Gå til innhold

Håper noen kan hjelpe - får ikke tilgang til disk etter installasjon win xp

Anbefalte innlegg

Heisann,

jeg har to Samsung Spinpoint 160 gb s-ata disker. Jeg formaterte den ene, og la så inn win xp (brukte win2000 før) jeg har ikke lagt inn noen s-ata drivere eller lignende, men har lagt inn driverne til hovedkortet etc. (4 år gammelt)

Problemet mitt er at den andre disken (som ikke ble formatert) ikke kommer opp under min datamaskin. Under enhetsbehandling kommer begge diskene opp, tilsvarende i Bios. Hvordan kan jeg få tilgang til disken i min datamaskin?

Håper noen kan hjelpe, dette er kjipt, fordi jeg har viktige data på nevnte disk.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du lagt inn win XP Home ?

Har du brukt dynamisk disk ? (XP home støtter ikke dynamisk disks)

Post et screenshot av diskmanagement

Heisann! ja, jeg bruker XP Home. Dynamisk disk kjenner jeg ikke til, men det kan være der problemet ligger ? Diskmanagement, hva mener du med det? jeg kan poste screenshot, men er usikker på hva du mener. Har norsk windows.

Takk så mye for hjelp så langt!

Lenke til kommentar

Dvs, å konvertere til standarddisk blir ikke aktuelt, for da går jo all info tapt. Men er det noen annen måte å ordne dette på, enn f.eks å ta disken med til en kamerat, eller å legge inn win 2000? Finnes det noen enkel måte å løse problemet på?

Endret av Andreas1984
Lenke til kommentar

Nei det kan du ikke gjøre , da mistes alle data på den.

Du kan sette disken inn i en XP PRO eller windows 2000 PC - importere den dynamiske (foreign) disken - ta backup (kopiere ut viktige data) - for deretter å konvertere den til basic disk i XP Home systemet hvor den vil bli blank.

Alternativt kan du "kjøpe" Paragon Partition Manager 9.0 Professional - den kan konvertere dynamic disk med simple volumes til basic uten data tap.

http://www.paragon-software.com/home/pm-professional/

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Nei det kan du ikke gjøre , da mistes alle data på den.

Du kan sette disken inn i en XP PRO eller windows 2000 PC - importere den dynamiske (foreign) disken - ta backup (kopiere ut viktige data) - for deretter å konvertere den til basic disk i XP Home systemet hvor den vil bli blank.

Alternativt kan du "kjøpe" Paragon Partition Manager 9.0 Professional - den kan konvertere dynamic disk med simple volumes til basic uten data tap.

http://www.paragon-software.com/home/pm-professional/

Takk, det virker genialt! Den 30-dagers trial har den funksjonaliteten, right? I programmet, på engelsk, hva heter det jeg skal gjøre?

Takk!

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på om trial faktisk lar deg gjøre noe (med det mener jeg kun simulert).

Dessuten kan det være en ting til du må ta stilling til : det er ikke sikkert convert dynamic to basic virker med programmet installert på en XP Home som i utgangspunketet ikke støtter slike disker (usikker på dette). Men man har uansett mulighet til å brenne en Paragon rescue CD som man booter systemet fra og kan gjøre operasjonen der.

Må bare nevne at jeg aldri har prøvd denne konverteringen med paragon da jeg i alle sammenhenger holder meg langt unna windows baserte dynamiske disk konfigurasjoner.

Lenke til kommentar

I hans tilfelle kan vel ikke diskprobe loade drive/partisjons informasjon siden disken ikke er operativ (online).

When I go to "open physical drive" there are no drives listed, and both Handle 0 and 1 say "NO_SELECTION". I've got 3 sata drives in the computer (one with the dynamic/offline problem). The other 2 show up in "open logical drive," but again nothing under physical drive.

Da må man uansett flytte disken med dynamisk på tilbake til et system med et OS hvor det er supportert og man får den importert.Og kjøre diskprobe der.

Med Paragon er det ikke noe problem for man booter bare fra rescue tool CDn , så type OS er ikke relevant.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Merkelig at det er så få verktøy som inkluderer dette.

Heisann

Vistas Diskpart har den funksjon.

Diskprobe under vista må gå som admin, ellers fungerer ikke.

For dem som ønsker det, så det kan være en grei sak å lage seg Vista PE og bruke det.

Vista PE må ordnes med å bruke AIK fra MS. Der kan man tilpasse seg all verdens verktøy i tillegg. Som dskprobe feks eller testdisk.

Lenke til kommentar

Heisann,

takk for alle innspill. Nå fikk jeg løst problemet:

Jeg lastet ned Partition manager 9.0 personal trial.

Der gikk jeg inn på den dynamiske disken, og "volume explorer". Der fikk jeg tilgang til mappene. Jeg merket mappene jeg skulle ha, trykket på export, og eksporterte de til en annen disk. Dette tok flere timer, men det endte godt, og jeg har også fått ordnet opp i partisjonene med dette flotte programmet. Kundeservicen dems opplyste at jeg uansett måtte ha professional edition for å kunne convertere, men om det uansett ville ha funket med win xp home, vites ikke.

Lenke til kommentar

Hei !

Bra du fikk løst det.

Joda det ville ha funket selv med XP-Home , men du ville i værste fall vært nødt til å bruke paragon recsue CDn (som man brenner ut selv).

Jeg måtte selv gjøre dette da convert til basic testen jeg gjorde for XP64 bit ikke kunne kjøre konverteringen inne fra OS , og jeg fikk beskjed om å boote med recovery CD.Hvilket jeg gjorde og da spiller det jo ingen rolle om OS er XP ditt eller datt.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg har lastet ned den trial versjon.

Siden data dine er i safe place, du trenger å prøve det her:

-bare klikk på disken\volume slik at den er merket

-overst...klikk på Partition..klikk på Edit\View Sectors.

-se overst og til høyre på bilde du har fått opp......er det noe som ...NTFS.. eller ..MSDOS...?

-hvis det er NTFS close det vindue. Hvis det er noe annet enn NTFS så trenger du en annen id.

-klikk på Partition igjen....klikk Modify...klikk Change Partition ID. Normalt skal den vise 0x42. Velg den 0x07 i gardinen og velg Yes.

Det er bare å prøve. Mulig du må restarte PC-en.

Om det går ikke, så går det ikke, ikke sant?

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...