Gå til innhold

OCZ SSD Core V2, 60GB,170/98MB

Anbefalte innlegg

OCZ SSD Core V2

* Kapasitet: 60 GB

* Grensesnitt: S-ATA

* Kroner per GB: 37.4 kr/GB

* Båndbredde: Serial ATA/300

* Lesehastighet: 170 MB/s

* Skrivehastighet: 98 MB/s

* Type: 2.5 tommer SSD

Komplett.no 4.3/6 (865 erfaringer) 4-7 dager 2295,-

Den er sexy

Den er definitivt bra, og

Den er ikke avskrekkende dyr

Hva tror dere; er den verdt pengene?

Skal den falle noe vesentlig i pris det neste halvåret?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den er veldig dyr til mengden lagringsplass.

Imidlertid er den raskere enn 2 raptorer i RAID-0 på lesing, og svært rask på skriving, og dette er konstant hastighet. Så, vis du virkelig føler et behov for slik ytelse så er prisen OK.

Jeg tror vi vil se prisene falle med ca 40% over nyttår. Dvs. samme disk for ca 1500 kr +/-. Dette fordi det kommer mange produsenter med liknende disker på markedet før jul. Så snart markedet begynner å mettes vil prisene synke drastisk, og det skulle ikke forundre om det vil skje i løpet av de neste 6 mnd.

Prisene på selve minnebrikkene inni diskene vil neppe gå ned så mye, så derfor tror jeg ikke prisene vil synke mer enn ca 40% (premium-verdien beskjæres).

Endret av tommyms
Lenke til kommentar

Om man legger sammen den totale sum av min eller spesielt en entusiasts pc, vil jeg påstå at å gå over til en sånn SSD er billig - satt opp mot PCen sin totale ytelse. Tenk bare på alle de tullingene med GTX i SLI =D

Interessant at du mener den vil falle så mye i pris over nyttår..

Lenke til kommentar

Eneste SSD diskene som har implementert seg riktig på kontroller/firmware siden er Intels kommende X-25 M og E serie.

E (Extreme serien) SLC drive:

• Extreme SATA II performance and lower space/power/cooling requirements compared to traditional rotating disk drives provides higher IOPS while significantly reducing the total cost-of-ownership

• Advanced architecture design features native SATA interface, up to 32 command native

command queuing and 10 parallel NAND Flash channels equipped with SLC NAND Flash for

outstanding reliability and higher IOPS

• Available in 32 GB and 64 GB capacities and 2.5¨ industry-standard form factors

M (MainStream serien) MLC Drive:

• Quiet, cool, low-power storage solution provides faster PC system responsiveness while providing a rugged storage solution

• Advanced architecture design features native SATA interface, up to 32 command native command queuing and 10 parallel NAND Flash channels equipped with MLC NAND Flash for outstanding performance and reliability at an affordable cost

• Available in 80 GB and 160 GB capacities and 1.8¨ and 2.5¨ industry standard form factors

• All Intel X25 SATA Solid-State Drives are tested and validated on the latest Intel-based server and workstation platforms, for your peace of mind.

Man ser fordelene Intel i arkitektur tilnærmingen kontra andre i flash demonstrasjonen:

http://www.intel.com/design/flash/nand/demo/demo.htm

( http://www.intel.com/design/flash/nand/mainstream/index.htm )

Disse skal være allment tilgjelgelige i markedet ca. 90 dager etter pressemeldingen som kom tidlig i august.

Når jeg selv skal gå SSD skal hvertfall disse være kandidaten over andre dersom de ikke gjør grensesnittets arkitektur bedre.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Altså, det er i praksis ikke noe problem for min del, men bare lurer. (bare lager en egen festemekanisme)

Hvordan får en plass til en 2,5" i kabinettet? Følger det med et "adapter" eller lignende slik at man fysisk sett får festet det inne i kabinettet.

Om man legger sammen den totale sum av min eller spesielt en entusiasts pc, vil jeg påstå at å gå over til en sånn SSD er billig - satt opp mot PCen sin totale ytelse. Tenk bare på alle de tullingene med GTX i SLI =D

Kommer jo ann på om man vurderer å få flytende opplevelse inne i spillet, eller om man vil ha et system som går mer flytende. Kun snakk om prioriteringer. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg har nettopp bestillt en slik SSD som dette. Hvis det er tilfelle at disse SSDene ikke bør defragmenteres lurer jeg på om det ville være en ide å skru av sidevekslingsfilen slik at det blir minst mulig skriving til den?

Hva med denne Windowsråten som gjør disken rotete?

Jeg defragmenterer stort sett hvert døgn og vil slite litt med å endre vaner :)

Lenke til kommentar

En tung og bortkastet skriveoperasjon er vel ikke det beste det heller?

Den skriver, leser, skriver, leser...... konstant. Og er vel noe av det tyngste du kan belaste disken din for. Å gjøre dette hver dag er også bortkastet, og du sløser bort det som finnes av levetiden på disken(e). Gjelder ikke bare SSD.

Uansett, bra eller dårlig. Ville bare påpeke at det var et meget ekstremt tilfelle. Blir som å avrime fryseren tre ganger i uka.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Egentlig ikke, hvis du først har defragmentert går det rimelig raskt neste gang. Skal du ha en harddisk crusher synes jeg nesten mer synd på disken som kjører på Vista nå. Helt forferdelig! Ikke søren om det gir seg heller, og har kun installert Vista og drivere. Sprøtt!

Lenke til kommentar
Egentlig ikke, hvis du først har defragmentert går det rimelig raskt neste gang. Skal du ha en harddisk crusher synes jeg nesten mer synd på disken som kjører på Vista nå. Helt forferdelig! Ikke søren om det gir seg heller, og har kun installert Vista og drivere. Sprøtt!

Nettopp derfor jeg defragmenterer etter hver dag. Raptor og Vista er et kapittel for seg selv. Tror derfor jeg skal prøve SSD på XP maskinen og ikke defragmentere før absolutt nødvendig.

Min WD harddisk har vært på i 27 000 timer og er staurgammel. Sviver døgnet rundt. Ingen feil på den enda, selv om også denne defragmenteres en gang i døgnet.

Når det gjøres ofte tar det bare en 2-3 minutter og er ikke tungt for diskene.

Lenke til kommentar

Trenger ikke defragge ssd da det er så liten accesstid at du ikke kommer til å merke noe til det. Pluss "de" sier du sliter den ut hvis du defragger.

Handlet idag 2x OCZSSD2-2C30G. (Har fått den på lager på komplett)

Skal teste å legge os og spill inn på disse i raid-0

Slengte i farten oppi 4x samsung 1tb i kurven, Kanskje raid0 eller 10, er ikke sikker.

Er det fart nok i et Gigabyte P35 HK til disse harddiskene eller burde jeg kjørt pci-e kontroller?

Lenke til kommentar

Det er det jeg prøver å si til folk, men nesten ingen hører. OCZ suger på SSD! Har som sagt 2 stk OCZ core 64gb disker her, og er ikkje fornøyd med dem. Ytelsen er ikkje som den bør være.

Sam_Oslo kommer vel snart og prøver og overbevise at det er oss det er noe galt med, ikkje OCZ ssd diskene :blink:

Lenke til kommentar
Det er det jeg prøver å si til folk, men nesten ingen hører. OCZ suger på SSD! Har som sagt 2 stk OCZ core 64gb disker her, og er ikkje fornøyd med dem. Ytelsen er ikkje som den bør være.

Sam_Oslo kommer vel snart og prøver og overbevise at det er oss det er noe galt med, ikkje OCZ ssd diskene :blink:

Har du prøvd/sett noe til Mtron sine disker, som f.eks. den her om de er bra?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...