Gå til innhold

Anskafelse av katt


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nettop flyttet inn for meg selv og tenkte jeg skulel adoptere en katteunge på 10 mndr her. Mitt spørsmål er, hva skal jeg gjøre med den om dagene når jeg er på jobb? Er det idee-elt og låse den inne i gangen med tilgang til badet eller burde den få gå fritt rundt om i huset? Har masse ledninger og styr som går ut ifra data, gitar, tv osv pluss at jeg har en skinnsofa som jeg helst har lyst til å beholde litt lengre :p.

 

Tenkte på hann-katt siden de er billigere å sterilisere.

Vel jeg vil helst høre erfaringer fra dere før jeg går til sak og skaffer meg egen katt slik at jeg vet hva som er å forvente angående stell og hold.

 

Takk for svar ~ Mikkel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott at du allerede har planer om å kastrere ham. Alt for mange katteeiere som er for slappe med dette her (de liker tydeligvis pisslukt overalt). Hvis du da i samme slengen spør veterinæren om kosthold vil du straks få vite at maten de selger i dagligvarebutikker er billigdritt. Her i heimen pleier vi kjøpe inn Royal Canine kattemat. En sekk på 10kg til 570,- . Pus ELSKET Whiskas våtfôr tidligere. Etter han har smakt RC, har han ikke villet røre whiskasen.. Kresne krypet :)

 

Katten vår har gått "fritt" siden vi fikk ham. Han har kanske klort på sofaen 2-3 ganger, men da tok jeg tak i forlabbene hans og dro ham bort til klorestativet, så lærte han etter hvert at det var diggere å klore der :)

 

Hvis katten din kun skal gå inne vil han etter hvert få veldig skarpe klør (i og med at de ikke vil slites ned i naturen). Derfor må du belage deg på å klippe klørne hans, men dette er med flere måneders mellomrom og er en tilvenningsprosess for pus. (Feks uka før du klipper gir du ham godteri hver gang du holder fast i labbene hans. Når du da kommer etter ei uke for å klippe, sitter han rolig i påvente av candy ;) ). Når du har innekatt er det også viktig at den får tilgang på gress. Det er en billig og enkel investering som vil gjøre mye godt for Pus' trivsel og fordøyelsessystem :)

 

Hvis katten din derimot skal gå ute må du gi ham ormekur med jevne mellomrom (2-3 mnd ~ish). Ormekur koster ca 80 kroner på apotek og rekker gjerne til flere kurer.

 

 

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

Microchip eller øremerking kan også være greit da. :)

 

Anbefaler øremerking da folk som ser en død katt uten øremerking (men som har chip) ofte blir liggende i motsetning til en katt med øremerking, hvor man faktisk SER at den er merket.

 

Katten min brukte også Whiskas før og har gått over til RC nå. Virker som om han er veldig fornøyd hvertfall. :)

Lenke til kommentar

Takk for alle svar :D Gleder meg veldig til å få nurket je :) Blir litt mer fart her da. Har ett strålende uteområde så det får vel bli litt mer blanding av ute og inne med tiden :) Har allerede planer om hvordan jeg skal tilrede arealet hans mens jeg er på jobb om dagene slik at han ikke føler seg innesperra.

 

Når er det jeg kan sterilisere han da på tanke av alderen? Vil helst at han skal roe seg ganske fort :)Når det gjelder kattefor og økonomi så tror jeg at jeg får ta til takke med Whiskasen først siden jeg jobber oms lærling og har minimal lønn : \. Skal se om jeg ikke får skaffa en klorepinne og slik at soafaen berges.

 

Tror dere det holder med bare å lage ett lite "rede" til han som han kan sove i om dagene når jeg er borte av ett pledd til så lenge? Tenkte og at jeg skulle tilvenne han mye kos slik at han naturlig roer seg oppover alderen.

 

Shit :p mange spørsmål og masse tanker. Jaja får håpe dette blir en tur med både litt opp og ned :)

Lenke til kommentar

Kattene er som oftes renslige av seg, så de finner kassen fort :)

Du kan feks kjøpe et klorestativ til den, eller lage et selv. Pledd, hus, tunell osv er noe mange liker.. men de bør bli vandt med det fra kattungestadiet. Noen bryr seg ikke om den slags hvis de ikke er vokst opp med det. Har ikke tall på hvor mange hjem jeg har vært i hvor katten driter i de dyre stativene som står rundt omkring :p

Mange småleker holder katten opptatt, og de spiser sjeldent ledninger. Mine har hvertfall ikke gjort det ;)

eller.. pass på pclednings som ligger over gulvet. Min har et par hakk fra da de var kattunger.

 

Den beste maten du kan gi kjøpe du på dyreklinikken/butikken.

 

Mange dyreleger kastrerer katten ganske tidlig. Det koster fra 700 til 1500,-

 

ang øremerking. Det har de fleste sluttet med. Etter en stund blir merket utydelig, og vankelig lese av hvis katten kommer oppi en situasjon hvor eieren må konaktes.

Lenke til kommentar
ang øremerking. Det har de fleste sluttet med. Etter en stund blir merket utydelig, og vankelig lese av hvis katten kommer oppi en situasjon hvor eieren må konaktes.

 

Så du ville ikke brydd deg om å skaffe øremerking til katten din?

 

Jeg for min del vil gjerne vite hva som har skjedd med katten min om den eventuelt blir borte. Kan forøvrig nevne at det er et fåtall av kattene vi har hatt hvor øremerket har blitt uleselig.

Lenke til kommentar
Hmmm... Fungerer det med halsbånd da? til å begynne med liksom eller vil han bare dra det av seg?

Har da sett katter med halsbånd mange ganger, tipper det går fint hvis du bare gradvis venner den til det. Og bør jo være lagd slik at det ikke henger seg opp i diverse busker og lignende.

 

Husk bilder når nurket ankommer :p

Lenke til kommentar
Hmmm... Fungerer det med halsbånd da? til å begynne med liksom eller vil han bare dra det av seg?

Har da sett katter med halsbånd mange ganger, tipper det går fint hvis du bare gradvis venner den til det. Og bør jo være lagd slik at det ikke henger seg opp i diverse busker og lignende.

 

Husk bilder når nurket ankommer :p

 

 

Bilder skal ikke bli no problem :)

Tror jeg skal øremerke katta... Vil ikke noen som ringer på døra og sier at de fant ham i en gren i hagen hengt i sitt eget halsbånd.

Lenke til kommentar

chip koster vist ca 500 hvis du tar det samtidig som noe annet, øremerking så :dremel:

 

neida, ca 250 for øremerking samtidig med annen behandling, prisen øker jo alltid litt hvis du drar dit kun for slikt "småtteri" :p

 

en stor fordel med chip er jo at du kan kjøpe katteluke som leser denne og dermed slipper inn kun din katt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...