stian-hg Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Jeg lurer bare på om man kan legge nettverkskabler utvendig? For eksempel hvis man finner det mest fornuftig å legge kabelen utvendig fra 2. etg. til kjeller. Kan man da bruke vanlig nettverkskabl eller må man ha en "spesiell" for å kunne strekke den utvendig? Tenker da på fukt, slitasje og temperatur. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Du kan trygt legge en kabel utfor huset. Har en ned til kjelleren selv :wink: Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Man b;r helst bruke kabel berekna for utvendig installasjon. Men det g[r som oftes bra [ bruke vanlig cat.5 s[ lenge den ligger ei eit r;yr, kanal eller tilsvarande. Lenke til kommentar
Artifax Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Jeg har en 25m kabel ned fra rommet mitt og ned til kjøkkenet, vor switchen står. Den har vert utfor huset i snart et år, og funker meget bra!!! Lenke til kommentar
tilstad Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Strengt tatt skal en vel egentlig benytte Cat6 som jeg tror er standarden for utvendig kabel. Den får rette på katgorien den som vet. Men nå er vel prisen på disse endel høyere, og tilsynelatende fungerer det jo utmerket med vanlig cat5. Det er mulig det er noe bedre med en skjermet cat5 kabel enn en uten, men det er bare spekulasjon. Dersom kabelen i sin helhet er under tak ser jeg ingen grunn til å skulle velge noe annet, men personlig ville jeg gått for skjermet cat5 ihvertfall. Lenke til kommentar
Dings Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Hiver meg på bare for å understreke at det går fint med kabel utendørs. Jeg har 3x 25m utenfor huset (mamma så så stygt på meg når jeg kom løpende med drillen ) og der har de lagt meget bra i snart et år. Dette er helt vanlig cat5 TP-kabel fra Clas Ohlson uten noe form for beskyttelse. Kable ivei du! Mvh. Dings Lenke til kommentar
letmein Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Jeg har en 20meter UTP kabel fra loftet og ned til kjelleren. La TP'n under kledninga og borra et hull i veggen som jeg trakk den gjennom. Funker utmerka og den synes ikke.. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Hiver meg på bare for å understreke at det går fint med kabel utendørs.Jeg har 3x 25m utenfor huset (mamma så så stygt på meg når jeg kom løpende med drillen ) og der har de lagt meget bra i snart et år. 1 års drift er da ikke mye og legge til grunn for en anbefaling da.... Svjv bør man legge en slik kabel i rør for og beskytte den mot sollys og vann i og med at kappen og kabelen ikke er beregnet for og motstå elementene i lengre tid. Lenke til kommentar
Roskov Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 da jeg var på ørlandet hovedflystasjon hadde vi 12-13 kabler hengene ut vinduene på brakka, alle funka fint selv om det blåste og regna/snødde osv. Lenke til kommentar
Shybert Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Jeg har en helt vanlig 30 meter over til naboen, den har vel hengt der i nesten to år. Den har overlevd plenty med dårlig vær, skarpt sollys,etc.. tror jeg har sett noen fugler på den oxo... Lenke til kommentar
chma Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 da jeg var på ørlandet hovedflystasjon hadde vi 12-13 kabler hengene ut vinduene på brakka, alle funka fint selv om det blåste og regna/snødde osv. flott med slik driftsikkerhet men tilbake til spm. hvis det kommer fuktighet i kabelen, mikroskopisk hull feks så er det døden for å si det sånn Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 Har en som ligger i rør. Funker fint. Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 21. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2003 da jeg var på ørlandet hovedflystasjon hadde vi 12-13 kabler hengene ut vinduene på brakka, alle funka fint selv om det blåste og regna/snødde osv. flott med slik driftsikkerhet men tilbake til spm. hvis det kommer fuktighet i kabelen, mikroskopisk hull feks så er det døden for å si det sånn Hvem dør? Kabel, nettverkskort, PC? Lenke til kommentar
chma Skrevet 21. mars 2003 Del Skrevet 21. mars 2003 da jeg var på ørlandet hovedflystasjon hadde vi 12-13 kabler hengene ut vinduene på brakka, alle funka fint selv om det blåste og regna/snødde osv. flott med slik driftsikkerhet men tilbake til spm. hvis det kommer fuktighet i kabelen, mikroskopisk hull feks så er det døden for å si det sånn Hvem dør? Kabel, nettverkskort, PC? kabelen tåler ikke at fuktig het inn for å si det sånn, jeg ville brukt utendørskabel varjeg deg. Skal selv bruke det selv om den ligger i rør for å være sikker. Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 22. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2003 Takk for alle svar! Tror det blir en kabel for utendørs bruk for å være på den sikre siden. Hvor får jeg forresten tak i en slik kabel? Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 23. mars 2003 Del Skrevet 23. mars 2003 Strengt tatt skal en vel egentlig benytte Cat6 som jeg tror er standarden for utvendig kabel. Kva kategori kabelener har ingen ting med om den er berekna for utvendig/innvendig forlegning. Det er oppbygningen av kabelen som er kritisk. Cat.5 som er berekna på utendørs foregning har ein tykkere kappe en vanlig cat.5 Den er uv bestandig og sikker mot vannintregning. Den er og vaselinfylt. Den billigaste måten å skaffe seg kabel på er å kjøpe direkte fra grosist. Hvis grosisten ikkje vil selge direkte til privatpersoner, så bestill igjennom ein elektro/teleinstallatør. Endel av desse tar så godt som ingen mellomlegg hviss du spår dei fint. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 23. mars 2003 Del Skrevet 23. mars 2003 why not tråløst? Trådløst nett med skikkelig hastighet er ganske dyrt for og si det pent. Lenke til kommentar
seigmann Skrevet 23. mars 2003 Del Skrevet 23. mars 2003 joda.. men hvis man bare skal ha det for å dele internett er det lite vits med kabel.. for da får man ikke utnytta det.. det bare spørs hva man bruker det til. Hvis det er mye overføring så bruker man så klart 100 mbit kabler.. (og switch).. men hvis det er bare for å dele internett så kan man velge tråløs pakke. Lenke til kommentar
PeR_FeKt Skrevet 23. mars 2003 Del Skrevet 23. mars 2003 Jeg og 2 naboer har lagt en kabel mellom husene våre. Det er en helt standad cat 5 kabel. Husker ikke helt når vi la den ned, men det er vel en ca 5 år siden (den er gravd ned). 100 m mellom hvert hus. Den har også blitt gravd over 4 ganger. Har dog blitt reparert tilsvarende mange ganger. Funker helt fint enda. Får fortsatt full hastighet! 100mbps :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå