lop Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 (endret) Hei! Jeg lurer på om hvordan jeg kan forbedre min programmering. Hva mener dere om dette scriptet. [color="#0000ff"]<?php $navn = $_POST['navn']; $navn = htmlspecialchars($navn); $navn = stripslashes($navn); if (isset($_POST['submit'])){ //Hvis submit knappen er trykket på. if (empty($navn)){ //Sjekke om brukeren har skrevet inn i boksen navn. echo "Du har ikke skrevet inn ditt navn"; }else{ echo "Halla! $navn."; }//slutt }//submit er trykket på slutt ?>[/color] <form method="post" action=""> <p>Skriv inn ditt navn.</p><br /> <input name="navn" type="text" /><br /> <input name="submit" type="submit" value="Send" /> </form> Endret 24. august 2008 av Aldylan Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 (endret) - Indeter koden - Bruk skikkelige variabelnavn - Programmèr på engelsk Hvis du ønsker å programmere på et litt enda høyere nivå kan du jo prøve å strukturere kodinga litt. Prøv f.eks. å skille HTML fra PHP. Ellers er det jo ikke så mye å si om så lite kode.. Endret 24. august 2008 av Jonas Lenke til kommentar
lop Skrevet 24. august 2008 Forfatter Del Skrevet 24. august 2008 Skikkelige variabel navn? som hva da? usersinput istedet for navn Lenke til kommentar
Wackamole Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Ordentlig variabel navn = Logiske navn dvs: Hvis du lager et login script, så bruker du $username og ikke $userinput (samme gjelder for $_GET['username'] og $_POST['username']), eller $name, $navn, $nameuser osv. Dette letter arbeidet hvis du skal gjøre endringer senere i scriptet. Nå aner jeg ikke hva Indeter betyr (), så hvis du Jonas kunne forklart det, så hadde vi alle blitt veldig førnøyde Også slenger jeg meg på Jonas og sier, det er egentlig ikke så mye og si om så lite kode, Det at du har brukt //kommentar rikelig er bra, men du må passe på og få flyt i koden (slik at kommentarene ikke blir i veien for struktur i koden). Jeg ville satt kommentarene over koden, men det er litt for enehver smak -Fredrik Lenke til kommentar
lop Skrevet 24. august 2008 Forfatter Del Skrevet 24. august 2008 Takker for all hjelp Lenke til kommentar
vegham Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 (endret) <?php if (isset($_POST['submit'],$_POST['name'])) { if (empty($_POST['name'])) { $status = "Du har ikke skrevet inn ditt navn."; } else { $name = htmlspecialchars(stripslashes($_POST['name'])); $status = "Halla! $name."; } } ?> <form method="post" action=""> <p>Skriv inn ditt navn.</p> <input name="name" type="text" /> <input name="submit" type="submit" value="Send" /> </form> <?php echo (isset($status)?$status:""); ?> EDIT: litt rydding i koden etter forumet rotet den til. Endret 25. august 2008 av Wulong Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå