Hotel Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 har et lite problem med adobes raw-converter. Den lagrer alt jeg gjør uansett! Sånn at jeg kan ikke forandre noe i raw konvertern uten at det lagres i orginal-filen min det nytter ikke å trykke SAVE AS når jeg er ferdig...hvordan fikser jeg dette? Lenke til kommentar
se# Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Hei, du må nesten forklare dette litt bedre. Hvilke program bruker du, hva gjør du (steg for steg) når problemet oppstår. Lenke til kommentar
Hotel Skrevet 27. august 2008 Forfatter Del Skrevet 27. august 2008 bruker Photoshop CS3 Extended, Adobe Brigde og den medfølgene raw-konverteren. 1. åpner jeg bildene fra brigde til raw-konverteren. Som regel bruker jeg .dng filer. 2. jeg "photoshopper" blide litt 3. jeg stykker på Save As og lagrer bildet i en annen mappe med et annet navn. 4. trykker på open image. det er egentlig det jeg gjør, men orginalfilen blir forandret selv om jeg lagrer den som en annen fil. hva gjør jeg feil? jeg vil at orginalfilen skal være slik den var rett etter at jeg importerte den til pcen, ikke slik den ser ut etter at jeg har "photoshoppet"!! forstår dere? Lenke til kommentar
se# Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 (endret) Forstår dere? Kanksje. Jeg bruker en del Photoshop og Bridge slik du beskriver. Ser på bilder i Bridge, dobbeltklikker på ett som jeg vil gjøre noe med. Da åpnes bildet i ACR som er Photoshops importmodul for RAW-filer. Her gjør jeg initiell justering, setter gjerne hvitbalanse, fargerom, bitdybde, eksponering og andre justeringer som kan gjøres i ACR. Når jeg er fornøyd (eller gir opp) klikker jeg på Open Image for å ta med bildet inn i PS, Done hvis jeg vil lagre justeringene og returnere til Bridge eller Cancel hvis jeg vil returnere til Bridge uten å lagre justeringene. Merk at både Open Image og Done-knappene lagrer justgeringen gjort i ACR på originalfilen, men dette er bare "instruksjoner" i metadata om hvordan bildet skal konverteres fra RAW, selv bildedataene endres ikke og åpner du originalbildet på nytt i ACR kan du fjerne de gamle justeringene ved å trykke på default. Hvis du går videre til PS og editerer bilde for så å lagre med Save As så lagres bildet som en ny fil, selvfølgelig så lenge du ikke velger å overskrive den gamle. Da påvirkes ikke originalfilen av endringen gjort i PS, men endringene gjort i ACR er lagret (som beskrevet over). Hjalp dette, eller er det noe jeg har misforstått? Edit: Det er også en mulighet for å lagre bildet i ACR (Save Image-knappen), men jeg forstod spørsmålet slik at lagring ble gjort fra Photoshop. Endret 28. august 2008 av se# Lenke til kommentar
mryia Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 I samme mappe som dine raw filer vil det bli opprettet ett sett med instruksjoner ved samme navn som bildefilea, men med .XMP endelse. Eksempel: Du åpner fila "bilde32.cr2" i camera raw, justerer, og til slutt åpner i photoshop. Da blir filen "bilde32.xmp" opprettet. Vist du vil nullstille endringene du har gjort i Camera raw, kan du bare slette denne filen. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Ettersom trådstartar bruker DNG, vil han ikkje få XMP-filer, då dei vert inkludert i DNG-filene. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Ettersom trådstartar bruker DNG, vil han ikkje få XMP-filer, då dei vert inkludert i DNG-filene. Da må han vel inn i ACR og trykke på default for hvert bilde da ? Tom Lenke til kommentar
Hotel Skrevet 28. august 2008 Forfatter Del Skrevet 28. august 2008 problemet er løst! må holde inne alt-knappen når jeg trykker på open image for at det ikke skal lagres Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 (endret) Han fann ei løysing ja, då var dette uviktig. Endret 28. august 2008 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå