Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjermen viser røde og blå prikker

Anbefalte innlegg

Hei!

Da jeg spilte tidligere i dag, begynte det plutselig å dukke opp røde prikker på skjermen, og da jeg skiftet til skrivebordet oppsto det blå også.

Jeg bruker Vista 64-bit, og skjermkortet er ATI Radeon HD 4870. Jeg tror ikke problemet har med skjermen å gjøre (forøvrig en BenQ 2400W).

Hvis jeg skifter skjermoppløsning, blir de blå feltene enda større. Å restarte maskinen hjalp ikke. Jeg har de nyeste driverne til grafikkortet.

Håper noen er i stand til å hjelpe, på forhånd takk!

EDIT: Logget på en annen maskin som ikke har problemet, og så i etterkant at det ikke vises på skjermbildet. Skal prøve å laste opp et hvor det vises.

Endret av ﴾ρaranoid~﴿
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det første som slo meg var artifakter på skjermkortet som følge av overoppheting eller for liten PSU.

Hvis det er som følge av overoppheting, vil skaden være permanent?

Tror egentlig ikke at hverken overoppheting eller for liten PSU er årsaken, jeg har ikke klokket, og det er god lufting i kabinettet. PSU er på 650W, og systemet kjører vanligvis stabilt, inkludert lange spillintervaller.

Jeg får desverre ikke lastet opp noe bilde; printscreen viser ikke problemet, og jeg har ikke noe dugandes kamera for hånden.

Skal prøve å forklare problemet nærmere: De blå feltene består for det meste av rektangler og kvadrater, men med en piksels mellomrom mellom hver blå piksel.

Slik som dette:

+#+#+#+

#######

+#+#+#+

#######

+#+#+#+

+ = blå piksel

# = piksel med samme farge som bakgrunnen

De blå feltene er fordelt jevnt over hele skjermen.

De rød prikkene er enkelt-piksler, og til forskjell fra de blå, forekommer de bare på enkelte bakgrunnsfarger (blå og svart som jeg har lagt merke til)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Det første som slo meg var artifakter på skjermkortet som følge av overoppheting eller for liten PSU.

Hvis det er som følge av overoppheting, vil skaden være permanent?

Mest sannsynlig, ja. Dette er i så tilfelle en garantisak og du vil få nytt. Men du kan jo la det prøve å kjøle seg ned før du så slår på PC-en på nytt.

Lenke til kommentar

Jeg lot PC-en stå avskrudd en time, og problemet var fortsatt der da jeg skrudde den på igjen, så regner med at skaden er permanent.

Jeg får sende en e-post til Amentio i morgen og høre med de.

Tusen takk for alle svar som bidro til å oppklare problemet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...