Gå til innhold

Hvorfor oppfanger du "skjulte blikk"?


Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Ja, jeg lurer på hva er det nå egentlig som skjer når du retter din egen oppmerksomhet mot et annet individ, og det individet "føler" det, og retter sin egen oppmerksomhet mot deg?

 

På god avstand kan man "stirre", og like etter så oppfattes dette av objektet!?

 

 

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
Hva mener du?

 

Hvis du stirrer lenge på noen så er det stor sannsynlighet for at blikket deres etter hvert lander på ditt. Mennesker har en tendens til å se rundt seg, og vi er spesielt flinke til å la blikkene våre tiltrekkes av ansikter.

 

Alt etter avstanden så reagerer mennesker på å bli "stirret" på, "målt" i tid.

 

 

Hva får deg til å reagere, og hva gjorde at du reagerte? Hadde du kanskje velutviklede "øyne i nakken"?

Lenke til kommentar

I motsetning til de fleste pattedyr har mange primater, og deriblant menneskene, øyne hvor det som er utenfor irisen er hvitt. Dette gjør at vi kan avgjøre på relativt lang avstand i hvilken retning et annet menneske ser. I tidligere tider kunne dette være matnyttig, for hvis én jeger oppdaget et jaktbytte, så kunne de andre vite hvor det var kun ved å følge vedkommendes blikk.

 

På grunn av det hvite rundt irisen kan vi også avgjøre ganske lett om et annet menneske ser på oss eller ikke. Vi kan ved å sende lange blikk vise at vi liker et annet menneske. Vi er nok svært opptatt av å bli sett/bli lagt merke til, så hjernen vår er superinnstilt på å oppdage øyne som er rettet i vår retning.

 

Derfor er blikk, spesielt laaange blikk, en svært effektiv kommunikasjonsform. Ved å bruke ansiktuttrykk kan vi vise om blikket er ment positivt eller negativt. "Hvis blikk kunne drepe" sier vi og mener et laaangt blikk fra et menneske med et strengt/ondt ansiktuttrykk.

 

På nært hold har vi i tillegg pupillens størrelse å spille på. Normalt sett justeres pupillens størrelse helt ubevisst av mengden innkommende lys, sterkt lys gir små pupiller, svakt lys gir store pupiller. Men i tillegg kan hormoner justere pupillene. Er vi forelsket vil pupillene som oftest utvide seg, kanskje fordi vi vil se den vi er forelsket i bedre. Noen få (bl.a min bror) kan i tillegg styre pupillenes størrelse med viljen.

Lenke til kommentar
Alt etter avstanden så reagerer mennesker på å bli "stirret" på, "målt" i tid.

Hva mener du, og hvor har du det fra?

 

Hva får deg til å reagere, og hva gjorde at du reagerte?

Hva får meg til å reagere når jeg ser at noen stirrer på meg? Eh, kanskje det at jeg er programmert fra naturens side til å reagere når jeg ser at noen stirrer på meg?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

vell, for og legge til,

en liten historie, jeg har på headset med musikk på jobben, hver gang noen skal snakke med meg snur jeg meg med engang, jeg står med ryggen til og jeg blir "tvunget" til å snu meg, hva kommer dette av? det skjer hver gang, jeg vet på en måte at noe ser på meg, selv om det ikke er bevist snur jeg meg.

Lenke til kommentar

Det må forstås via evolusjon: Du er langt mer sårbar bakfra enn forfra, og de som utvikler en slik trang til å snu seg mot andre individer, er de som overlever i større grad. Det er også langt nyttigere med få eller ingen ulemper at du snur deg uten å måtte vurdere saken bevisst først — det tar for lang tid.

Lenke til kommentar
vell, for og legge til,

en liten historie, jeg har på headset med musikk på jobben, hver gang noen skal snakke med meg snur jeg meg med engang, jeg står med ryggen til og jeg blir "tvunget" til å snu meg, hva kommer dette av? det skjer hver gang, jeg vet på en måte at noe ser på meg, selv om det ikke er bevist snur jeg meg.

 

Du oppfatter ubevisst små lyder, luftbevegelsene fra en annen persons bevegelser, skyggeforskjeller osv..

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
I motsetning til de fleste pattedyr har mange primater, og deriblant menneskene, øyne hvor det som er utenfor irisen er hvitt. Dette gjør at vi kan avgjøre på relativt lang avstand i hvilken retning et annet menneske ser. I tidligere tider kunne dette være matnyttig, for hvis én jeger oppdaget et jaktbytte, så kunne de andre vite hvor det var kun ved å følge vedkommendes blikk.

 

På grunn av det hvite rundt irisen kan vi også avgjøre ganske lett om et annet menneske ser på oss eller ikke. Vi kan ved å sende lange blikk vise at vi liker et annet menneske. Vi er nok svært opptatt av å bli sett/bli lagt merke til, så hjernen vår er superinnstilt på å oppdage øyne som er rettet i vår retning.

 

Derfor er blikk, spesielt laaange blikk, en svært effektiv kommunikasjonsform. Ved å bruke ansiktuttrykk kan vi vise om blikket er ment positivt eller negativt. "Hvis blikk kunne drepe" sier vi og mener et laaangt blikk fra et menneske med et strengt/ondt ansiktuttrykk.

 

På nært hold har vi i tillegg pupillens størrelse å spille på. Normalt sett justeres pupillens størrelse helt ubevisst av mengden innkommende lys, sterkt lys gir små pupiller, svakt lys gir store pupiller. Men i tillegg kan hormoner justere pupillene. Er vi forelsket vil pupillene som oftest utvide seg, kanskje fordi vi vil se den vi er forelsket i bedre. Noen få (bl.a min bror) kan i tillegg styre pupillenes størrelse med viljen.

 

Takk for informativt innlegg!

Jeg regner med at du da tenker på kontakt forfra!? Hva da med som skjer bak ens rygg, og som man da sanser og reagerer på?

 

Tilbake til innlegget ditt. Er det forskjeller i oppfattelsesevnen mellom kjønnene? Har lest at hunkjønnet har et sanseapparat som dekker større deler av synsfeltet enn hankjønnet?

 

:)

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvor du får det fra at du merker at folk ser på deg fra bak ryggen din. Det eneste må vel være når den som ser på deg står såpass nærme at du bevisst eller ubevisst hører at personen er der og at du da får følelsen av at du blir iakttatt.

Lenke til kommentar
som sagt lenger opp tråder er ikke det tilfellet, jeg aner ikke hvorfor det er slik, har ingen forklaring på det.

 

hadde vært gøy å gjøre et eksperiment på det da. du sitter å ser på en vegg med høreklokker på deg, mens en person sitter bak deg. hver gang du tror personen ser på deg trykker du på en knapp el.

 

hadde man gjordt det eksperimentet ville man ha kommet til konklusjonen at du ikke vet når personen ser på deg noe mer enn ved ren gjetting...

 

grunnen til at du tror du oppdager når folk ser på deg er en ganske mennesklig egenskap, der du husker treffene, men glemmer "missene"

 

edit: grunnen til at jeg kan være så bombastisk er at slike studier er blitt gjordt mange ganger før, på andre "synske" personer og konklusjonen er alltid den samme.

Endret av SirDrinkAlot
Lenke til kommentar
hadde man gjordt det eksperimentet ville man ha kommet til konklusjonen at du ikke vet når personen ser på deg noe mer enn ved ren gjetting...

 

Faktisk, når jeg tenker på det, så er jeg ikke så sikker på det.

Kom på en ting; at når folk gjesper uten at jeg ser/hører det (tror jeg ihvertfall ;) ), så gjesper jeg også.

Telepati er nok svaret her. Jess da, vi er aliens alle som èn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

tror ikke jeg er synsk eller telepati.

men jrg bryr meg ikke om dere tro meg, jeg forklarer det slik det er, som jeg syntes er litt merkelig, jeg ser ingen skygger, hører eller ser ingen ting, og jeg husker det meste, selvsagt er det ikke 100% med ganske nærme 90% hver gang.

 

jeg kan ikke forklare hvorfor, jeg kan heller ikke bevise det for dere.

 

dette er på lang avstand 10-15m

 

når noen er 2-3m føler jeg det fysisk på kroppen..

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Skjønner ikke hvor du får det fra at du merker at folk ser på deg fra bak ryggen din. Det eneste må vel være når den som ser på deg står såpass nærme at du bevisst eller ubevisst hører at personen er der og at du da får følelsen av at du blir iakttatt.

 

Aner ikke om det er meg du spør, men kan bare si at jeg ofte sanser at noen iakttar meg, og reagerer på det. Hva mener du om uttrykket som benyttes innenfor mystisisme; nemlig at "dit du vender oppmerksomhten, dit sender du energi"?

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...