Gå til innhold

Kjemiutdanning uten biologi?

dePt

Anbefalte innlegg

Hei.

I år blir siste året mitt på VGS, og først nå sliter jeg med fagvalg.

I fjor tok jeg:

- Kjemi 1

- Fysikk 1

- Matematikk R1

- IKT 1

I år tar jeg:

- Kjemi 2

- Fysikk 2

- Matematikk R2

- IKT 1 (som privatist for å forhopentlig vis heve karkateren)

- Biologi 2

Problemet nå er at innser at jeg har ingen som helst interesser for halvparten av kapittelene i biologi!

Kunne godt ha lært meg om dannelse av proteiner og genetikk, kort sagt de kapittelene der kjemi er satt i fokus. Mens økologi og evolusjon ikke helt treffer mine interesser.

Jeg trives godt med kjemifaget, så jeg kommer til å fokusere på det når jeg til våren må sikte meg inn på et studium. Problemet er at jeg frykter at det kan bli et problem uten å ha hatt biologi.

Hva tror dere? Vil jeg kunne studere kjemi på et universitet uten å ha hatt biologi?

MVH

Gunnstein

Endret av dePt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går helt fint å studere kjemi uten å ha hatt biologi vil jeg tro!

Jeg hadde både kjemi og biologi, og minst halvparten av kapitlene er gørr og dreier seg ikke om kjemi i det hele tatt. Om du ikke liker eller finner økologi/evolusjon interessant så er det ikke så lurt å ta biologi. Men i de kapitlene om fotosyntesen/celleånding, genetikk osv er det gjerne lurt å få med seg, men det er ikke så vanskelig å lese seg til på en uke. Det er rett og slett mye enklere enn kjemi, og de som ikke har problemer med kjemi tar disse kapitlene LETT. Det er derfor ikke særig vits å ta biologi med mindre du trenger timene eller realfagspoengene, noe du ikke gjør tror jeg når man maks kan få 4 realfagspoeng! Det er med andre ord ikke så ye du går glipp av om du ikke velger det :) Du kan jo bare låne en biologibok og lese gjennom de kapitlene du finner nyttige så slipper du prøvene etc.

Lenke til kommentar

Pjuh.. Godt å høre.

Men er det noen som studerer Kjemi her og kan si litt om hva faget innebærer? I Kjemi 1 hadde vi minimalt med biokjemi, og jeg må si jeg trives med det. Er ikke så alt for interessert i kroppens kjemi. Det som fasinerer meg er hovedsaklig stoff analyse, oppbygging av materialer og reaksjoner generelt. Reaksjonene som fåregår i cellene, som f.eks. enzymenes funksjon, celleånding og energiomfåorminger i fotosyntesen er helt greit det også, men ikke akkurat det jeg vil fordype meg i.

Hvilke valg gjør jeg da til våren? Ser for meg et yrke innenfor industriel kjemi gjerne med forskning. Men har absolut ingen klare ideer. Forslag og gode råd?

MVH

Gunnstein

Lenke til kommentar

Er en linje på NTNU som heter industriell kjemi, er også en som har med materialer å gjøre, men den går også mye inn på teknologi. Foreslår at du setter deg ned med studiekatalogen til NTNU og blar litt. Også kan du jo ta en tur innom NTNU-tråden her på forum og spørre litt.

Lenke til kommentar

Jeg går tilfeldigvis i 2. klasse på denne linjen (industriell kjemi og bioteknologi), og kan forsikre om at det er null bioteknologi de to første årene. Dersom man vil ha det, kan man velge det som studieretning i 3. klasse. Med andre ord trenger man ikke være i nærheten av noe som har med biologi å gjøre noen gang hvis man ikke vil, så det er bare å søke. :)

Ellers kan du prøve å utnytte NTNU sine nettsider for alt de er verdt, eller som sagt spørre i NTNU-tråden (som ofte er mye mer informativ enn ntnu.no). Sende meg PM må du gjerne også gjøre.

Red.: Og bare for å nevne det, så har jeg aldri hatt biologi på VGS.

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar

Herlig!

Det jeg nå trenger er endel studiekataloger.

Tok turen innom NTNU.no i håp om å få bestilt meg en, men der kom jeg ikke langt.

Kan godt være jeg er blind som ikke ser det, men hvor får jeg tak i studiekataloger?

MVH

Gunnstein som takker for alle svar :)

Lenke til kommentar

Men det er ingen studieretninger innefor kjemi som stiller krav om Biologi 1 eller biologi 2?

Kan sikkert vente på studeikatalogene for å få svar på dette, men dersom svaret er nei det er det ikke, så slutter jeg med biologi i morge :) Noe som passer fint, da jeg ikke har gjort all leksa :p

Lenke til kommentar

Tillater meg selv en liten bump her (selv om det ikke har gått 24t) , da jeg i dag fikk beskjed om at vi skal ha fremføring onsdag. Spørsmålet jeg gjerne vil ha besvart er: Det er ingen studieretninger innenfor kjemi som stiller krav om biologi 1 eller 2? Ser bort i fra medisinstudie her.

Lenke til kommentar

Ifølge denne siden til Samordna opptak finnes det ingen studier med biologi som spesielt opptakskrav. Man har studier med kravkoden BIOI (bioingeniør), men der kan man velge om man vil dekke opptakskravet gjennom 2BI (Biologi 1), 2FY (Fysikk 1) eller 2KJ (Kjemi 1). Heller ikke medisinstudiet krever biologi. Det burde derfor ikke være noe problem å droppe faget slik jeg forstår det.

Endret av 1503
Lenke til kommentar

Ingen linjer som kan stille krav om Biologi, da dette ikke inngår i det vi kaller "spesiell studiekompetanse" (som er matte R2 (2mx), Fysikk 2 (3Fy) og Kjemi 2 (3Kj)).

Eneste forandringen der i år er at det kreves minst 4 i matte for å komme inn enkelte linjer. Utover det er det kun fagene som gir deg spesiell studiekompetanse som kan brukes av linjene som opptakskrav.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...