Gå til innhold

Anskafelse av katt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men, noen som har noe godt tips om hvordan jeg skal få orden på han? Hver gang jeg plukker han opp for å kose ender det opp med at han vrir seg rundt og biter tak i fingrene mine hardt som F, og når jeg har ham i fanget og lar han sitte stille flyger han på hendene mine og setter seg fast med begge labbene forså å bite alt han har. : \ han er også fæl til å gå etter beina på folk og det er jo ikke en sånn pus jeg vil ha men det nytter jo ikke å sette ham på plass... Noen som har noen tips eller vet av noen måte jeg kan vende ham over til å roe seg ned? han blir jo snart 4/5 mndr så det burde jo ha skjedd noe.

Lenke til kommentar

er redd for at det er lite du kan gjøre med det.

katter er stort sett sin egen herre, men du kan prøve å kjefte på den.

etter en stund så kanskje det sitter, katter kan lære hva som er lov og ikke, men om den følger det er opp til den.

 

har f.eks lært katten vår at den ikke har lov til å gå på stuebordet, men det hender den gjør det hvis den føler for det.

Lenke til kommentar

Du må bare prøve kjenne igjen de forskjellige humørene han er i. Når han er i lekehumør så går det i fingre, føtter, osv. Å løfte kan du bare glemme :p Jeg får løftet min kanskje 5 sekunder, noen ganger 10 før han vrir og blir helt ilter for å komme seg ned. Det er veldig forskjellig om katter tolererer å bli løftet eller ikke.

 

Snakket med en oppdretter for en tid tilbake og hun sa det var slik kattunger flest var - altså for det meste ikke interessert i kos og sånt. Det går for det meste i lekeslossing.

 

Det du kunne prøvd om du vil ha han til å slutte å bite i beina og sånt er å gå rundt med en spruteflaske, sånn du sprayer blomstene med. Hver gang han da hopper og biter på beina dine så gir du en dusj. Helt harmløst for katten. Jeg har i alle fall brukt den metoden for å få min til å slutte å hoppe opp på bord og å ødelegge dasspapiret hele tiden :p

 

Edit: Jeg tror ikke det har så mye for seg å kjefte egentlig. Min reagerer ikke på det i alle fall. Det jeg gjorde var at jeg knipset hver gang jeg ga han en dusj. Et knips er på sett og vis en skarp lyd man kjenner igjen. Etterhvert så var det bare å knipse når det så ut som han skulle hoppe på stuebordet siden han assosierte lyden med vanndusjen.

Endret av tacomodo
Lenke til kommentar
Edit: Jeg tror ikke det har så mye for seg å kjefte egentlig. Min reagerer ikke på det i alle fall. Det jeg gjorde var at jeg knipset hver gang jeg ga han en dusj. Et knips er på sett og vis en skarp lyd man kjenner igjen. Etterhvert så var det bare å knipse når det så ut som han skulle hoppe på stuebordet siden han assosierte lyden med vanndusjen.

 

var med kjeft og dytting vi lærte katten vår å ikke gå på stuebordet.

Lenke til kommentar

Aha! Javel da stikker jeg å skaffer meg spruteflaske idag :D Takker Taco! Han er vel bare skikkelig leken da. Han klikket i vinkel på ei pappeske i går noe som egentlig var ganske arti. Men har det noe å si at jeg kanskje ikke gir han nok oppmerksomhet? Jeg kommer jo hjem ganske sent hver dag og da er han somregel alene hele dagen, i det siste har jeg hatt besøk da så det har jo vært folk hjemme men kan det ha effekt på oppførsel at jeg ikke er til stede hele tiden?

 

EDIT: Skal si det var en som oppførte seg da jeg introduserte han for spruteflaska :D 5 timer har gått og ikke så mye som en tå har blitt klort/bitt ;) Han lærer fort.

Endret av Mikkel™
Lenke til kommentar

Hei!

Har lest hele tråden, fått oss en liten pusejente idag, hun er født 08.08.08 så hun er akkurat to mndr. synes kanskje det er litt tidlig å ta henne fra mamman men.. Uansett. Sånn som det er nå jobber en kveld og en dag så det er alltid noen hjemme. mulig hun er en eller to timer alene om en uke eller noe sånn, men det går vel bra? Nå lurer jeg på hvor hun skal sove? Bor i leilighet, stue og kjøkken oppe, en bratt trapp ned (vil ikke at hun går i trappa, skal derfor ta med mat,vann og do ned). Skal hun være på soverommet, i gangen eller badet? jeg synes det er litt varmt på badet, og litt kaldt i gangen. Varierende på soverommet. Er redd hun skal skade seg, idag har hun klikka på det meste hun har funnet, og falt ned fire-fem ganger på to timer. Meget vilter altså. Ikveld prøver jeg med døra på badet åpen og vann og slikt nede med en sperre i trappen. Noen tips til en jente som har levd med hund hele livet, og derfor ikke vet helt hvordan hun skal takle katten? :p

Lenke til kommentar

Vel, når jeg ikke er til stede herjer pus på gangen og badet. På badet er det varmt og han har senga si der i gangen er lyset skrudd av for å roe han ned og toalett pluss mat og drikke står der. Fungerer greit og han er alltid happy for å se meg om morgenen. Jeg ville dessuten anbefalt deg å ha pus nede siden den kan finne på å falle ned trappa. Har du den nete vil den mest sannsynlig ikke klare å klatre opp med det første :)

Lenke til kommentar

Takk for svaret Mikkel ;) Jeg hadde henne nede, med baddøra oppe, med do, mat og vann nede + senga hennes og buret hun kom i. Alikevel kom hun klatrende oppi senga, så hun lå ovenfor hodet mitt eller på puta mi hele natta. Hun er jo så lita at både hodet mitt og hele kroppen hennes får plass på puta :) Vi sov til kl 11 idag, så hun var visst fornøyd :)

 

Idag hadde hun en ulykke da, vi har den gamle plata som før var kjøkkenbenken foran trappa, og når jeg da et sekund var på kjøkkenet, hoppa hun og hang på toppen av den, og plata datt ned over henne. Vi hadde kattesandpose foran plata så den ikke skulle falle, så denne tok mesteparten av fallet men hun halta i noen timer. Ser ut som alt går bra nå. Tenkte ikke på at hun kom til å hoppe og henge seg på kanten. Er tydeligvis ikke vant til katter!

 

Men når skal hun ta vaksine? Hun er jo akkurat to mnd nå, er det for tidlig?

Hvis jeg skal gi henne noe godt, hva skal jeg gi henne? Hun får rc mat og fått smakt friskies våtfor - som hun bare får en teskje hver dag eller noe, som godt liksom. Men hvis hun skal få noe godt, hva kan jeg gi henne? Hun som eide henne før, sa hun spiser alt, t.o.m reker med skall! Så hun er nok altetende. Hun fikk melk der hun bodde før, skal hun få det nå? Hvilken melk isåfall?

 

Er helt blank her, og vil aldri gjøre noe galt for den lille søte jenta mi, så kommer nok til å mase mye her.. :p

Lenke til kommentar
Hvis jeg skal gi henne noe godt, hva skal jeg gi henne? Hun får rc mat og fått smakt friskies våtfor - som hun bare får en teskje hver dag eller noe, som godt liksom. Men hvis hun skal få noe godt hva kan jeg gi henne? Hun som eide henne før, sa hun spiser alt, t.o.m reker med skall! Så hun er nok altetende.

 

Hei :) Du kan godt gi henne litt våtfor av og til, men hvis du merker at avføringen blir veldig bløt, burde du kutte ned eller slutte med det. Gi det heller ikke så ofte at hun til slutt ikke vil spise tørrfor. :p RC mat er veldig bra, så det kan du bare fortsette med. :) Det finnes vell kanskje RC som er spesielt laget for kattunger, så det kan du jo se etter. Dette foret er laget spesielt for katter som vokser og er mye i aktivitet. :) Ellers så kan du gi henne litt rester etter fisk eller kjøtt hvis du har det en dag. Helst stekt eller kokt tror jeg. Brød med litt leverpostei eller noe kan du jo prøve. :) Hvis du venner henne til kun tørrfor nå, kan det bli vanskelig å få henne til å spise noe annet senere. Det har iallefall jeg erfaring med.

 

Hun fikk melk der hun bodde før, skal hun få det nå? Hvilken melk isåfall?

 

Katter trenger ikke melk, så det beste og enkleste er vann. Iallefall bør de ikke få samme melk som oss. Den inneholder laktose, og det er ikke bra for kattemager. :) Du kan kjøpe melk som er uten laktose for katter, men som sagt så er det egentlig ikke nødvendig for katter og drikke melk. Utenom melken de får fra mamman sin da. :)

 

Håper det var greit jeg svarte på noen spørsmål :) Lykke til med pusen din! :D

Lenke til kommentar

Men ett spørsmål. Katta biter hele tiden. Jeg vil ikke bruke spruteflaska noe mer for jeg vil ikke at han skal bli usikker på meg. Men kan grunnen til at han biter så mye være at han begynner å få tenner slik at det "klør" i munnen hans?

 

Er det i såfall noe jeg kan gjøre for å vende han over til biting på andre ting enn hånda mi?

Endret av Mikkel™
Lenke til kommentar

La meg illustrere hva som skjer:

Katten hopper opp i fanget mitt stanger meg litt i haka murrer som bare F og når jeg skal til å kose med han biter han tak i håndleddet mitt hopper ned og springer av gårde. Det hender og veldig ofte at han kommer bort og bitar tak i beina mine og hopper opp i fanget og biter tak i arma uten grunn... Skjedde veldig ofte å går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...