgangseffekt har absolutt ikke noe med lydkvalitet å gjøre, slik du tror. Faktisk er utgangseffekten på D2 kilde til et problem med bass rolloff, dvs at har du lavimpedanshodetelefoner (under 32ohm) vil du få redusert bass fordi forsterkeren må kjøre så lavt i forhold til makspotensialet. Jeg vet ikke hvilke "andre nettsteder" du sikter til når det gjelder lydkvalitet, men jeg har lært å ta det meste - uansett hvor det kommer fra - med en klype salt. Smartingene på amobil brukte (sist jeg var innom, som er en GOD stund siden) for eksempel et par hodetelefoner på 250 ohm til å teste spillere, noe som fikk meg til å halveis facepalme meg selv i svime første gang jeg så det. Alt er relativt, spesielt lydkvalitet.

Grahm sier forøvrig ikke at lyden er dårlig, bare ikke helt perfekt. Da snakker vi nyanser i "god kvalitet" området og ikke hopp mellom god/grei/dårlig. Når du nevner clip, så blir den skrytt i skyene grunnet at den er veldig god på nøytral lyd - soundstagen er spesielt genial. Om du liker litt mer farget lyd, eks mer bass etc, så vil cowon desidert være et bedre valg da de spillerne er mye bedre egnet for å "tukle med" lydsignaturen på.

Selv så er det helt uaktuelt med en S9. Etter å ha sett videoer av brukergrensesnittet sitter jeg bare igjen med spørsmål i hodet om cowon sine programmerere er komplette idioter. Noe de forøvrig er, noe D2 viste. 2 år etter den ble utgitt og den er fortsatt full av bugs. Flere og flere bugs har begynt å dukke opp på S9, og blir nok samme fiaskoen der. Cowon lager god hardware, elendig software.

Lenke til kommentar

Takk for et fyldig og begrunnet svar :)

Men jeg er ikke sikker på om du fikk med deg helt hva jeg mente... Jeg våger faktisk å påstå at jeg trenger det aller beste innen lydkvalitet - med god grunn. Det oppstyret om lossless og ikke lossless er overvurdert på bærbart utstyr. Kvaliteten på lyden kommer mest an på kilden - altså lydkortet/brikken, og hvor bra hodetelfoner du har. Jeg kan med andre ord si, med hånda på hjertet, at 128 kbps WMA fra PCen er bedre enn lossless fra MP3en fordi lydkilden har såpass mye å si. (Dessuten tømmer FLAC avspilling batteriet fortere, men det har ikke noe med saken å gjøre.)

Hver dag sitter jeg forran PCen og hører musikk med en Creative Xmod (externt lydkort) og Creative Aurvana X-Fi hodetelefoner (ingen EQ eller annen effekt). Når jeg da etterpå skal på bussen og kobler headsettet i Clipen, høres lyden på en måte død ut i forhold. Dermed lurer jeg på om det vil lønne seg å kjøpe noe med en kraftigere ut-effekt. (Vet du forresten ut-effekten på Clip? Sandisk ville ikke svare meg :dontgetit: )

Har jeg rett når jeg gjetter på at enheter med kraftigere ut effekt fungerer bedre med krevende hodetelefoner - siden den høyere ut-effekten gjør at jeg vil slippe å skru lyden i taket? Erfaringen min er; jo høyere volum, jo lavere kvalitet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Du har absolutt ikke bruk for det beste med lydkvalitet med de hodetelefonene der. Både kilden og hodetelefonene dine er i konsumentklassen, ikke halveis i nærheten av pro klassen. Forøvrig sier google at aurvana x-fi har en impedanse på 72 ohm med støyredusering av, og 450 ohm med støyredusering på. Hvis du kjører med støyredusering på, er det ikke noe rart clip ikke når opp, finnes ingen mp3 spilelre som kan dra det skikkelig. Ville beholdt clipen og kjøpt et skikkelig par propper hadde jeg vært deg

Lenke til kommentar

Er ikke X-Fi'ene halvveis i nærheten av pro-klassen engang? :hmm: (Vet veldig godt at Xmod ikke er det). Nå ble jeg faktisk nysjerrig :dribble: Finnes det bedre lyd enn dette å få tak i? Jeg har lett på nettet, og prøvd diverse annet, men aldri hørt noe som er fullt så bra/bedre. Har du eksempler på noen som gir bedre lyd? Det vil jeg isåfall prøve ut, for og så spare penger for å kjøpe. :) Jeg føler meg litt pinlig berørt som trodde dette var proffe saker.

Jeg formoder du har prøvd disse i virkeligheten :whistle: , og ikke bare sjekket prisen, for den er vanvittig lav for denne klassen, sier det. De har ligget helt opp i 2500 såvidt jeg vet, og er ifølge noen veldig marginalt bedre enn Bose QiuetComfort 2.

PS: Clipen når fint opp, og kan faktisk spille litt ubehagelig høyt hvis jeg vil. Jeg tror de 450 ohm'ene ikke gjelder i praksis ettersom de er batteridrevne, men jeg kan jo selvfølgelig ta feil. Det eneste som plager meg er at lydkvaliteten på Clip er langt bedre ved volumnivåer som er litt for lave.

Endret av PowerTorsk
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

At de er bedre enn bose har veldig lite å si :p Bose hadde vært greie saker om det hadde kostet 1/5. Ta en titt på head-fi.org om du vil se hvordan pro-verdenen driver på, jeg er ikke i det segmentet da jeg ikke synes det er verdt det. Men uansett, en clip til 300 kr med ultimate ears ue11 til 8500 kr er nok nærme det beste du kan få av bærbar lyd, eller gå headfi ruten og overlesse lomma med hundre forsterkere etc.

Lenke til kommentar
At de er bedre enn bose har veldig lite å si :p Bose hadde vært greie saker om det hadde kostet 1/5. Ta en titt på head-fi.org om du vil se hvordan pro-verdenen driver på, jeg er ikke i det segmentet da jeg ikke synes det er verdt det. Men uansett, en clip til 300 kr med ultimate ears ue11 til 8500 kr er nok nærme det beste du kan få av bærbar lyd, eller gå headfi ruten og overlesse lomma med hundre forsterkere etc.

Tusen takk for at du svarte på alle spørsmålene mine! :) Et lite nettsøk på 'ultimate ears ue11' ga meg en artikkel skrevet av deg selv, (samt priser på over tolv tusen kroner) så dette setter jeg pris på! :)

Skulle ønske man kunne få prøvd disse (ultimate ears ue11) noe sted, ettersom de fleste med vettet i behold ikke kjøper noe til over tusen euro uten å være sikker på kvaliteten. Jeg får vel kjøpe en forsterker til Clipen som et slags kompromiss, siden jeg fortsatt mener headsettet mitt er langt forbi bra nok til å høre forskjellen på lydkvalitet fra kilder. Jeg har fortsatt ikke testet dem på noe high-end lydkort, så jeg kan ikke være sikker på dette - men jeg tror kanskje de kunne hatt litt åpnere lyd - dvs enda mer detaljer.

Takk for alle svar og meninger :thumbup: . Uansett hvor mye bugs Cowon S9 har (for å gå litt on topic igjen), så har den udiskutabelt lang nok batteritid til å danke ut alt jeg har sett før (bortsett fra sin egen iAudio 7 med noen få timer lenger lyd). Dette i tillegg til AMOLED skjerm, og at det ikke er et eple på baksiden gjør nok at jeg kjøper den - til tross for firmware bugs. Og Cowon er vel ikke de verste på å ikke gjøre rett med firmware oppdateringer...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Ah har skrevet en "hvordan det funker" artikkel, men martin - hodetelefoneksperten vår på abi - har dem og har skrevet test:

http://www.anythingbutipod.com/archives/20...-pro-review.php

UE11 var bare et eksempel, da det er de beste du får innen IEMs (propper). Disse får du aldri testet da de formes etter øregangen til brukeren - du drar til ørespesialist, tar øreavtrykk, og propene støpes etter avtrykket.

Martin sin nye "anbefales" er http://www.anythingbutipod.com/archives/20...hone-review.php

Kan ikke si noe om dem personlig, da jeg ikke liker propper og derfor har prøvd veldig få, men generelt sett kan du stole på det han sier. faren med headfi er at der er det mange "rariteter", folk som mener kabelmateriaqlet har innvirkning på lydkvalitet etc og gjerne betaler 1500 kr for en 10 cm kabel fra ipod til forsterker. Var ikke lenge siden jeg så en tråd på headfi der en person var bekymret fordi han trodde krympeslangen han brukte på kabelen hadde innvirkning på lydkvalitet....

Anyways, creative har enda til gode å lage gode mp3 spillere (siden ZVM) og det de har av lydutstyr har vært heller betritent. Har ikke prøve aurvana xfi, men sannsynligheten for at de er noe unnntak er veldig liten. Du må huske på at den prisen gir deg god lyd nesten uansett merke, men det betyr ikke at du ikke kan få bedre lyd til samme pris. Sennheiser, ultrasone, ultimate ears, beyerdynamic, audio technica etc er alle merker som generelt har gode hodetelefoner, men du må fortsatt gjøre research før du kjøper - som alle andre har de både gode og dårlige hodetelefoner. Les gjennom denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=916301

så får du nok litt ideer

Lenke til kommentar

Oi! :) Her var det mye interessant lesning (linkene spesielt).

Tror nok desverre jeg får stå over de der til 1100 USD...

Etter å ha lest anmeldelsen på abi, ble jeg mye mer oppmerksom på lyden i hodesettet mitt. Oppdaget at lyden er LANGT finere når volumet er relativt lavt (har med kilden å gjøre).

Merkes det noen betydelig forskjell på f.eks 30 ohm output mot 27? Har bestemt meg for å kjøpe noe med output i fokus (for å evt slippe unna forsterker), og da lurer jeg på om du vet hva man bør ha for litt mer tungdrevet utstyr? Er 29 ohm nok (som på S9, forhåpentligvis)?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Impedansen har ingenting med lydkvalitet å gjøre. Bruk av forsterker har lite med volum å gjøre. I D2 sitt tilfelle vil bruk av hodetelefoner med lav impedans gi svak bass gurnnet bassrolloff, now jeg nevnte for noen poster siden. Poenget med forsterker er at hodetelefonene skal bli drevet av skikkelig utstyr og ikke noen integrert dritforsterker. Jeg brukte selv aldri forsterker før jeg kjøpte ipod, lyden på spillerne jeg hadde var bra nok rett ut av spilleren men med ipod er jeg nødt til å ha line out + forsterker for å takle lyden. Verken S9 eller D2 har noen problemer med å drive hodetelefoner oppp til 100 ohm, så impedans er ikke noe du bør bry deg altfor mye om.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Ouch, 2600 for 16GB. var vel ikke annet å forvente, med dollarkurser og div nå til dags. Forøvrig stemmer ikke medfølgende utstyr, sjekk abi testen så har du reell liste

Lenke til kommentar
Ouch, 2600 for 16GB. var vel ikke annet å forvente, med dollarkurser og div nå til dags. Forøvrig stemmer ikke medfølgende utstyr, sjekk abi testen så har du reell liste

Jepp, prisene presses opp med sinnsyk dollar :( Må muligens heve prisene på andre spillere også. Skal få oppdatert utstyrslisten i ettermiddag. Takk for påminnelsen!

Lenke til kommentar
Impedansen har ingenting med lydkvalitet å gjøre. Bruk av forsterker har lite med volum å gjøre. I D2 sitt tilfelle vil bruk av hodetelefoner med lav impedans gi svak bass gurnnet bassrolloff, now jeg nevnte for noen poster siden. Poenget med forsterker er at hodetelefonene skal bli drevet av skikkelig utstyr og ikke noen integrert dritforsterker. Jeg brukte selv aldri forsterker før jeg kjøpte ipod, lyden på spillerne jeg hadde var bra nok rett ut av spilleren men med ipod er jeg nødt til å ha line out + forsterker for å takle lyden. Verken S9 eller D2 har noen problemer med å drive hodetelefoner oppp til 100 ohm, så impedans er ikke noe du bør bry deg altfor mye om.

Takk for infoen :)

Det du sa var ny info for meg, bortsett fra det med at impedans ikke har med kvalitet.

Jeg tror jeg må ha forvekslet "forsterker" med noe jeg så på Amobil (tenkte ikke over hva en forsterker faktisk gjør i et stereoanlegg f.eks). Jeg så en smart, billig dings drevet av ett AAA batteri som ikke gjorde mer enn å gi volumet en puff. Det sier seg selv at den er billig - 40 kr eller noe sånt. Jeg syntes denne var interessant siden jeg som sagt plages veldig med den dårlige lyden ved høyt volum.

Altså, ideen min er at om jeg fikk tak i en slik duppeditt, ville kanskje lyden bli bedre, ettersom jeg kunne brukt det nevnte mellomleddet til å gi kvalitetslyd ved lavt volum fra en mp3spiller høy kvalitetslyd i hodetelefonene, og da slippe den fæle lyden mp3spillere gir ved full trøkk.

Har du en kort forklaring på uttrykkene "soundstage" og "bassrolloff"? :hmm:

Vil en forsterker vi bedre lyd til en Cowon, eller vil den ikke ha noen effekt? Ca hvor mye koster slike?

PS: Jeg tror aldri jeg har vært borti en som sitter på så mye nyttig info om lyd, og jeg er ubeskrivelig takknamlig for hjelpen din :new_woot: Har lett flere steder etter info, men til ingen nytte. Takk!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Soundstage er emned til å plassere instrumentene i rommet. Har hodetelefoner/spiller god soundstage, vil du ganske nøyaktig kunne høre hvor i rommet de individuelle instrumentene var.

Bassrolloff er at i bassenden av skalaen så vil frekvensene bli borte i forhold til hva som er normalt. Her kan du se grafer fra en analyse martin fra abi har gjort:

http://rmaa.elektrokrishna.com/Comparisons...600%20Loads.htm

Som du ser på frequency response kurven, er venstre side av grafen flatere og flatere desto høyere impedansen er. Flat er bra. Den grafen viser spillerens emne til å gjengi de forskjellige frekvensene ved forskjellige impedanser, og ved lave impedanser (slik som 16 ohm i det bildet) mister du veldig mye av evnen til å gjengi bass.

En forsterker på en D2 vil på midklassehodetelefoner ikke gi drastisk lydkvalitetsforbedring, men snarere overgå bassrolloff problemet. Det kan du forøvrig også gjøre med en impedansadapter:

http://captain-odegard.com/how-to-make-a-r...or-adapter.html

På dyrere hodetelefoner vil forsterker gi mer resultat.

Billigste forsterkerne er fiio E3 og E5:

http://www.dealextreme.com/search.dx/search.fiio

Begge forsterker bassen ganske merkbart, og E3 er derfor ganske populær pga prisen. Bruker en slik selv, men har modifisert den "litt":

http://i136.photobucket.com/albums/q187/Cp...rd/IMG_3298.jpg

Det er dog ikke noe forsterker du bør bruke for skikkelig lyd. Den type hodetelefonforsterker koster fra 1000-4000++ avhengig av stasjonær/bærbar, hvilken type etc. Så har du forsterkere med DAC, digital audio chip, som kobles rett i USB på en data og fungerer som lydkort. Du har også DACs med optisk inn som noen av de mest kresne bruker sammen men gamle iriver spillere som støtter optisk, men her snakker vi fanatiske oppsett delux.

Om du har en D2, og ikke er fornøyd med lyden, er det nok hodetelefonene dine som er problemet. Bor du i oslo e.l er det mange butikker der du kan prøve skikkelige merker, da får du selv hørt hvordan de er.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Og hvordan blir lyden i (ut av) disse da? (Tenker egentlig på S9 ettersom den ser ut som et bra produkt å bytte ut iTouch'en med :) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...