Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Myke muttere på bremse-/hydraulikkrør..

PC^2020

Anbefalte innlegg

Hei, hvorfor er skruehodene på bremserør og hydraulikkrør laget av mykt metall? Og hvorfor sitter de så jævli godt at når man skrur rundt etter man har brukt masse rustløser, så blir de runde og ødelagte med engang?

Skrudde på en Volvo 850 i dag, skulle byttet et bremserør bak.. Det lå over bakstillinga, tok i litt også ble mutteren rund, det ende opp med at jeg måtte bytte reret lenger inn der jeg fant en skrue som løsna uten å bli rund:P

Har samma problem på citroënen min også. Hva kan man gjøre for å løsne de tynne pislete rørene uten å ødelegge dem..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg brukte bremseverktøy fra tengtools m. riktig dimensjon.

Dette gjaldt bakre bremserør volvo 850 -93, H. side, siste stykke mot kalipper.

Før jeg skulle til å løsne røret forsøkte jeg altså å la det bade i 6-66 (over 24t). (fantes ikke noe antyninger til korrosjon som jeg kunne se iallefall)

-Forsøkte å løsne bolten med forsiktig kraft, gikk ikke

-Etter dette ga jeg rørfeste noen kakk med en hammer i håp om at det ville løsne litt fra hverandre.

-Prøvde å varme røret VARMT med varmluftpisol

-Prøvde gjentatte ganger å skru lø bolten uten å ta i så mye kraft at bolten ble vridd

-Tilslutt så måtte jeg bruke så mye kraft for å få vridd av bolten til hue ble helt rundt

-Prøvde å skru det av med en stor rørtang (siste løsning)

-Nå var bolten spist opp og satt fortsatt bom fast :p

Måtte gå til neste skjøt på røret og løsne det der.. Der løsna det smertefritt, akuratt samma kobling. (på toppen av bakstillinga)

Endret av pc^2007
Lenke til kommentar
Jeg brukte bremseverktøy fra tengtools m. riktig dimensjon.

Dette gjaldt bakre bremserør volvo 850 -93, H. side, siste stykke mot kalipper.

Før jeg skulle til å løsne røret forsøkte jeg altså å la det bade i 6-66 (over 24t). (fantes ikke noe antyninger til korrosjon som jeg kunne se iallefall)

-Forsøkte å løsne bolten med forsiktig kraft, gikk ikke

-Etter dette ga jeg rørfeste noen kakk med en hammer i håp om at det ville løsne litt fra hverandre.

-Prøvde å varme røret VARMT med varmluftpisol

-Prøvde gjentatte ganger å skru lø bolten uten å ta i så mye kraft at bolten ble vridd

-Tilslutt så måtte jeg bruke så mye kraft for å få vridd av bolten til hue ble helt rundt

-Prøvde å skru det av med en stor rørtang (siste løsning)

-Nå var bolten spist opp og satt fortsatt bom fast :p

Måtte gå til neste skjøt på røret og løsne det der.. Der løsna det smertefritt, akuratt samma kobling. (på toppen av bakstillinga)

Det er dessverre slik det er noen ganger på gamle biler. Korrosjon osv gjør det umulig å åpne på en anstendig måte.

Lenke til kommentar

Sliter med nøyaktig det samme på den ene bilen min, og har prøvd like mye rart. Skulle skifte sylindere bak, og fikk ikke av nippelen uansett hva jeg prøvde. Klippa røret og tenkte at jeg uansett skulle montere stålomspunne slanger, så litt ekstraarbeid gjorde ikke så mye. Problemet var bare at at satt like forbannet fast, og nå ser det ut til at jeg må bøye nytt rør fra overgangen til slangen og opp til lastkjenningsventilen :wallbash:

Lenke til kommentar

Bruk wisegrip tang som er flat i kjeften og makt neste gang.. trenger ikke mer enn det:)

Og hvis du skal bytte ut et helt rør så bare klipp røret rett før nippla og sett på en pipe/skralle. Det funker også bra, men det kommer ann på hvor rusten det er. Kan alltids slå på en mindre pipe.

Selvsagt det pleier og være rusten og jævlig. Wisegrip tang er tingen!

Lenke til kommentar
Bruk wisegrip tang som er flat i kjeften og makt neste gang.. trenger ikke mer enn det:)

Og hvis du skal bytte ut et helt rør så bare klipp røret rett før nippla og sett på en pipe/skralle. Det funker også bra, men det kommer ann på hvor rusten det er. Kan alltids slå på en mindre pipe.

Selvsagt det pleier og være rusten og jævlig. Wisegrip tang er tingen!

Det var et godt tips, skal huske på det til nestegang, rørtang har en tedens til å ødelegge muttern helt så det ikke går ann å skru den uansett makt.. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...