Rusma Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 (endret) Hvilken sammenheng er det mellom "cylinders", "heads" og "sectors" til forskjell fra mer konkrete megabytes og gigabytes (bare ett tall, ikke tre(!)) når det kommer til partisjonering/slicing av en disk for å installere Openbsd? (Jeg sier "mer konkrete megabytes og gigabytes" fordi jeg har vært vant med det fra før av.) Edit leif! Endret 24. august 2008 av illshit Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Tenk at CHS er data aksess modus mot disk geometrien. Standard CHS modus disk aksess har en øvre limit på 512MiB Enhanced CHS (Large Mode) disk aksess har en øvre limit på 128GiB og er assistert av BIOS oversetting (translation). LBA (48bit) er det som benyttes idag . Link for access modes som starter med standard CHS. http://www.pcguide.com/ref/hdd/bios/modesCHS-c.html Lenke til kommentar
Rusma Skrevet 24. august 2008 Forfatter Del Skrevet 24. august 2008 (endret) Jeg vet sålangt ihvertfall at det er "C" jeg endrer på for å forstørre eller forminske slice'n (A6), men hvilken forskjell har det på den endelige størrelsen hvis jeg endrer start-/slutt-punkt på "H" eller "S"? Edit: Jeg kunne ikke velge mellom standard eller enhanced mode. Jeg kunne derimot velge "raw cylinders". Endret 24. august 2008 av illshit Lenke til kommentar
pitrh Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Hvilken sammenheng er det mellom "cylinders", "heads" og "sectors" til forskjell fra mer konkrete megabytes og gigabytes (bare ett tall, ikke tre(!)) når det kommer til partisjonering/slicing av en disk for å installere Openbsd? fdisk-steget kan være litt krevende, ja. antakelig vil du ha nytte av å angi enheter til 'p'-kommandoen, som det sies noen linjer ned fra http://www.openbsd.org/faq/faq4.html#Disks - i bombelisten med kommandoer etter fdisk-skjermbildet: "# p or print: Displays the current partition table in sectors. "p m" will show the partition table in megabytes, "p g" will show it in gigabytes. " Selv har jeg stort sett hatt i bakhodet eller notert et sted total diskstørrelse og laget en plan over hvor store de enkelte partisjonene skal være, og så angitt for fdisk i antall M eller G, alt ettersom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå