Gå til innhold

Bør internasjonale studenter ha boliggaranti?

Anbefalte innlegg

Nå har de blitt så mange at norske studenter må bo i mugg. Er dette akseptabelt? NSU støtter denne garantien selv nå som antallet utlendinger øker kraftig. Og de kaller seg Norsk Studentunion..................De burde heller kalle seg Utenlandsk-Studentunion.

Tatt i betraktning de skyhøye matprisene og private leiepriser så må nok mange norske studenter forlate Oslo i år.

Hvem er disse folkene som vedtar ting som gjør livet surest mulig for oss som bor her i Norge?

Mitt stalltips vil være Rød-Grønt.................

(Forresten så er ikke jeg student, men har vært)

Endret av Robocoop
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en dårlig gjennomført politikk. Jeg ser poenget med å gi utenlandske studenter boliggaranti, kjipt å komme til Norge fra Australia uten et sted å bo. Skal man derimot ha en slik garanti kombinert med et ønske om flere utenlandske studenter så burde det ikke gå på bekostning av de norske studentene.

I Soria Moria-erklæringen hevnet den rød-grønne regjeringen at det skulle bygges 1000 studentboliger i året. Det har de ikke greid et eneste år. De hevdet også at det skulle være mulig å være heltidsstudent uten å måtte jobbe ved siden av, men studiestøtten er ikke økt nevneverdig siden de kom i regjering.

Lenke til kommentar
Nå har de blitt så mange at norske studenter må bo i mugg. Er dette akseptabelt? NSU støtter denne garantien selv nå som antallet utlendinger øker kraftig. Og de kaller seg Norsk Studentunion..................De burde heller kalle seg Utenlandsk-Studentunion.

Tatt i betraktning de skyhøye matprisene og private leiepriser så må nok mange norske studenter forlate Oslo i år.

Hvem er disse folkene som vedtar ting som gjør livet surest mulig for oss som bor her i Norge?

Nå mener jeg at du fikk svar på denne før; norske studenter får tilsvarende hjelp i utlandet, så hvorfor skal vi tråkke anerledes da?

Du kan ikke bare utelukke fakta etter eget begodtfinnende.

Lenke til kommentar

Nå mener jeg at du fikk svar på denne før; norske studenter får tilsvarende hjelp i utlandet, så hvorfor skal vi tråkke anerledes da?

Du kan ikke bare utelukke fakta etter eget begodtfinnende.

Det stemmer ikke at man har krav på det som norsk student i utlandet. Tviler på at det finnes noen slike avtaler. Jeg fant at Uni. i Essex ikke gir garanti til noen utlendinger og regner derfor med at dette er noe norsk selvpålagt.

Lenke til kommentar

Studentskipnaden i Agder driver å søker og søker og søker om å rive 3 gamle inneffektive bygg (en flate) for å bygge 3 etasjer studentboliger. Dette er i ett område som ikke påvirker noen andre naboer da Studentskipnaden eier hele området.

Eneste som stopper dem er en sær kommune...

Lenke til kommentar

Så lenge en god del studenter lever i illusjonen at man må bo i sentrum så vil det aldri være nok plasser. Man får generelt sett langt bedre boforhold til en billigere pris om man er villig til å ta en busstur på mer enn 10 minutter.

Når det kommer til boliggaranti for utvekslingsstudenter så burde det kanskje være en gjensidig avtale? At studenter fra land som lover norske utvekslingsstudenter boliggaranti også vil få det i Norge.

Lenke til kommentar
Så lenge en god del studenter lever i illusjonen at man må bo i sentrum så vil det aldri være nok plasser. Man får generelt sett langt bedre boforhold til en billigere pris om man er villig til å ta en busstur på mer enn 10 minutter.

Høres ut som det er en god stund siden du måtte lete etter hybel som student.

Lenke til kommentar

Jeg har leilighet jeg. Godt stykke utenfor sentrum. Såvidt jeg har fått med meg så har alle mine medstudenter som har fått seg hybel funnet dette utenfor byens grenser, de som fortsatt leter leter i sentrum.

Men men, vi studenter er vel som alltid uskyldige?

Det er langt verre for en syk 80-åring å få plass på sykehjem enn det er for en student å finne boplass. Studenter utviser liten ydmykhet og helhetlig forståelse av fordelingspolitikk og de utfordringer som eksisterer. Nå snakker jeg generelt sett (det finnes studenter som har et langt bedre bilde over situasjonen).

Lenke til kommentar

Jeg synes det er bra at utenlandske studenter får denne garantien, dette er noe jeg selv hadde satt pris på om jeg studerte utenlands.

Problemet er jo det håpløse tempoet man bygger nye studentboliger i dette landet, og med tanke på utviklingen i bolig/leie-markedet de siste årene så har satsningen kommet helt på bakbeina, desverre for studenter.

Lenke til kommentar

En ting er at det er for mange studenter. Det er greit nok. Men man må jo sette tak på antallet studenter fra andre land og ikke bare gi garantier som tar seg godt ut på CV-en til de som engasjerer seg. Jeg kjenner nemlig godt til sånne folk.............

Lenke til kommentar
Det stemmer ikke at man har krav på det som norsk student i utlandet. Tviler på at det finnes noen slike avtaler. Jeg fant at Uni. i Essex ikke gir garanti til noen utlendinger og regner derfor med at dette er noe norsk selvpålagt.

Uni. i Manchester har en slik garanti for internasjonale studenter, så det kommer nok an på universitetet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...