Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen min dør del etter del...

Anbefalte innlegg

Har en helt standard spille pc som har gitt meg mye hodebry den siste tiden. Hatt den i over 1år uten problemer...men nå er følgende skjedd.

Først gikk harddisken føyka, noen dager etterpå gikk 1stk minnebrikke føyka.

Og nå 1uke etter så ser det jaggu ut som skjermkortet også synger på siste verset!! Startet med at jeg ble kastet ut av spillet jeg holdt på med, med en mld om at skjermdriveren har stoppet og funke og måtte starte på nytt.

Nå når jeg starter pc'n så er endel bokstaver under oppstart "byttet" ut med noen rare tegn...røde prikker over hele skjermen kommer også. Maskina klarer ikke å starte Windowns lenger heller..

Sjekket vifter og dem har litt støv osv men ingen ting som skal tillsi at det skal bli problemer med luft. Maskina var nemmelig sykt sykt varm når jeg oppnet den opp..en brandt seg nesten ved å ta på hva som helst der inne.

Hva skjer med maskina mi?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du bør gjøre følgende ganske så kjapt :

Demonter alle komponentene med en gang, så tester du del for del (inkludert de defekte minnebrikkene) I en annen pc. Fungerer delene uten problemer så vet du at problemet ligger enten i hovedkort eller Psu.

Om du har Nvidia chipsett så kan det være datakorrupsjon det du erfarer, hvis ikke så kan det være en psu som slakter delene i pcen din.

Lenke til kommentar

Har ikke mulighet for å teste delene i en annen maskin da den andre jeg har er for gammel... Men det her er en "ferdig" maskin jeg har kjøpt via Komplett.no

Skal ringe dem imorra og forklare men er redd dem vil bare bytte skjermkortet, men muligheten er vel som du sier at det er psu eller kanskje tillogmed hk som svir av del eller del.

Skulle fått kreditert hele greia...men det går dem nok ikke med på. Selv om dette er del nr 3 som dør.

Lenke til kommentar

Hvis hele maskinen kommer fra komplett (men er en selvbygg) så tror jeg du bør ringe og snakke med dem.

Tipper at de går med på at du kan sende inn hele maskinen til dem så de kan finne feilen, det koster dem garantert mindre enn at de må bytte ut del for del til hele pcen er skifta ut.

Lenke til kommentar
Hva skjer med maskina mi?

Hehe det er nok alderdom, de indre organene svikter etter tur, så dør den til slutt.

Mulighetene er mange. Har du prøvd noen av komponentene i en annen maskin for å sjekke? Er du sikker på at det ikke har vært noe lynnedslag i nærheten eller unormale spenninger av andre årsaker på el-nettet? Det er jo også en mulighet at det er feil med spenningsnivåene fra strømforsyningen. Er disken helt død? Hvis ikke så kan det jo være at den "bare" har fått korrupte filer som følge av feil med minne eller diskkontroller.

Lenke til kommentar
Sjekket vifter og dem har litt støv osv men ingen ting som skal tillsi at det skal bli problemer med luft. Maskina var nemmelig sykt sykt varm når jeg oppnet den opp..en brandt seg nesten ved å ta på hva som helst der inne.

Dette virker som et klassisk tilfelle av overopphetning. Husk at støv ikke bare setter seg på selve viftene, men også i kjøleribbene. Dette hindrer luftgjennomstrømming og kjøling opphører. Dette igjen gir en ustabil maskin som kan ha symptoner slik du beskriver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...