Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Forsikring på stasjonær, 3 gang ødelagt, krav på ny?


kozzo

Anbefalte innlegg

Håper dere kan hjelpe meg med litt info.

 

Jeg kjøpte en stasjonær pc "acer" for ca 2 år siden jeg kjøpte med forsikring til den. Fra jeg kjøpte den så har den blitt ødelagt av seg selv minst 2-3 fra de etter 6-7 måneder mellomrom. Nå gidder jeg ikke mer, og levere den til reprasjon og vente i 2 uker.

 

Er det mulig for meg å be om ny oppgradert pc? Elller i det minste pengene tilbake?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom den har sluttet å fungere 'av seg selv' så er det likegyldig om du har forsikring eller ikke, da norge har en temmelig streng forbrukerkjøpslov.

 

Det er viktig å vite forskjell på hva som er slitedeler i en PC, og hva som ikke er. Slitedeler regnes som de delene som utsettes for mekanisk slitasje under bruk, slik som harddisker, vifter og optiske drev (DVD etc.). På bærbare kommer også batterier under slitedeler, siden teknologien som er brukt i batteriene fører til at de har en ganske begrenset levetid.

 

Normalt sett har du 5 års reklamasjonsrett på datamaskiner, men dersom delen som har tatt kvelden er en slitedel, så kan du ikke alltid regne med at produsenten dekker ny del pluss reparasjonskostnad.

 

Ellers har selgeren rett til å forsøke å reparere en feil to ganger. Dersom samme feil oppstår etter at selger har forsøkt å rette den to ganger (innenfor reklamasjonsperioden), har du i følge kjøpsloven rett til å heve kjøpet.

 

Dersom det er forskjellige feil hver gang, så tror jeg ikke du har rett til å heve kjøpet, men der jeg jobber har vi som rutine å søke om kreditering fra produsenten dersom samme PC har vært levert inn til reparasjon 4 ganger, og vi får vanligvis aksept.

 

Bare vær streng mot selger og mas mye, så skal du se det skjer noe etter hvert :p

Lenke til kommentar

garanti gjelder bare om du er innen tiden, har du 2 års forsikring har du rett til gratis reprasjon i to år.

3 ganger samme feil gir deg automatisk ny pc innen garantien

4 ganger forskjellige feil gir deg ny pc innen garantien

 

forsikring gjelder skader eks: den falt ned trappa, blir stjålent osv...osv...

er det skade på maskinen's innvoller tviler jeg at forsikringen gjelder. så det er viktig for deg å skildre garanti og forsikring

Lenke til kommentar
garanti gjelder bare om du er innen tiden, har du 2 års forsikring har du rett til gratis reprasjon i to år.

3 ganger samme feil gir deg automatisk ny pc innen garantien

4 ganger forskjellige feil gir deg ny pc innen garantien

 

forsikring gjelder skader eks: den falt ned trappa, blir stjålent osv...osv...

er det skade på maskinen's innvoller tviler jeg at forsikringen gjelder. så det er viktig for deg å skildre garanti og forsikring

Hvor har du dette fra?

Sikker på at du ikke blander garanti og reklamasjon litt nå?

Lenke til kommentar

Altså...

 

Hvis du har _reklamert_ på sammen feilen 2 ganger og samme feil kommer igjen, har du krav på ny pc eller en passende erstatningssum.

 

Har du reparert pc'en på forsikring/garanti eller om det har vært forskjellige feil, har du ikke krav på ny pc.

 

 

 

Samtidig har vi fra forbr.kjøpsloven at:

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

 

Så mulig det går an å få erstatning/ny pc på dette punktet, siden pc'en har vært særdeles mye inne til reperasjon og du har hatt vesentlig ulempe totalt sett. Spesielt hvis maskinen brukes mye til skole eller jobb.

Lenke til kommentar
garanti gjelder bare om du er innen tiden, har du 2 års forsikring har du rett til gratis reprasjon i to år.

Helt uavhengig av hva slags forsikring han har, har han rett til til gratis utbedring av feil i opptil 5 år på en PC.

3 ganger samme feil gir deg automatisk ny pc innen garantien

4 ganger forskjellige feil gir deg ny pc innen garantien

Det står absolutt ingenting i loven om 4 ganger, og jeg har enda til gode å se noen produsenter spesifisere 4 ganger i garantivilkårene sine.

forsikring gjelder skader eks: den falt ned trappa, blir stjålent osv...osv...

er det skade på maskinen's innvoller tviler jeg at forsikringen gjelder. så det er viktig for deg å skildre garanti og forsikring

På samme måte er det viktig å skille garanti, forsikring og reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar

Mirage-ness nevner at bl.a. harddisker ansees som en, som han kaller det, "slitedel". Finnes det noen HDD produsenter der ute som går ut og sier at "harddiskene våre er ikke ment å vare over 2 år"?

I utgangspunktet ville jeg tro at en harddisk er ment å vare godt over 2 år, og dermed uavhengig av hva som går galt med den så skal eventuelle feil dekkes av produsenten. Ville forsåvidt tro dette gjaldt for vifter og dvd-spillere også.

 

Eneste begrensningen jeg kan se er på varer som koster under 300,- (som vel er en slags standard grense for når forbrukerkjøpsloven kan sies å gjelde?)

 

Og hvorfor Ole Marius begynner med forsikring og alt det andre tullet aner jeg ikke, forbrukerkjøpsloven er nok på Kozzo sin side og som Mirage-ness sier så ville jeg tro at man helt greit skulle kunne få pengene tilbake med forbrukerkjøpsloven i hånda.

Endret av Rookie_NO
Lenke til kommentar

Er vel egentlig ganske så mange feil i de svarene du har fått her.

 

Orker ikke påpeke alle, men det finnes ingenting som heter slitedel i forbrukerkjøpsloven. (kjøpsloven gjelder ikke her).

På de ulike delene i en pc har man i norge enten 5 eller 2 års reklamasjonsrett. (ser bort fra batterier de har litt annen grense).

For at du skal kunne heve kjøpet etter 3 feil så må det være i det vesentlige den samme feilen som har oppstått.

 

Egentlig er forsikring bare hvis du ødlegger pcen selv ved å miste den eller på andre måter selv ha forårsaket skadene på den.

Ved normal bruk gjelder reklamasjonsretten.

 

Har ikke tid til å skrive mer, men vil anbefale deg å lese litt på forbrukerrådets sine sider. Hardware.no har og en artikkel om bruk av forbukerkjøpsloven. Og til slutt lese forbrukerkjøpsloven.

 

Da stiller du mye sterkere i en diskusjon med ulike kjipinger i butikkene. Jeg personlig har spart titalls tusen på at jeg har lest den grundig.

Lenke til kommentar

Nå har trådstarter ikke nevnt hvilken type feil maksinen har hatt. Det kan være ytre forhold som har forårsaket problemene, som f.eks, lynnedslag (strømpuls på nettet), installasjon av "ukjente programmer", sletting/skade på filer som operativsystem trenger, virus, trojanere og annen malware, samt selvfølgelig annen brukerhåndtering og manglende vedlikehold (som f.eks støvfjerning).

 

Ellers helt enig i de som påpeker at:

Forsikring (dekker i henhold til forsikringsvilkår),

Garanti gis av produsent eller selger (ikke basert i lovverket)

Reklamasjonsrett (dekkes av forbrukerkjøpsloven ved salg til forbruker og totalsalget har en verdi over 300 kr inkl. frakt). Bevisbyrde helt klart på selgers side inntil 2 år(?).

Disse begrepene må absolutt ikke blandes sammen.

Lenke til kommentar

Alle deler av en PC, (både stasjonær og bærbar), hovedkort, hard disker, vifter, DVD drev etc etc, faller inn under 5 års reklamasjonsrett. Alle deler må nemlig fungere for at produktet skal være komplett og fungere slik det ment å fungere. Dette kan man faktisk ikke bestride. Det er jo nå slått fast i Forbrukertvistutvalget at til og med BATTERIER til bærbare PC'er skal kunne reklameres på i 5 år, da det må kunne forventes at de holder lenger enn 2 år... MEN...

 

Det folk imidlertid MÅ begynne å forstå, er at din RETT til å reklamere, ikke er ensbetydende med at du vil få feilen rettet uten kostnad uansett problem! Det må være en MANGEL eller FEIL på produktet som ikke skylles feilbruk eller ytre påvirkning. Dersom det kan påvises at PCen f.eks. aldri har blitt blåst ren for støv, og vifta streiker etter 4 år som et resultat av at den er potte tett av støv, ja da kan du se langt etter å få dekket ny vifte. Dersom batteriet ikke lenger tar lading etter 3 år fordi batteri-cellene er "døde" som et resultat av overlading (utbrente celler: JA, dette kan påvises!), kan du glemme å få nytt batteri. Dersom du sitter foran PCen og røyker og hard disken din "dør" etter 2 år som et resultat av tjæra i røyken som legger seg på platene inne i disken og forårsaker skrivefeil/overflatefeil (JA, dette kan påvises!), så kan du se langt etter ny hard disk. (Ingen komponenter i en PC er 100% luft-tette! Alle PC komponenter må ha luft til kjøling!)

 

Du har imidlertid krav på å få skriftlig dokumentasjon (inkludert bilder!) fra verkstedet dersom de hevder ytre påvirkning som grunnlag for å IKKE dekke feilen på reklamasjon!

 

Hva forsikringen din dekker har ingen ting med leverandør-garanti eller reklamasjonsrett å gjøre. Du kan godt reparere PCen din 1000 ganger på forsikring (som resultat av ytre påvirkning) dersom det ikke er snakk om garanti- eller reklamasjonsfeil, uten at du har rett på ny vare eller heving av kjøpet!

 

Det er også riktig at Forbrukerkjøpsloven ikke sier noe om 4. gang service = ny vare / heving. Dette er en praksis CE-bransjen, retail- og leverandørleddene i Norge har satt i verk av ulike årsaker. Dette fungerer som regel i praksis, men er faktisk ikke noe KRAV man kan stille. Dersom det er snakk om FORSKJELLIGE feil, kan det godt være man må reparere et produkt mer enn 2 ganger.

 

Beklager lengden på innlegget her... vil bare avslutte med å si at jeg IKKE forstår hvorfor så mange tror at verkstedene "finner på ting" eller lyver om feil. (Spesielt væskeskader på mobiltelefoner, men også andre feil). De som tror verkstedene tjener noe på dette forstår ingen ting! Dersom produktet IKKE kan repareres, får ikke verkstedet ET RØDT ØRE! Dersom produktet kan repareres sendes regningen til produsenten, og verkstedene tar seg godt betalt for jobben de gjør med å reparere! Det er DET de lever av!

Lenke til kommentar
Det er også riktig at Forbrukerkjøpsloven ikke sier noe om 4. gang service = ny vare / heving. Dette er en praksis CE-bransjen, retail- og leverandørleddene i Norge har satt i verk av ulike årsaker. Dette fungerer som regel i praksis, men er faktisk ikke noe KRAV man kan stille. Dersom det er snakk om FORSKJELLIGE feil, kan det godt være man må reparere et produkt mer enn 2 ganger.

 

Det Forbrukerkjøpsloven derimot sier noe om er "rimelig tid" og "ulempe for forbruker" og eventuelt "vesentlig kostnad for selger". Det er ikke noe problem å hevde at reparasjoner sammenlagt har tatt urimelig lang tid når produktet er inne til service for fjerde gang og maskinen er inne i opp til en måned hver gang. Ergo er det bare å slå i bordet med urimelig tid hvis forhandler nekter heving og vil reparere en fjerde gang.

Lenke til kommentar
Det Forbrukerkjøpsloven derimot sier noe om er "rimelig tid" og "ulempe for forbruker" og eventuelt "vesentlig kostnad for selger". Det er ikke noe problem å hevde at reparasjoner sammenlagt har tatt urimelig lang tid når produktet er inne til service for fjerde gang og maskinen er inne i opp til en måned hver gang. Ergo er det bare å slå i bordet med urimelig tid hvis forhandler nekter heving og vil reparere en fjerde gang.

Det er rimelig tid per avhjelp, ikke for sammenlagt servicetid over flere år. Så du kan nok slå så hardt du vil med det argumentet, du kommer ikke noen vei med det.

 

Det samme gjelder også "vesentlig ulempe". Avhjelp for en mangel skal skje uten vesentlig ulempe. En reparasjon av en PC er ikke å anse som en vesentlig ulempe, og er noe man er pent nødt til å akseptere.

Lenke til kommentar
Det er også riktig at Forbrukerkjøpsloven ikke sier noe om 4. gang service = ny vare / heving. Dette er en praksis CE-bransjen, retail- og leverandørleddene i Norge har satt i verk av ulike årsaker. Dette fungerer som regel i praksis, men er faktisk ikke noe KRAV man kan stille. Dersom det er snakk om FORSKJELLIGE feil, kan det godt være man må reparere et produkt mer enn 2 ganger.

 

Det Forbrukerkjøpsloven derimot sier noe om er "rimelig tid" og "ulempe for forbruker" og eventuelt "vesentlig kostnad for selger". Det er ikke noe problem å hevde at reparasjoner sammenlagt har tatt urimelig lang tid når produktet er inne til service for fjerde gang og maskinen er inne i opp til en måned hver gang. Ergo er det bare å slå i bordet med urimelig tid hvis forhandler nekter heving og vil reparere en fjerde gang.

 

Du har ikke helt rett her er jeg redd. Etter mange frem og tilbake saker hos Forbrukertvistutvalget opp gjennom årene ang. hva "rimelig tid" faktisk betyr, så foreligger det en gjeldende praksis også for dette: CE-bransjen, leverandør/produsent- og retail bransjen har godtatt en mer konkret tidsramme som sier at kunde kan kreve å heve kjøpet eller få ny vare dersom service går over 21 virkedager fra innleveringsdato. Dette gjelder derimot ikke dersom verkstedet er avhengig av deler fra en tredjepart. Da kan man legge til 10 virkedager for delevent, altså blir max servicetid 31 virkedager. Det betyr i praksis at servicetiden i realiteten kan komme opp i ca. 6 uker uten at det kan regnes som urimelig. Dette har fått aksept fordi kunde ikke lider noe tap i servicetiden ettersom Forbrukerkjøpsloven slår fast at man har krav på et tilsvarende låneprodukt dersom servicetiden er over 7 dager. Det har blitt slått fast ved lov av Høyesterett (husker ikke saksnr. i skrivende stund) at alle varer skal forsøkes repareres dersom dette lønner seg i forhold til omlevering!! Og det faktum at en vare kanskje må repareres flere ganger i løpet av en femårsperidode er uvesentlig i denne sammenhengen. Du kan ikke legge sammen servicetiden og si at "produktet har vært på service i 3 mnd" dersom den har vært inne 3 forskjellige ganger. Forbrukerkjøpsloven er nemlig klar på dette: Selger har to avhjelpsforsøk på en og samme feil. Loven sier ingen ting om antall servicer dersom det er snakk om forskjellige feil, men her har altså bransjen blitt enig om en praksis på max 4 garanti/reklamasjonsfeil som et kompromiss.

Lenke til kommentar
Alle deler av en PC, (både stasjonær og bærbar), hovedkort, hard disker, vifter, DVD drev etc etc, faller inn under 5 års reklamasjonsrett. Alle deler må nemlig fungere for at produktet skal være komplett og fungere slik det ment å fungere. Dette kan man faktisk ikke bestride. Det er jo nå slått fast i Forbrukertvistutvalget at til og med BATTERIER til bærbare PC'er skal kunne reklameres på i 5 år, da det må kunne forventes at de holder lenger enn 2 år...

 

En bil fungerer da heller ikke slik som den er ment å fungere dersom den ikke har spor i dekkene. Selv om du kjører aldri så pent så vil jo dette etter hvert skje, og da er det urimelig å be bilprodusenten om å legge ut for nye dekk. En DVD stasjon er billig å kjøpe, og lett å bytte, ikke veldig ulikt dekk på bil, derfor synes jeg ikke det er urimelig at kunde selv må legge ut for dette etter garantiperioden er over. Dersom kunden ikke vet hvordan, så må han enten finne en bekjent som kan, eller oppsøke et verksted som kan gjøre det mot betaling. Det samme gjelder forsåvidt for harddisker, men vifte kan nok bli litt vanskelig å bytte selv. Heldigvis er det mye mer vanlig at en DVD stasjon eller harddisk ryker, enn at en vifte dør innen 5 år.

 

Men, dersom vi mottar en 3-4 år gammel PC med defekt harddisk eller vifte så sender vi så klart en reklamasjonssøknad til produsenten dersom kunden ønsker dette. Det er bare ikke like sikkert at de godtar den. Dersom de ikke godtar den, så kan jo ikke verkstedet reparere den gratis.

 

 

Edit-

 

Siste nytt angående batterier er forresten at batteriet må være totalt dødt for at en skal få et nytt et. Kraftig redusert levetid er ikke nok.

 

 

Uansett så betyr strengere forbrukerkjøpslover bare at utsalgsprisene på produktene blir høyere. Leverandørene er jo ikke interessert i å gå i minus :p, så det blir uansett forbrukerene som sitter igjen med regninga :p

Endret av Mirage-ness
Lenke til kommentar
En bil fungerer da heller ikke slik som den er ment å fungere dersom den ikke har spor i dekkene. Selv om du kjører aldri så pent så vil jo dette etter hvert skje, og da er det urimelig å be bilprodusenten om å legge ut for nye dekk.

At sporene på et dekk blir slitt bort ved kjøring er ikke en mangel, og derfor heller ikke noe du kan reklamere på.

 

En DVD stasjon er billig å kjøpe, og lett å bytte, ikke veldig ulikt dekk på bil, derfor synes jeg ikke det er urimelig at kunde selv må legge ut for dette etter garantiperioden er over. Dersom kunden ikke vet hvordan, så må han enten finne en bekjent som kan, eller oppsøke et verksted som kan gjøre det mot betaling. Det samme gjelder forsåvidt for harddisker, men vifte kan nok bli litt vanskelig å bytte selv. Heldigvis er det mye mer vanlig at en DVD stasjon eller harddisk ryker, enn at en vifte dør innen 5 år.

Hva du personlig synes er rimelig og hva kunden har krav på etter loven er to helt forskjellige ting. Dersom du hevder at en kunde ikke har reklamasjonsrett på en DVD-stasjon vil arbeidsgiveren din få en brutal runde juling i avsigelsen fra FTU.

 

Men, dersom vi mottar en 3-4 år gammel PC med defekt harddisk eller vifte så sender vi så klart en reklamasjonssøknad til produsenten dersom kunden ønsker dette. Det er bare ikke like sikkert at de godtar den. Dersom de ikke godtar den, så kan jo ikke verkstedet reparere den gratis.

Hva produsenten svarer til dere er fullstendig irrelevant for kunden. Dere som selger plikter å dekke kostnaden for reparasjonen dersom produktet lider av en mangel. Hva slags reklamasjonsmuligheter dere har avtalt med grossist eller produsent har ikke noe med forbrukerrett å gjøre. Dersom dere avviser kunden basert på at produsenten har avvist dere driver dere på kant med loven og kan få en ubehagelig dyr overraskelse når kunden trekker dere for FTU. Det er nemlig ikke produsenten som må dekke opp den kostnaden.

 

Siste nytt angående batterier er forresten at batteriet må være totalt dødt for at en skal få et nytt et. Kraftig redusert levetid er ikke nok.

Kommer an på om levetiden er så unormalt redusert at det kan kalles en mangel.

 

Uansett så betyr strengere forbrukerkjøpslover bare at utsalgsprisene på produktene blir høyere. Leverandørene er jo ikke interessert i å gå i minus :p, så det blir uansett forbrukerene som sitter igjen med regninga :p

Forbrukerne trenger ikke forholde seg til hva leverandørene til butikkene sier.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...