Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp til valg av høytalere i min alfa romeo 156 1999.

Fisha

Anbefalte innlegg

Er lei av dårlig lyd i min 156 1999 model.

Jeg har akkurat byttet ut den gamle pioneerspillern (som skrudde seg av og på når den ville, ja tilogmed midt på natta ettersom at spillern er koblet rett på batteriet) med en lekker alpine spiller til ca 2lapper. Dette hjalp voldsomt på lydkvaliteten, så nå føler jeg at om jeg bytter ut noen av standard høytalere så vil lyden bli knall.

Derfor har jeg tenkt til å bytte ut fronthøyttalerne: 2 x 16,5cm og 2 x 2,5 cm. Jeg har også lyst på litt dybde i lyden og skal derfor fylle de tomme 6x9slotsene i hattehyllen(hvor jeg tror det er lagt ledninger standard). Vurderer også evt en subb i bagasjerommet, men er ikke så keen på "2 much junk in the trunk", så derfor trenger jeg helst 2 6x9høytalere med mye trøkk i, istedet for å bruke opp bagasjeplass.

Er noob, så kom gjerne med forslag på endringer av min plan, men hovedsaklig så er jeg interessert i hjelp til å finne perfekte høytalere med målene ovenfor ;d.

Budsjett er på 6k +-

Takker på forhånd for all hjelp :)

Mvh 18åring med ny lapp og bil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De så jo nice ut de:)

Har noen spørsmål:

1 Hvor er det vanlig å ha forsterkern til frontdørhøytalerne? Under setet?

2 Hva med hattehylla? Burde jeg ikke sette inn 6x9 x 2 der?;P Er litt fristende siden det allerede er hull og kabler der.

3 Snakker du av erfaring? Eller er de bra utifra specsa? Og har du noe sted du anbefaler å bestille bilstereo fra?:)

Lenke til kommentar

Han snakker utav at han er sponset/har rabatt selv hos Eltek... ;)

1) Forsterkeren plasserer du der du har plass og forsterkeren får greit med kjøling.

2) Jo, jeg hadde satt inn et par 6x9" der og kun kjørt dem som en subwoofer med LavPass-filter, om du ikke skal ha en egen basskasse, og budsjettet skal holdes på et moderat nivå og gjøres enklest mulig.

Om du skal litt opp på prisstigen, ville jeg vurdert et par dørpaneler foran med to par 6,5" bass og et 4" komponentsett... og med 6,5" bass i bakdørene og i hattehylla kan du ha opptil 8 stk 6,5" koblet som én "subwoofer", og du vil aldri savne noen basskasse... ;)

pms002.gif

Lenke til kommentar

Ahh;p, men selv om han er korrupt, så er det ett bra frontsett og en bra forsterker?;p

Har du noen 6x9 du kan anbefale? Er keen på å gjøre det enkelt, så tror jeg legger monsterplanen din til side^^ sålenge og går for 2 6x9 istedet for basskasse, kan kanskje ønske meg dunker til bursdag ellerno;d. For man kan ha kasse og hattehylle-6x9 samtidig? Bare å stille inn hattehyllehøytalerne på mere lyse toner antar jeg.

Og har dere noen butikk dere kan anbefale? Online eller offline, samma det;d, hvis offline nærheten av oslo ville ikke vært dumt.

Lenke til kommentar
For man kan ha kasse og hattehylle-6x9 samtidig?
Der sier jeg enten/eller... skal du ha en basskasse i bagasjerommet, vil du ha det mest mulig åpent i hattehylla så du får litt luftfart i kupéen, og da bør høyttalerne der ut. Dropper du basskassa, tar du 6x9".

Om du er i tvil ennå om hvilken løsning du vil ha, gå for samme 6,5"-sett i bakdørene som du skal ha foran, så du får mest mulig bass fra dag 1 uten å "kaste bort" noen kroner på noe som kan bli overflødig senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...