Gå til innhold

Tottenham Hotspur - Diskusjonstråd

InsertNumLock

Anbefalte innlegg

Det får han jo selvfølgelig, han definerer spillertypen og så skal det leveres på det. Tror det å skylde på at man ikke får akkurat de spillerne man vil ha er et tegn på at man ikke er så god manager men heller av den gamle typen der man-management er viktigere. Moderne fotball vil stille høyere krav til taktisk kompetanse hos en manager men selvsagt må de ha litt å si når det kommer til spillertypene de vil ha.

Fordelen er nok først og fremst økonomisk. En manager som får viljen sin i å kjøpe gud og hvermann basert på bekjentskaper (Redknapp) eller faglige vurderinger (AVB) kan gjøre stor skade som påvirker en klubb i lang tid hvis de ikke lykkes. Da må neste manager bruke år på endre troppen og man er tilbake til scratch hver eneste gang. Dette koster vanvittig mye penger både i form av tap på investeringer og manglende inntekter basert på sportslig fremgang.

Med et proft team unngår man de verste tabbene, ihvertfall er det tanken. Jeg støtter ideen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser poenget ditt med tanke på en så balansert tropp som mulig som gjør det lettere for eventuelt neste manager, men gir ikke det et sterkt signal til manageren at man ikke har 100% tiltro?

Nå skal ikke jeg kritisere Tottenham for å ha en sånn politikk, men er det noen av toppklubber som har lykkes med en slik politikk? Jeg tenker at det er viktig at en manager får velge ut "den perfekte" spilleren. Real Madrid har vel til dels en slik tilnærming, men så skal det jo sies at det eneste de kjøper er ypperste verdensklasse.

Lenke til kommentar

Det kommer vel an på klubbens budsjett/filosofi, og managerens filosofi. Jeg tør ikke tenke på hvordan Newcastle ville vært om Pardew fikk bestemme over overgangene. Han hadde garantert hentet en spiller som Colback til 10-15m og Gosling til 6m over Cabaye til 5m, Walters og Puncheaon til 9-10m over Ben Arfa til 5m og Cabella til 7m, og Williamson til 7m over Mbiwa til 8m.

Noen ganger er det faktisk veldig greit og ikke gi manageren alt for mye makt. Dette har jo resultert til at Pardew ikke har fått de spillerene han har lyst på, og det er jo selvølgelig et problem for han, men som fotballsupporter er jeg evig glad for akkurat det. Det har vært ille med Pardew som manager, men om han hadde fått kontroll over overgangene ville det vært ekstremt mye verre.

Lenke til kommentar

Jeg ser poenget ditt med tanke på en så balansert tropp som mulig som gjør det lettere for eventuelt neste manager, men gir ikke det et sterkt signal til manageren at man ikke har 100% tiltro?

Nå skal ikke jeg kritisere Tottenham for å ha en sånn politikk, men er det noen av toppklubber som har lykkes med en slik politikk? Jeg tenker at det er viktig at en manager får velge ut "den perfekte" spilleren. Real Madrid har vel til dels en slik tilnærming, men så skal det jo sies at det eneste de kjøper er ypperste verdensklasse.

Og jeg som trodde spillerne i Real ble kjøpt av presidentene for å vinne valg.

Lenke til kommentar

Ja? Han kjøper den mest kjente, eller største talentet - you name it, for å vinne valget. Det er jo ikke helt det samme som en egen sportssjef med kontroll over speiderne, men igjen så er det jo ikke manageren som kjøper inn spillerne. Selv om jeg tror Ancelotti får velge og vrake som han vil uansett.

Lenke til kommentar

Ja? Han kjøper den mest kjente, eller største talentet - you name it, for å vinne valget. Det er jo ikke helt det samme som en egen sportssjef med kontroll over speiderne, men igjen så er det jo ikke manageren som kjøper inn spillerne. Selv om jeg tror Ancelotti får velge og vrake som han vil uansett.

Slik du skrev det tolket jeg det som om du mente at Real sin manager fikk velge spillere.

Lenke til kommentar

Slik du skrev det tolket jeg det som om du mente at Real sin manager fikk velge spillere.

Ja, ser det nå. Kunne skrevet den setninger før jeg skrev om "den perfekte" spilleren. Da hadde det kanskje vært lettere å forstå. Jeg mente iallfall at Real hadde litt lik tilnærming hvor altså presidenten kjøper inn en spiller eller to. På den andre siden har Real så mye penger at jeg tror at både presidenten og Ancelotti kan kjøpe hvem de har lyst på.

- Jeg har ikke så mye peiling på hvordan Real gjør det, bare mitt inntrykk, så hvis jeg tar feil må noen gjerne rette på meg.

Lenke til kommentar

Sonny illustrerer poenget bra. Marerittet er jo når managere som Redknapp og Pardew får gjøre som de vil.

Men spørsmålene du stiller er gode og ofte det som brukes mot denne type system. Det er vel ingen klubber i England som har gjennomført en slik s.k "kontinental" modell over lang tid men flere har hatt noe som ligner. Et godt eksempel er å se til vår nabo i Nord-London som hadde et farlig bra team i David Dein og Wenger, de utfylle hverandre godt men etter at Wenger fikk enevelde kan man vel neppe kalle Arsenal for mestere på overgangsmarkedet. Wengers stahet og enevelde der er vel det som holder Arsenal tilbake for tiden. Andre eksempler er Kenyon og Comolli som har vært innom klubber som Arsenal, Utd, Liverpool, Chelsea og Spurs, uten at det har gitt store utslag den ene eller andre veien. Kan skrive mye om det men det blir fort kjedelig.

At modellen ofte refereres til som "kontinental" er at dette er en vanlig måte å drifte klubber på ellers i Europa. Spesielt Italienske klubber men også spanske, nederlandske og tyske klubber styres på den måten.

I bunn og grunn er dette noe som jeg støtter Levy i å ønske å gjennomføre og jeg tror vi er inne på det rette sporet nå. Problemet er at Levy kan være litt triggerhappy innimellom så hvis de sportslige resultatene uteblir kan det fort gå utover disse langsiktige planene.

Lenke til kommentar

Systemet er bra det, så lenge en følger de fastsatte planene over tid uavhengig av hvem som skal finne og ansette spillere. Managerene vet jo hva de går til. Det er ikke som om Levy dukker opp på deres første arbeidsdag og forteller dem at de ikke har kontroll på spillerkjøp (får vi håpe).

Det viktigste blir egentlig, i tillegg til å finne de rette spillerne, å ansette managere som kan bruke dem uten å bytte på stil/stall for mye.

Lenke til kommentar

Ja, tenker i samme bane. Det er veldig mye viktigere å finne riktig mann til jobben, en mann som kan fungere i langtidsplanen til klubben. Tenker da på både spillere og plassering.

På mange måter vil jo dette være den mest optimale måten å drive en klubb på, hvert fall en klubb som ikke har masse millioner å kaste bort hvert vindu. Det er klart at det legger stort ansvar på de som henter spillere, men det samme gjelder jo for managere som får lov til det samme.

Kanskje jeg bare har vært for bortskjemt med SAF, selv om han gjorde feilskjær på markedet han også. Har ikke tenkt noe særlig over dette før, men etter at de nye managere i Man Utd har fått samme mulighet og ansvar har det jo tatt helt av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...