Gå til innhold

OCZ SSD Core V2, 60GB,170/98MB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Haha, skjønner ikke hva poenget med å bytte CPU/RAM er, når du ser 10 ganger større forskjell på bytte fra HDD til SSD.

Gjorde i fjor en oppgradering av CPU/RAM for ca 3000kr, og forskjellen var minimal. Nå kjøpte jeg derimot denne 30GB SSD'en for ca 1500kr, og oppstartstiden av Windows ble senket fra 160 sekunder til 50 sekunder.

Windows'en min er litt sliten (nesten et år gammel), så det tar hele 160 sekunder fra påloggingsbildet vises, til desktopen er klar til bruk. Og harddisken jobber som en gal hele tiden. Med denne SSD'en tok samme greien kun 50 sekunder.

Planene mine om å kjøpe ny PC ble nettopp avblåst. Denne PC'en holder i minst 3 år til med den hastigheten jeg nå har. Jeg har sagt det hele tiden: Den virkelige flaskehalsen på PC de siste 5 årene har vært harddisken (med mindre du driver med ting som har spesielle krav, f.eks. spill). CPU/RAM er mer enn rask nok for nesten all bruk.

Edit: Testet nettopp å starte Outlook. Pga enormt masse epost (har samlet på alt utenom spam de siste 5 årene) pleier det å ta veldig lang tid med intens harddisk jobbing. Uten å ha brukt stoppeklokke vil jeg anslå at det tok 2-3 minutter før outlook var klar til bruk. Nå tok det 30 sekunder :fun:

Men, alt kunne jo ikke være bare bra: Tror jeg merker symptomene alle snakker om med denne SSD'en: Virker som den av og til henger seg opp i opptil flere sekunder... Får teste å installere chipset drivere i windows, og sjekke biosen.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Ikke noe nytt at jo nærmere "kilden" du kommer, jo tregere er det. Om man ser på veien som informasjonene går.

Tregeste blir da eksterne kilder/optiske disker (minnepenner, CD/DVD/Blu-Ray), som så lagres på harddisken, som da er nest tregest.

Så lagres informasjonen på minnet (når man booter windows), og det som ligger på minnet blir igjen prosessert av prosessoren som øker hastihgeten betydelig, og sender igjen til skjermkortet som lagrer det på det interne minnet der. (som igjen brukes av GPUen, før det går videre til RAMDAC'en og videre ut)

Eksterne kilder = 10-30MB/s

HDD = 60-70MB/s (om vi ser bort fra SSD)

Systemminne = 7-8000 MB/s

Prosessor (cache) = 20 000-60 000 MB/s

Minne på skjermkort = 100-140 GB/s

GPU = Veldig rask / 10-20 ganger raskere enn CPUen (veldig generaliserende sagt). :p

Altså har informasjonen gått fra å være en 10-30 MB/s (DVD/Blu-Ray/minnepenn) til en 100-140 GB/s på skjermkortet.

Som regel så er ikke hastigheten på de eksterne kildene like viktig, da disse brukes sjeldnere, og vi sitter igjen med at harddisken i realiteten er (og forblir) det svakeste ledd.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Haha, skjønner ikke hva poenget med å bytte CPU/RAM er, når du ser 10 ganger større forskjell på bytte fra HDD til SSD.

Gjorde i fjor en oppgradering av CPU/RAM for ca 3000kr, og forskjellen var minimal. Nå kjøpte jeg derimot denne 30GB SSD'en for ca 1500kr, og oppstartstiden av Windows ble senket fra 160 sekunder til 50 sekunder.

Windows'en min er litt sliten (nesten et år gammel), så det tar hele 160 sekunder fra påloggingsbildet vises, til desktopen er klar til bruk. Og harddisken jobber som en gal hele tiden. Med denne SSD'en tok samme greien kun 50 sekunder.

Planene mine om å kjøpe ny PC ble nettopp avblåst. Denne PC'en holder i minst 3 år til med den hastigheten jeg nå har. Jeg har sagt det hele tiden: Den virkelige flaskehalsen på PC de siste 5 årene har vært harddisken (med mindre du driver med ting som har spesielle krav, f.eks. spill). CPU/RAM er mer enn rask nok for nesten all bruk.

Edit: Testet nettopp å starte Outlook. Pga enormt masse epost (har samlet på alt utenom spam de siste 5 årene) pleier det å ta veldig lang tid med intens harddisk jobbing. Uten å ha brukt stoppeklokke vil jeg anslå at det tok 2-3 minutter før outlook var klar til bruk. Nå tok det 30 sekunder :fun:

Men, alt kunne jo ikke være bare bra: Tror jeg merker symptomene alle snakker om med denne SSD'en: Virker som den av og til henger seg opp i opptil flere sekunder... Får teste å installere chipset drivere i windows, og sjekke biosen.

Du må rydde litt i denne Windows innstallasjonen din. Når jeg starter tar det ca 30 sek fra post testen er ferdig til XP er oppe å går. Da er nettsiden online og alle nettverksfunksjoner i gang. Totalt tar det ca 60 sek fra jeg trykker på knappen til alt er oppe å går. Nettverkstjenestene tar ca havlparten av denne tiden. Jeg bruker XP Prof og har både My I home server og Wamp server gående på maskinen.

Lenke til kommentar

Kjører 2x30GB utgaven i RAID 0 her uten problemer. Vista 64b og Asus Formula Maximus II (kjører diskene fra Intel kontrolleren). Har testet diskene i 4 dager nå (som OS disk), og har ikke merket noen problemer i det hele tatt. Grei ytelse (føles kanskje litt kjappere enn 4x320GB Seagate 7200.10 RAID 0 som jeg hadde før), og lydløst :)

Lenke til kommentar

Oppstart fra etter BIOS post til Vista login tar 25-30 sekunder her (bare 4-5 dager gammel OS installasjon). Kjørte noen tester, den siste er et forsøk på og teste "multitasking" egenskapene som mange klager over. Kjørte full virus scan, RAID Volume Verification og diskbench (2x250MB file creation) samtidig.

post-17781-1220300112_thumb.png post-17781-1220300139_thumb.png

post-17781-1220300128_thumb.png post-17781-1220300161_thumb.png

Endret av lsevald
Lenke til kommentar

SSD'en min går rett i retur. :( Den er rett og slett ubrukelig på min PC (testet i to separate SATA-kontrollere på HK, XP SP2 + Vista 64b SP1). En titt innom forumet til OCZ avslører jo at det er svært mange andre som har samme problemet. Hele disken låser seg i alt fra 1-30 sekunder når den jobber litt mer enn vanlig. Jeg hadde jo lest om problemet på forhånd, men tenkte som så at det var sikkert derfor de kom med en V2 såpass raskt etter den opprinnelige. De ansatte i OCZ svarer kun i forumet på at "de merker ingen problemer", noe som tyder på at her kommer neppe noen firmware update som kan løse problemet.

Kjøp av disse SSD'ene til OCZ er nok ren gambling. De fungerer definitivt ikke som vanlige SATA-kompatible enheter. Om det hadde vært et skikkelig produkt som fulgte SATA-standarden skikkelig skulle den hatt samme kompatibilitet som en hvilken som helst harddisk, og fungert med alle kontrollere/chipset/bios-instillinger/OS. Det gjør ikke OCZ sine.

Noen som vet om det finnes noen andre SSD'er som er i nesten samme prisklasse som OCZ?

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Intel lanserer sin første SSD-serie neste uke. Visstnok 250 MB/s les og 170 MB/s skriv. Vet riktignok ikke noe om pris foreløpig.

Uansett mye som skjer på SSD-fronten nå, så kanskje lurt å vente et par måneder både med tanke på ytelse og pris. Da er nok de fleste "barnesykdommene" borte også.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Intel lanserer sin første SSD-serie neste uke. Visstnok 250 MB/s les og 170 MB/s skriv. Vet riktignok ikke noe om pris foreløpig.

Uansett mye som skjer på SSD-fronten nå, så kanskje lurt å vente et par måneder både med tanke på ytelse og pris. Da er nok de fleste "barnesykdommene" borte også.

Har lest om Intel sine, men er stygt redd det kommer til å gå mange måneder før vi faktisk får de i butikken. Har allerede ventet i et halvt år og begynner å bli lei nå... :( Utviklingen vil jo uansett være ganske voldsom uansett de neste 2 årene i alle fall så tror ikke det har så voldsom hensikt i å sitte å vente så veldig mye mer nå.

Angående barnesykdommer så har jeg ikke hørt om noen problemer med andre enn OCZ sine? Annet enn prisen da  :ohmy:

Lenke til kommentar
Jeg har nettopp bestillt en slik SSD som dette. Hvis det er tilfelle at disse SSDene ikke bør defragmenteres lurer jeg på om det ville være en ide å skru av sidevekslingsfilen slik at det blir minst mulig skriving til den?

Hva med denne Windowsråten som gjør disken rotete?

Jeg defragmenterer stort sett hvert døgn og vil slite litt med å endre vaner :)

Du misforstår. Det er ikke det at disken blir spesiellt skadet at diskfragmentering, men heller det at den ikke oppnår noe som helst med å defragmewteres sidne den er ekte random-access. Det du oppnår er altså bare unødvendig slitasje (men du kan sikkert defragmentere den om du absolutt vil uten at den tar skade fra det altså... du kan skrive til sektorene veldig mange ganger før de dauer, sansynligvis lever disken lengre enn du gidder å bruke den i praksis).

-Stigma

Lenke til kommentar

Har OCZ Core SSD V2 30GB. Hastighetene, oppstartstiden på windows osv er helt OK, men skal du gjøre mange ting samtidig som gjør at du må skrive til disken (f.eks installere et program), så kan du nærmest bare glemme å bruke noen andre programmer imens, da pcen henger seg i alt ifra 5 sekunder til 2-3 minutter.

Imellomtiden så blir det nok til at jeg slenger i min gamle og treige 80gb som systemdisk igjen :(

Skal bli spennede å se om Intels SSDer blir noe bra :)

Endret av kent__
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...