Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fersk bileier og forsikring..[Nytt Spørsmål]

Footy

Anbefalte innlegg

Ok, usikker om dette skal i dette forumet, om ikke beklager jeg...

Jeg kjøpte bil for første gang i dag, og skal nå forsikre den. Og det er jo som alle veit dyrt første runde ut. Så planen er jo da å forsikre på foreldre, spørsmålet er da; Kan jeg forsikre bilen i deres navn men jeg stå som eier? Eller må bilen da stå i deres navn?

takk

Endret av Footy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok.... liten bakgrunn om bilen...

Bilen ble kjøpt av han jeg kjøpte den av i Mai, siden så registrerte han den aldri da han bestemte seg for å kjøpe en større bil.

Jeg slapp lappen med omregistrering av i postkassen på vei hjem da biltilsynet var stengt..

Er jeg nødt til å vente på at giro skal komme i posten og jeg må betale den før jeg kans kjøre den eller kan jeg kjøre den med en gang da omregistreringen er levert?

Forsikring er ordnet..

Lenke til kommentar

Per definisjon skal ikke bilen tas i bruk før nytt vognkort er omregistrert i ny eiers navn (da det per nå ikke eksisterer gyldig vognkort).

I praksis er dog dette ikke noe problem (stort sett).

Om du reiser til Biltilsynet vil du kunne få omregistrert bilen og nytt vognkort innen kort tid. :)

Tidligere eier skal heller ikke få sagt opp forsikringen sin før ny eier har tegnet ny, dette fordi man skal slippe biler som kjører rundt uten gyldig forsikring på veiene.

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Tidligere eiers forsikring skal vel gjelde i to uker (?) så den nye eier ikke ender opp med å kjøre uten forsikring. Jeg fikk forsikra bilen min med tidligere eier på vognkortet. Hos forsikringsselskapet sa de bare at de trengte reg.nummeret på bilen, og at det ikke spilte noen rolle hvem som stod som eier.

Lenke til kommentar
Det er kun eier av bilen som kan forsikre bilen.

Dvs. Står bilen i ditt navn kan ingen andre enn deg selv forsikre den...

Det er feil. Min bil står i min fars navn, uten meg som deleier. Forsikringen står på meg - og i forsikringsdokumentene står til og med denne teksten: "Eier: Min fars navn".

Edit: Greit å få med hvilket forsikringsselskap: Gjensidige.

Endret av magnusalex
Lenke til kommentar
Tidligere eiers forsikring skal i teorien gjelde frem til bilen avregistreres eller ny eier tegner forsikring og omregistrerer.

Det finnes vel ingen regler på hvor lenge den skal gjelde i ettertid, kun mange rykter. :)

Rykter og rykter. I forsikringsavtalen min står det at den skal gjelde to uker i ettertid (Sparebank 1).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...