Nidaroo Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Har et fotoapparat her som sies skal være gammelt. Er iallefall sånn man ser nedi, så tar man bilde utfra det. Som det står frampå apparat-linsa: Lindar F=8cm 9.9 f=1:9.5, og på selve apparatet: FLL GEGR. 1782 Siden litt av innmaten er borte, lurer jeg på om det idag kan kjøpes/anskaffes deler til dette apparatet sånn at man feks, kan benytte seg av det? Hvis det ikke blir for stor kostnad. Og vil det evt, gå ant å bruke dette idag, for å framheve de kvalitetene de brukte før? Hadde vært morsomt å fått til noe bilde"kvalitet" som de hadde før. Og er det noen som vet evt, hvor gammelt dette kan være? Legger ved et bilde. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Lindar er nok bare navnet på optikken, og ikke selve kamraet. Da blir det vanskelig å tidfeste det. Men resten kan jeg svare på. Noe delelager skal jeg vedde alle penger jeg har på at ikke eksisterer. Jeg forstår ikke hvorfor og hvordan det skulle være mulig. Det er jo ikke akkurat Leica eller Hasselblad. Men det er mulig å skaffe et delekamera hvis du skulle komme over noe slik. Er det verdt det? Neppe. Dette må settes i kategorien toycam, og var sikkert noe av det billigste på markedet i sin tid. Tør jeg tippe på 30/40/50-tallet? Optikken tyder på at det er et ganske dårlig kamera, og da er det like greit å kjøpe et litt kulere toycam som Diana. Verdi: Ditt eksemplar er kun verdt noen få kroner som pyntegjenstand. Et fullstendig fungerende eksemplar er heller ikke verdt særlig mye penger. Kanskje så lite som en femtilapp. Du er nok mest tjent å bruke det som hyllepynt. Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 26. august 2008 Forfatter Del Skrevet 26. august 2008 Men nå tenkte jeg i all forstand på at det er tidligere kamerat's tid. Er jo langt fra sånne i dagens tid, når det gjelder kamera. Men om du mener det nærmest bare er til å kaste, får jeg vel nesten ta en tur til en optiker og høre, om det er noe å ha. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Optikere har ikke peiling på kameraer. De hadde det for 50 år siden, men nå er det bare briller de driver med. En kamerabutikk vil heller ikke gi deg noe godt svar, og jeg tror uhyre få som jobber i slike butikker har noe mer peiling på gamle kameraer enn meg. Det virker kanskje som skryt, men i denne sammenheng tar jeg neppe munnen full. Den eneste butikk som vil kunne gi deg et skikkelig svar (i Norge) er Antonio Stasi Classic Camera i Bergen. Stasi driver utelukkende med kameraer som bruker film, og helst av den gamle typen. Og han vil sikkert gi deg samme svar som jeg har gitt deg. Hvis de ikke mot all formoding skulle være et svært sjeldent kamera. Det er det liten sjanse for, i og med at slike kameraer stort sett ble laget i hundretusener eksemplarer. Slik jeg ser det har kompisen din to valg. Jeg synes slike kameraer er flotte å se på. Selv har jeg en god del gamle (og stort sett fungerende) kameraer stående på bokhyllen mm. Det er en liten touch som ofte blir kommentert av kvinner, så den kan ha en verdi som konversasjonselement når du viser en søtsak med hjerne rundt i leiligheten. Jenter liker å prate om interiør og design Og matte, fysikk og kjemi hvis du treffer på si. Hvis dere derimot synes slik gamle ting er stygge så synes jeg Fretex bør få det. Der vil alltid en eller annen designbevisst person betale opp mot en hundrelapp til inntekt for en god sak. Eller send den til meg porto betalt av deg, så ender den opp sammen med noe annet gammelt på bokhyllen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå