Gå til innhold

Ny landeveis sykkel

Golaz

Anbefalte innlegg

Hei,

Har tenkt å gå til innkjøp av min første landevei sykkel og trenger litt veiledning og anbefalinger.

Har funnet meg et par jeg kunne ha tenkt meg. Har satt meg en max. pris på rundt 15.000.

Scott Speedster S20

Trek 1.7

MONOC ALU VIPERA 105

Python CC V.1

Uansett hvilke av disse jeg velger er jeg ikke tvil om at en av disse vil duge bedre enn den jeg bruker nå til egentrening. Sykler stort sett på asfalt, 1-2 timers økter da på en GT Avalanche 2005 som er beregnet for terreng.

Setter pris på alle tilbakemeldinger.

Mvh,

Johnny Mongstad

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har kanskje denne sykkelen blitt anbefalt litt mange ganger av meg, men jeg gjør det igjen. Ta en titt på Jamis Xenith Comp på Antonsport. Denne sykkelen har samme utstyrskvalitet som syklene du foreslår, men den har også karbonramme. Det gjør den et halvt kilo lettere.

Mange karbonrammer er ikke i nærheten av så stive og gode som alu-rammer, men det er ikke tilfellet med Jamis Xenith. Den ramma er faktisk kanonbra, og det er sinnsykt at den sitter på en såpass billig sykkel. Men hvis du er under 180 så MÅ du senke styret, det sitter ganske høyt fra før, og høyere enn setet hvis du er lav (som meg :p).

Lenke til kommentar
Nå har kanskje denne sykkelen blitt anbefalt litt mange ganger av meg, men jeg gjør det igjen. Ta en titt på Jamis Xenith Comp på Antonsport. Denne sykkelen har samme utstyrskvalitet som syklene du foreslår, men den har også karbonramme. Det gjør den et halvt kilo lettere.

Mange karbonrammer er ikke i nærheten av så stive og gode som alu-rammer, men det er ikke tilfellet med Jamis Xenith. Den ramma er faktisk kanonbra, og det er sinnsykt at den sitter på en såpass billig sykkel. Men hvis du er under 180 så MÅ du senke styret, det sitter ganske høyt fra før, og høyere enn setet hvis du er lav (som meg :p).

Takker for svar

Etter anbefaling fra deg og en video review fra en anerkjent sykkelside har jeg bestemt meg for å kjøpe Jamis Xenith Comp.

Jeg er kun 171cm høy, så da må jeg nok senke styret hvis det er som du sier at det sitter høyt. Er ikke dette noe som er gjort i en fei da eller må man til med vinkelsliper? :D

Lenke til kommentar

Man kan selvsagt bare montere styret og sette foringene oppå hvis du forstår, men det er best å kutte. Jeg lot 1 ring stå igjen. På Antonsport pleier servicen å være knallbra, og de kutta røret helt gratis for meg.

Post gjerne en oppdatering når du kjøper sykkelen, evt. spm. osv, mange her som kan sykkel. Men ikke minst: lykke til med kjøpet! :)

Lenke til kommentar
Man kan selvsagt bare montere styret og sette foringene oppå hvis du forstår, men det er best å kutte. Jeg lot 1 ring stå igjen. På Antonsport pleier servicen å være knallbra, og de kutta røret helt gratis for meg.

Post gjerne en oppdatering når du kjøper sykkelen, evt. spm. osv, mange her som kan sykkel. Men ikke minst: lykke til med kjøpet! :)

Hehe..har nok av spørsmål allerede. Håper jeg får besvart de fleste hos forhandler, men det dukker nok opp mange spørsmål etter kjøpet og jomfruturen.

Siden jeg skal kjøpe sykkel må jeg investere i noe sko, trøye, hjelm, pedaler, flaskeholdere, flasker, lykt.

Noe annet som er verdt å få med seg mens man handler?

Kunne også trengt en sykkelvenn som kan dra meg med på langturer, hvor får man kjøpt det? Har lekt med tanken på å melde meg inn i en sykkelklubb, men er redd nivået der er langt høyere enn det jeg vil klare å prestere.

Lenke til kommentar

Hehe..har nok av spørsmål allerede. Håper jeg får besvart de fleste hos forhandler, men det dukker nok opp mange spørsmål etter kjøpet og jomfruturen.

Siden jeg skal kjøpe sykkel må jeg investere i noe sko, trøye, hjelm, pedaler, flaskeholdere, flasker, lykt.

Kunne også trengt en sykkelvenn som kan dra meg med på langturer, hvor får man kjøpt det? Har lekt med tanken på å melde meg inn i en sykkelklubb, men er redd nivået der er langt høyere enn det jeg vil klare å prestere.

Nivå??? Hvilket nivå??? hehe neida bare tuller.....

jeg kan (som TIDLIGERE AKTIV landeveissykelist) anbefale deg å melde deg inn i en klubb.

hvorfor?

1. du får en hel gjeng med gode treningskamerater

2. du trenger ikke nødvendigvis starte å trene sammen med di som er like gamle (nivå)

3. du kan delta på lokale/nasjonal ritt akkuratt når du ønsker (med forbehold om at d arrangeres ritt denne dagen)

4. Det er ett godt miljø (iallefall i Stavanger området..:-D)

5. Det blir mye "lettere" å trene fordi du er på en måte litt "bundet", men alikevel så er det ikke tvang... Genialt,

hva?

6. og sikkert en hel haug med andre god tiltak i klubben(e) som jeg ikke gidder å tenke over akkuratt nå.

Enenste jeg kan si om klubb som KAN være TILDELS negativt er at du betaler for å være medlem, som regel i tilegg til lisensen(e) du må ha for å sykle ritt (but hey man, who dosn`t):-D

Lykke til med ny sykkel og syklingen, spør hvis du lurer på noe.

Mvh

Ncf Nasjonal kommissær

Lenke til kommentar

Aller viktigst: Kjøp sykkelbukse. Greit å ha "pute i rævva" når du skal sitte i flere timer av gangen på et knalltynt skkelsete, pluss at du får mindre luftmotstand og bedre lufting/"svetteavvikling". Ikke sikkert du trenger lykt, det er egentlig unødvendig vekt, ettersom å sykle på landeveissykkel i mørket av diverse grunner er noe du ikke kommer til å gjøre mye (sannsynligvis).

Kan også anbefale å bruke sportsdrikk på varme dager (xl1/maxim). Jeg prøvde det første gang etter å ha drevet med sykkel som trening et par år, og fant ut at jeg hadde sløst bort vanvittig mye krefter.

Lenke til kommentar

Aller viktigst: Kjøp sykkelbukse. Greit å ha "pute i rævva" når du skal sitte i flere timer av gangen på et knalltynt skkelsete, pluss at du får mindre luftmotstand og bedre lufting/"svetteavvikling". Ikke sikkert du trenger lykt, det er egentlig unødvendig vekt, ettersom å sykle på landeveissykkel i mørket av diverse grunner er noe du ikke kommer til å gjøre mye (sannsynligvis).

Kan også anbefale å bruke sportsdrikk på varme dager (xl1/maxim). Jeg prøvde det første gang etter å ha drevet med sykkel som trening et par år, og fant ut at jeg hadde sløst bort vanvittig mye krefter.

Takker for gode tips!

Var innom Anton Sport i dag for å kjøpe sykkelen. Viser seg at det er tomt på lager for min størrelse.

Var flott service der iallefall fra betjening.

Må nok finne meg en annen sykkel. Noen anbefalinger av de som jeg først nevnte i første post, eller andre sykler som ikke er nevnt foreløpig?

Lenke til kommentar
Her er et ekstremt bra tips for en billig landeveissykkel med bra kvalitet + masse utstyr til halve prisen.

Var innom Sykkel Zentrum i forigårs å fikk bestillt meg en Felt F75 som jeg skulle få levert i neste uke. Dagen etter får jeg beskjed om at det har blitt gjort en feil i min bestilling. Dem hadde desverre ikke har flere igjen av størrelsen som var blitt bestillt.

Får derfor en Felt F5 til nesten samme pris. Det kaller jeg service :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...