Gå til innhold

Anskafelse av katt


Anbefalte innlegg

Kan jeg bare få kapre littegrann her

 

Jeg har tenkt å få meg katt snart. Jeg bor i leilighet i Oslo og katten kommer for det meste til å være inne. Jeg har derimot en ok veranda jeg tenkte slippe katten ut på av og til. Problemet er at det er i 7. etasje og man kan komme seg bortover på alle naboers veranda om den kryper under en slags vegg. Jeg tenkte og grublet lenge før jeg kom frem til at et sånt kattebånd må være bra til dette formålet, slik at den ikke stikker av og verst av alt - faller ned. Det jeg lurer på er om disse båndene er sikre? Kan katten bite det av? Vil det ryke av vekten på katten? Bør man putte det på katten med jevne mellomrom så den venner seg til det først kanskje?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å bare lage en såkalt "kattehage"? Så nettop noen bilder av det på Bilder av ditt kjeledyr tråden :) Jeg har masse skog og hage i tilleg der jeg bor så jeg kommer til å gradvis vende nurket til å være ute om nettene evt. lære den og krabbe inn soveroms vinduet om han vil inn tidligere om natta :)

Lenke til kommentar

Jeg synes det virker som at du kommer til å bli en god katteeier jeg. Du har tenkt igjennom saken og virker som en fornuftig fyr. Jeg må bare få sagt det. :) Det er alt for mange som ikke tenker over at dyrene faktisk trenger pleie, mat og diverse for at de skal ha det bra.

 

Hvis du har et godt pledd og gjerne varme i gulvet der hvor du legger til pleddet så tror jeg pusen kommer til å kose seg skikkelig. Kattene hjemme hos oss likte bestandig å ligge på badegulvet, for der var det alltid varme på i gulvet. :)

 

Når det kommer til snipping, så ville jeg tatt kontakt med dyrlegen så fort som mulig, årsaken er den at hvis en hannkatt først har lært seg å markere, så kan det være veldig vanskelig å få slutt på det. Du kan risikere at han fortsetter å markere selv etter snipping.

 

Når det kommer til fôrings, så vil jeg også anbefale en av de "ekslusive" typene. Vi opplevde at det gikk mindre mat etter at vi byttet til en skikkelig type fôr. Om det er fordi at fôret smaker dritt eller om det faktisk er mer næringsrikt vet jeg ikke. Det som er poenget er at prisen ikke nødvendigvis betyr at det er dyrere i lengden. Billig fôr som spises opp 2-3 ganger så fort blir fort dyrt.

 

Jeg ville også gått for chip enn øremerking. Det har skjedd flere ganger med katter vi har hatt at de har fått ører skadet i kamp med de lokale bøllene som invaderer reviret, så det sikreste tror jeg er chip.

 

Lykke til som nybakt kattefar. :)

 

Red.: Æsj, bæsj.

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar

Takk for det =) Siden økonomien også vil skrante litt nå fram til oktober skal jeg lage ei lita seng til han av ei dunpute og ett gammelt ullpledd jeg har her i en liten prival krok.

 

Tenkte og at 10 KG kattemat burde holde iallefall ei god stund. Tenkte og å lage til "senga" på en enkel måte ved å skjære til ei pappkasse og runde av kantene så han ikke skjærer seg.

 

Trenger kattunger noe ekstra melk eller er det sett på som en "godbit" sak? Må skjemme han bort litt og da vettu :p

Lenke til kommentar

Dunpute og pledd blir jo skikkelig luksus. :D Tenk bare selv hvor godt og mykt det blir. Om pleddet er gammel driter pusen i, kommer til å rulle seg sammen som en liten ball og kose seg som få. Med ei pappkasse så blir den jo lettere å flytte på også, så det er nok lurt.

 

10 kilo varer lenge, kattunger hiver ikke innpå en kilo kattemat i døgnet liksom. :) Jeg har faktisk opplevd flere katter som rett og slett ikke tåler melk. De ble skikkelige dårlige i magen, hver gang de fikk melk. Andre liker det veldig godt. Jeg tror ikke de har noe stort behov for det, da fôret burde dekke det de trenger av næring, men det er jo litt ekstra snadder da. Friskt vann bør de ha rikelig med tilgang på. Rømme er også en slager til bortskjemming og iluring av ormekur. :) Brukte alltid å knuse tablettene og blande de i rømme. Rømmen ble slukt og tablettene fulgte dermed etter. :D Katter er smarte, men de står ikke tilbake for en dæsj rømme. *fnise*

Lenke til kommentar

Jeg har hørt at katter ikke skal ha melk og at det ikke er bra for de.

 

Dersom økonomien er skranten bør du kanskje vurdere å vente litt med anskaffelsen. Tenk om katten blir syk og du må til dyrlegen? Det kan kanskje høres fjernt ut, men det skal ikke mye til før du er opp i en ganske høy sum dersom noe skulle skje. Det kan være så lite som at katten din spiser en bit av noe plastikk den finner på gulvet, at den faller ned fra sofaen og lander feil, osv.osv.

 

Hunden min kostet 12000 da jeg kjøpte den i februar. Siden den gang har jeg brukt .... nærmere 6000 på dyrlegebesøk. Ikke for å skremme deg fra å skaffe kjæledyr, men det kan faktisk skje. Pappeske er helt greit det, men ikke la din skrantne økonomi gå ut over kattens ve og vel ved å gi den billig mat. Og hunden min er frisk som en fisk, ikke uvanlig syk eller noe.

 

Den "dyre" kattematen inneholder mer næring og er mer mettende. Derfor vil mange oppleve at katten spiser mindre enn før når man bytter til annen type mat. (fra whiskas til Royal Canin f.eks)

Lenke til kommentar
ang øremerking. Det har de fleste sluttet med. Etter en stund blir merket utydelig, og vankelig lese av hvis katten kommer oppi en situasjon hvor eieren må konaktes.

 

Så du ville ikke brydd deg om å skaffe øremerking til katten din?

Niks. Eller.. jeg har på den ene da, men de har sluttet med det nå.

Nå ser jeg inni øret til katten min, og det er såvidt jeg ser hva om står. Om noen år blir det enda mer utydelig.

En chip tar to sek å sjekke. Og alle dyr som blir tatt inn til politi/d.lege/brannstasjon osv død eller levende, blir sjekka for chip.

 

Du har halsbånd for katt som åpner seg hvis den setter seg fast, eller med strikk.

 

Jeg gir katten mine mat fra butikken jeg. De eter meg ut av huset. En gul friskiesbok varer i to tre dager. Det er mye biligere å kjøpe skikkelig mat.

 

Dyrelege og utgifter: Jeg har fem katter, og de har koste meg 2500 kroner til sammen på fire år. Det var sterilisering og noe sårgreier.

Jeg er veldig slem, de har aldri fått vaksine.

Katter er hardføre dyr, ikke laget av porselen ;)

Lenke til kommentar

Hehe :D For hvert svar jeg får gleder jeg meg bare mer og mer :D Tror nok pusen vil leve ett konge liv :) Tror jo ikke det vil bli no problem om stipendet kommer inn rett etter at jeg har fått den heller da. HAr jo også foreldre som vil hjelpe meg økonomisk om alt skulle bli for ille så tror jo det vil gå greit om alt går riktig vei til å begynne med.

Endret av Myir
Lenke til kommentar

Skal du ikke ha to da? ;)

Ikke mye mer arbeid, bare litt mere mat. hehe

 

Jeg kjøpte kattsand på Zoo(de har flere typer). Tre betalt for to. 150 kr. En pose var på 1.2 kg ca.. Men fy søren så effektiv den var !!

Det sugde til seg all veske, og de ble ikke lukt. Bæsjen tok jeg seff ut så snart jeg oppdaget en. Sanda ble skifte når alle de hvite stenene ble orange.

Du som skal ha ën katt vil tjene på å kjøpe skikkelig sand ;)

Lenke til kommentar

Hadde ikke tenkt på to nei :p Har ikke så værst med plass der jeg bor. Men skikkelig sand på Zoo 3 for 2? hmmm hørtes skikkelig greit ut. Nå bor jo jeg litt uttafor byen så kjøper heller inn store kvoter når jeg først får skyss tur retur så er godt å vite hvem som selger billigst osv.

 

Tenkte på felleskjøpet. De selger jo større porsjoner med mat, men er det "kvalitet" da?

Lenke til kommentar
HAr jo også foreldre som vil hjelpe meg økonomisk om alt skulle bli for ille så tror jo det vil gå greit om alt går riktig vei til å begynne med.

 

Jeg tror det er større muligheter for å få litt økonomisk hjelp om du trenger litt kattemat enn penger til pils. :) Som Zaroos sier så er katter hardføre og selvstendige. De trenger ikke konstant tilsyn for å ikke dø, slik hunder gjør. :) Det betyr ikke at du skal la ting skure, men de har ikke vondt av å være ute mens du er på skole eller jobb. Er selvsagt lurt å vente til de ikke er bittesmå kattunger før man pælmer dem ut i lengre perioder, men start med å slipp han ut på kvelden slik at han kan gjøre seg litt kjent rundt i nabolaget å sånn.

 

Jeg savner skikkelig det å ha katt nå. :(

Lenke til kommentar

Zoo er ikke akkurat billigst, men det er best. Du slipper støv og lukt.

Har selv brukt sand fra butikken, og kommer til å gjøre det igjen hvis vi skal bort (har pass til kattene, men det er så lett at de blir for lenge inne, og da har vi kasse i tilfelle). Men skal jeg ha kattunge med kasse stående frem er Zoosanda den beste :)

Har ikke snøring på kattemat på FK. Men hundematen er ikke noe å skryte av. Dårlig pels, flass, kløe for å nevne noe.

Kjøper du en 10kgs sekk kattemat kommer du til å ha den en god stund.

Lenke til kommentar

Det største plusset med nabolaget mitt er:

 

Det er halveis skog

Alle rundt meg er på 40+

Få barnefamilier

Minimalt med trafikk

 

Nesten ett paradis for dyr som klarer seg fint ute selv. Det er jo kanskje mer snakk om å ha katten ute om natta og heller la den komme inn når han føler for det selv slik at han får seg litt luft når han trenger. Jeg tenker jo og det at de sover for det meste på dagen ( som alle katter jeg har sett gjør) så derfor lager jeg ett eget areal for ham inne hvor han har, mat, sovested og toalett. Ikke toalettet og maten på samme plass da :p. Men skal gjøre mitt beste for at han skal ha det like godt inne som ute.

Lenke til kommentar

Forresten. Det er jo snakk om en katt som vil bli adoptert bort fra en familie som alltid er hjemme. Vil den ikke da savne å ha konstant lyder rundt seg? Jeg mener, om jeg setter på radioen eller noe for å få den til å føle det at det er noen der mens jeg er borte slik at den ikke står å mjauer forgjeves etter noen som ikke er der fysisk. Vil den ikke da kunne sagte vendes over til at det ikke er noen hjemme eller skal jeg bare kjøre rett på med null radio i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Kattene våre har bestandig vært ute mens vi har vært på skole og jobb. Det betyr faktisk ikke at de ikke springer ut om natta. Noen ganger har de ligget under dyna sammen med meg hele natta, mens andre ganger har de heller ville være ute. Katter er bestemte og forteller deg hva de vil. :) Vær ikke redd for at du ikke får beskjed om katta vil ut, hvis den får riktig oppdragelse da. Jeg liker ikke kattekasse og har derfor vært rimelig kjapp med å avvenne kattene med kassen. Det gjøres enkelt ved at den flyttes ut på trappa. De vil ha kassen sin når de skal på do, fordi det er det de har for vane og vil derfor be om å få komme ut når de må på do. Fordelen med å slippe de ut før man drar på jobb, skole er at de da kan gjøre som de vil hele dagen for så å komme inn å spise når du kommer hjem. Da er de ferdig pissa og bæsja for en stund, slik at de kan være inne uten fare for uhell, selv om du må ut en tur.

Lenke til kommentar

ang å skjønne katten, så finner den ut veldig godt selv hva som funker.

vil den virkelig inn skal du ikke se bort ifra at den banker på døre/vinduet.

katten vi har banker på døre når den skal inn, vil den komme inn på natta så banker den gjerne på soverommet og mjauer utenfor(uten noe form for opplæring).

 

tviler på at katten vil savne lyder og slikt om dagen, oftest finner dem seg fort og godt til rette :)

 

 

personlig synes jeg katter er mye flinkere til å si ifra enn hunder, og tar seg mye mer til rette :)

Lenke til kommentar

Tror ikke du trenger å tenk på det jeg, Myir ;)

Når katten er alene sover den. Går ikke rundt å mjauer etter deg.

I begynnelsen kan den virke urolig og usikker. Men de finner seg til rette veldig fort.

 

Jeg hadde en katt opp til pappa. Tenkte at hun aldri kom til å være ned hos meg pga barnebarna sine, og bikkja mi! Stilasjen hun klatret inn/ut på ble fjernet for noen mnd siden, og pappa jobber mye. Så hun ble på en måte "kastet ut". hehe.

Hun nekta å være inne hos meg. Kunne til nød spise mat, men hun stakk som et lyn ut igjen..

Nå ligger hun å sover i sofaen å koser seg, og kommer inn når det passer henne ;)

FEM katter og en hund. :fun:

 

aklla:

Ikke sant det er irriterende??? hehe. Mine gjør det, og på soveromsdøra hvis de vil ha kos. klokken fire om natt :roll:

Endret av Zaroos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...