fredderen Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Driver og leiter etter et nytt objektiv... Det kommer primært til å brukest til landskapsbilder og noen portretter. Kunne tenkt meg fast brennevidde. Har sett på dette . Grunnen til at jeg vil bytte objektiv er fordi hver gang jeg prøver å ta et landskapsbilde blir det uklart, blir nesten som digital zoom på mitt 18-55kit til canon d400 og mitt 70-300mm, er mektig lei av dette... Lenke til kommentar
Eltviken Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Driver og leiter etter et nytt objektiv... Det kommer primært til å brukest til landskapsbilder og noen portretter. Kunne tenkt meg fast brennevidde.Har sett på dette . Grunnen til at jeg vil bytte objektiv er fordi hver gang jeg prøver å ta et landskapsbilde blir det uklart, blir nesten som digital zoom på mitt 18-55kit til canon d400 og mitt 70-300mm, er mektig lei av dette... Har ikke så mye peil på objektiver men den vidvinkelen såg bra ut men vet ikke om det er et godt kjøp det for andre komme innspill med for jeg vet ikke. Lenke til kommentar
henkeZ Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Hvor mye vil du bruke? Lenke til kommentar
fredderen Skrevet 24. august 2008 Forfatter Del Skrevet 24. august 2008 Hvor mye vil du bruke? Rundt 150 dollar, eller 700kr... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Prisen på 50mm f1.8 ligger på ca 800.- i Norge. https://prisguiden.no/product.php?product...iew=productinfo Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Å kombinere et objektiv til landskap og portrett er vel ikke helt lett? 50 mm kan vel være for vidt til portretter men for smalt for landskap? Lenke til kommentar
fredderen Skrevet 24. august 2008 Forfatter Del Skrevet 24. august 2008 Hm, får gå for et til landskap da, det er det jeg tar mest bilder av. Lenke til kommentar
EspenE Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Grunnen til at jeg vil bytte objektiv er fordi hver gang jeg prøver å ta et landskapsbilde blir det uklart, blir nesten som digital zoom på mitt 18-55kit til canon d400 og mitt 70-300mm, er mektig lei av dette... Rart, det skal ikke være noe problem å ta landskapsbilder med en 18-55. Faktisk er brennviddeområdet mellom 18 og 24 veldig godt egnet. Kan du legge inn et eksempel slik at det er mulig å se hva problemet er? Lenke til kommentar
fredderen Skrevet 24. august 2008 Forfatter Del Skrevet 24. august 2008 (endret) Ser ut sånn som dette i alle tilfeller... Endret 24. august 2008 av fredderen Lenke til kommentar
EspenE Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Var ikke stort å se, prøv å laste opp en variant i 1024x768 eller tilsvarende. Lenke til kommentar
fredderen Skrevet 24. august 2008 Forfatter Del Skrevet 24. august 2008 (endret) .... Endret 24. august 2008 av fredderen Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Gud, nedskaler bildet. Lenke til kommentar
EspenE Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Ser at du har brukt F14 på 1/60 sek lukkertid på 55 mm. Har du tatt bildet håndholdt? I dette tilfellet hadde du nok fått bedre skarphet ved å bruke f/11 for å få opp lukkertiden endel. Prøv å ta et tilsvarende bilde med selvutløser og stativ, evt. noe å sette kameraet stødig på. Er det fortsatt like ille (for jeg synes det er ille) ville jeg tatt noen grep. Dette er 18-55 uten is og det er berømt/beryktet for store produksjonsavvik. Derfor kan du reklamere på objektivet og håpe at du får et bedre i bytte. Om du gjør det kan du prøve å argumentere for at du legger i noen penger for å betale mellomlegg opp til den nye 18-55is som er et bedre objektiv på alle måter. Lenke til kommentar
fredderen Skrevet 24. august 2008 Forfatter Del Skrevet 24. august 2008 Ser at du har brukt F14 på 1/60 sek lukkertid på 55 mm. Har du tatt bildet håndholdt? I dette tilfellet hadde du nok fått bedre skarphet ved å bruke f/11 for å få opp lukkertiden endel. Prøv å ta et tilsvarende bilde med selvutløser og stativ, evt. noe å sette kameraet stødig på. Er det fortsatt like ille (for jeg synes det er ille) ville jeg tatt noen grep. Dette er 18-55 uten is og det er berømt/beryktet for store produksjonsavvik. Derfor kan du reklamere på objektivet og håpe at du får et bedre i bytte. Om du gjør det kan du prøve å argumentere for at du legger i noen penger for å betale mellomlegg opp til den nye 18-55is som er et bedre objektiv på alle måter. Bildet ble ikke tatt håndholdt, ble tatt fra stativ med selvutløser. Tror ikke jeg får byttet objektivet siden kamereaet ble kjøpt i USA. Men noe som er rart er at dette gjelder begge objektivene mine, 18-55mm og 70-300mm. Men det er bare på landskapsbilder dette gjelder, kan det ha noe med at kameraet mitt har stått på Adobe RGB? Har stilt det til SRGB nå, får ikke testet fargene før i morgen... Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 (endret) Litt unsharp mask kan faktisk gjøre underverker: Edit: Jeg tok litt i, en pittelitten halo og et par artifakter (er det lov til å si det?) der. Endret 24. august 2008 av Pusur1993 Lenke til kommentar
fredderen Skrevet 24. august 2008 Forfatter Del Skrevet 24. august 2008 Det skal ikke se sånn ut uansett. Ikke for å være slem, men med unsharp mask så det ikke akkuratt bra ut... Lenke til kommentar
fredderen Skrevet 24. august 2008 Forfatter Del Skrevet 24. august 2008 Men er det noe forskjell på Adobe RGB og SRGB? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 sRGB gjør seg bedre på nett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå