Gå til innhold

Mandriva live-cd boot..

Anbefalte innlegg

**SE DET SISTE SVARET MITT FOR NYTT SPØRSMÅL**

Jeg får opp denne beskjeden når jeg prøver å instalere Ubuntu, attempt to access beyond end of device. Etter denne feilmeldingen kommer det en busybox. Er det noe jeg skal skrive i denne for å komme videre eller?

Ubuntu er instalert igjenom Wubi, slik at ubuntu ligger i windows.

Om dette er hardware raid eller software har jeg ikke peiling på, det er brukt en instilling på BIOS på MSI K9A2 CF-F hovedkort, det har en SB600 eller SB700 ati raid sak som er mildt sagt vanskelig i seg selv.

Endret av Defus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enn hvis jeg kobler til en gammel HD jeg har liggende her, å ber Wubi instalere på denne.

Vill ubuntu ennå kunne bruke /host for å finne windows filene på raiden, eller ville det vært som å hatt 2 forskjellige partisjoner hvor ingen av dem ser hva den andre partisjonen gjør?

Lenke til kommentar

Det som frister mest med wubi er jo at jeg kan avinstalere det rimelig enkelt da. Men om jeg bruker denne disken jeg har liggende, bruker dual boot, vil linux skjønne windows mappene på raiden ennå, å vil jeg kunne spille av musikk/filmer jeg har på raiden?

Lenke til kommentar

Jeg lager ett dual boot system, hvor c: er 1tb av windows filer og musikk/videoer.

Så har jeg 300gig som blir en linux partisjon på en egen hardisk.

Kan jeg finne den 1 tb windows partisjonen når jeg jobber i Linux, og hvordan skal jeg finne tak i denne partisjonen fra linux?

Endret av Defus
Lenke til kommentar

"Fakeraid" i SB600 (muligens SB700 også?) fungerer dårlig under Linux, ettersom dmraid/device mapper, som er det som håndterer "proprietære raid-formater" i Linux, ikke støtter den 100% etter det jeg har funnet ut. Om det fungerer bedre eller er noen forskjell når du installerer Linux "inni" Windows (wubi inst.) vet jeg ikke, men jeg tviler.

Så du vil nok antakelig ikke kunne bruke ditt raid 0 under Linux, dessverre.

Slike raid går under navnet "fakeraid" fordi det ikke er et rent hw raid og ikke bare software, men en mellomting.

Men... 1 TB på raid 0... kanskje litt risikabelt. Men om du ikke har noe på det som det ikke gjør noe om du skulle miste hvis du skulle være uheldig og 1 av diskene feiler, spiller det jo ingen rolle.

Endret av HawP
Lenke til kommentar

Nei, linux å raid går vist ikke. Men di to hardiskene som er raidet, vil nå få besøk av en hardisk til, som jeg bare skal bruke til linux.

Vil linux på denne disken, klare å finne filer på diskene som er raidet med windows på seg, og hvordan gjøres dette?

Btw, har alt av musikk, videoer og dokumenter på backup :p

Lenke til kommentar

Joda, Linux og raid går fint det :)

Men ikke den typen raid som finnes i SB600 (og SB700?) bios, for den bruker et (proprietært) format som dmraid og/eller device mapper tilsynelatende ikke skjønner. Jeg fikk det iallefall ikke til...

Så derfor vil du nok ikke kunne få tilgang til filene på "fakeraidet". Selv om du installerer Linux på en egen disk.

Eneste muligheten er nok om en "wubi inst." skulle ha et eget opplegg for å la Linux inst. lese filer fra Windows...

Endret av HawP
Lenke til kommentar

*curses*

Hm da ser det ikke ut som om blir det linux på stor maskinen da :wallbash:

Teoretisk om dette hadde fungert å jeg skulle ha tak i noe på windows partisjoen, hvordan hadde jeg gjort dette?

Endret av Defus
Lenke til kommentar

Hei igjen. Jeg giddet ikke å skifte tråd siden jeg hadde en her allerede.

Jeg har tenkt en god del på hvordan jeg bruker maskinen, jeg spiller ikke så fantastisk mye, og for det meste er det skrivebords arbeid, hvor jeg synes Ubuntu fungerer bedre.

Det jeg kommer til å gjøre er å fjerne Raiden så jeg får 2 500 gig hardisker, disse har jeg tenkt å bruke til linux, musikk, filmer. Og så har jeg en på 250 gig som jeg skal bruke til windows og bare ha spill på.

Hvordan finner jeg en annen hardisk i ubuntu, siden det ikke er c: og e: der? Og er det noe jeg må gjøre for at ubuntu skal skjønne den andre disken også skal brukes av ubuntu?

Lenke til kommentar

Først vil jeg bare si at det var et bra valg :D

Jeg ville lagt inn ubuntu på den ene 500gb'en. 50gb til / (root) og 2gb til swap, resten til /home.

Da er du ferdig. Bare å boote inn i ubuntu. Og da finner du de andre diskene dine med en gang ;)

Lenke til kommentar
Hei igjen. Jeg giddet ikke å skifte tråd siden jeg hadde en her allerede.

Jeg har tenkt en god del på hvordan jeg bruker maskinen, jeg spiller ikke så fantastisk mye, og for det meste er det skrivebords arbeid, hvor jeg synes Ubuntu fungerer bedre.

Det jeg kommer til å gjøre er å fjerne Raiden så jeg får 2 500 gig hardisker, disse har jeg tenkt å bruke til linux, musikk, filmer. Og så har jeg en på 250 gig som jeg skal bruke til windows og bare ha spill på.

Hvordan finner jeg en annen hardisk i ubuntu, siden det ikke er c: og e: der? Og er det noe jeg må gjøre for at ubuntu skal skjønne den andre disken også skal brukes av ubuntu?

Antar disk nummer 2 på 500gig har filsystemet til Microsoft(ntfs)? I tilfelle; har du vurdert å skifte til et filsystem som Linux bruker, som ext3?

Lenke til kommentar
Ah, så om jeg omformaterer begge diskene til ext3, vil ubuntu finne begge hardiskene? Og hvordan finner jeg ikke boot disken?

Det du ønsker er ikke noe problem - det er faktisk identisk oppsett med det jeg selv har. Den ekstra disken er montert i mappen "Lagringsplass" i hjemmemappen hvor jeg har musikk og bilder. Jeg skiftet til ext3 siden det er mer stabilt enn ntfs, særlig med bruk fra Linux.

Her er en guide for hvordan du monterer disk nummer 2: http://www.psychocats.net/ubuntu/mountlinux

Hvis du skulle lure på noe med guiden så bare fyr løs. Å montere disker i Linux virker litt tungvint i begynnelsen før man har gjort det et par ganger og forstått hvordan det fungerer, og du kommer til å synes bedre om løsningen enn den du finner i Windows.

Lenke til kommentar
Jeg tror faktisk jeg skal prøve meg på dette i morgen, kommer nok til å bo her med spørsmål da :p

Det er lov!

Og jeg vil også anbefale deg å kjøre ext3 på alt som er... (bortsett fra windowsdisken selvsagt)

Og hvis du vil ha tilgang til ext3 diskene dine i windows bruker du bare denne driveren. ;)

Her er en guide for hvordan du monterer disk nummer 2: http://www.psychocats.net/ubuntu/mountlinux

Trenger vel egentlig ikke det. Nautilus finner dem nok og mounter dem automatisk ved første klikk.

Lenke til kommentar

Jeg har forsøkt ett par live cder, og har kommet fram til at mandriva er den distribusjonen jeg skal gå for. Hovedgrunnen var at laptoppen fungerte helt brilliant fra denne live cd'en.

Den stasjonære maskinen likte vist ikke Mandriva noe særlig, da den stoppet rett etter at lastnings søylen kom til 100%. Jeg regner med dette er et livecd problem, fordi den ikke har tilgang til alt av drivere eller noe sånt.

Men skulle det vise seg at Mandriva blir for komplisert og sette opp på den stasjonære, og jeg velger og instalere en annen distribusjon. Vil jeg kunne dele filene på den stasjonære og fortsatt kunne finne de rimelig lett på den bærbare?

Er plaget med sykdom og tilbringer mye tid på sofan, hvor filmer og slikt blir spilt over nettverket med den bærbare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...