surfer86 Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 jeg har hørt at det kan være sperre/ hk takler ikke mere en et bestemt antall gb's på enkelte gamlere HK, jeg lurer på om det er slik sperre på et HK som kommer fra 500mhz dagene... en jeg snakka med sa at hvis man skal kjøre linux (som jeg skal) så er det ikke slik sperre. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Ja, det er enkelte begrensinger i BIOS som kan gjøre at du ikke får utnyttet hele kapasiteten på store disker. Kjente grenser er: 528MB 8,4GB ~37GB ~137GB For en 500Mhz, vil nok den 137GB-"grensa" slå inn. Det er mulig Linux har innebygget støtte for å addressere selve harddisken og ikke gå om BIOS. Da vil man kunne bruke så store disker man vil, uavhengig av BIOS. Windows-systemer spør BIOS som default, og vil derfor tilsynelatende "lide" under dette. Men det finnes programmer man kan legge inn her også, som løser det problemet uten mer om og men. Harddisk-produsentene har slike programmer liggende på sine hjemmesider... Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 22. mars 2003 Del Skrevet 22. mars 2003 en jeg snakka med sa at hvis man skal kjøre linux (som jeg skal) så er det ikke slik sperre. Jepp. Søk litt på Linux-forumet her så finner du mer info. Lenke til kommentar
surfer86 Skrevet 23. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2003 det var en 700mhz p4, og den har en 120 gig+en 40gig i seg fra før. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå