Gå til innhold

En Windows brukers erfaring med Linux.

Anbefalte innlegg

JEG syns at Slackware er bra brukervennlig i sånn betydning av Slackware ikke er i veien for brukern. Men slackware er ikke særlig nybegynnervennlig.

Slackware har praktisk talt ingen egne systemadministrasjonsverktøy, editering av konfigfiler gjøres "for hånd" i teksteditor, men i min erfaring så er det skjeldent noe som ikke fungerer ut av boks, med unntak for suspend-løsninger og wlan oppsett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

og når en først har fått massert disse config-filene slik en vil ha dem så vi en ikke trenge å se på dem igjen før en foretar en eller annen oppdatering etter min erfaring...

og siden vi snakker her om tekstfiler så vil en gjerne finne kommentarbiter i hver fil som beskriver hva de forskjellige valgene er til.

pokker og, samba settings fila er snart lettere å forstå den å sette opp samba via web-grensesnittet swat imo...

Lenke til kommentar
Snoka litt rundt dette med X-Fi støtte i Linux. Mange som ikke får driveren til å funke. Jeg fant en guide på Ubuntu forumet : her. Altså hvis jeg printer denne ut og følger den til punkt og prikke, så får jeg det kanskje til. Men synes det hele er litt vel drøyt for å få lydkort driveren til å funke...! Dessuten så står det at man kanskje må gjøre step 2 om igjen senere hvis man legger inn nVidia sine drivere manuellt også!

Og folk klager på drivere i Windows Vista? :roll:

forskjellen her er at driverne i linux er laget av entusiaster på fritiden uten dokumentasjon, mens drivere på vista er laget av produsenten selv med all den dokumentasjon som finnes...

Lenke til kommentar
forskjellen her er at driverne i linux er laget av entusiaster på fritiden uten dokumentasjon, mens drivere på vista er laget av produsenten selv med all den dokumentasjon som finnes...

Kvaliteten på drivere er jo viktig. Derfor mange har klaget på Windows Vista også. Nettopp pga problemer med at f.eks skjermkort driverene gir dem dårlig ytelse i spill eller andre problemer sammenliknet med XP. Dette har endret seg drastisk da, så er vel ikke noe problem lenger så lenge man er oppdatert.

Over på Linux igjen. Jeg gidder rett og slett ikke kompilere kernelen bare for å få til lydkort driveren. Har lagt inn Ubuntu på den sekundære PC'n igjen da. Hvis jeg skal legge det inn på hoved PC'n må jeg enten flytte over Audigy2 ZS kortet og klare meg med dårligere lyd (relativt kanskje) eller vente med installering av Linux her til X-Fi problemet blir løst.

Selv om Audigy2 er støttet i Linux, så får man jo ikke alle funksjonene. Creative må ta seg sammen! Vært fint om de kunne gi Linux brukere full funksjonalitet på sine lydkort. Først nå med siste driver at folk med Windows Vista får mer eller mindre full funksjonalitet... 1.5 år etter lansering av Vista! Hva da med Linux tro...

Lenke til kommentar

er vel derfor jeg kan finne på å bruke linux, fordi jeg gir katten i kvalitet så lenge det er "bra nok" for meg ;)

og for å gi en indikasjon, jeg bruker pr i dag lyd-delen av ett ati chipset, så akkurat "kvalitet" har jeg ikke snøring på...

og om en sporer opp noen av mine andre poster så finner en nok samme holdning når det gjelder bilde og video også ;)

med andre ord, når det kommer til media er jeg glad nok så lenge det er forståelig hva jeg hører eller ser...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Først nå med siste driver at folk med Windows Vista får mer eller mindre full funksjonalitet... 1.5 år etter lansering av Vista! Hva da med Linux tro...
Som sagt skal støtten være der allerede, og du trenger ikke kompilere opp driveren selv. Når spesifikasjonene er åpne vil normalt driveren følge etter, at dette tar litt tid for ALSA har nok en viss sammenheng med historikken. Tviler på at mange ALSA utviklere har kjøpt X-Fi kort..

Start en ny tråd, så kan vi se om vi får kortet ditt til å virke.

Lenke til kommentar
Kvaliteten på drivere er jo viktig. Derfor mange har klaget på Windows Vista også. Nettopp pga problemer med at f.eks skjermkort driverene gir dem dårlig ytelse i spill eller andre problemer sammenliknet med XP. Dette har endret seg drastisk da, så er vel ikke noe problem lenger så lenge man er oppdatert.
Her for MS og Vista smake litt av det Linux har slitt med lenge, at OS'et for skylden, selv om det er hardware produsenten som er årsaken til problemet.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...