Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med å hoste server

Anbefalte innlegg

Har problemer med å hoste server. For det funker ikke å åpne ruteren (når jeg skriver ip adressa mi i internett browsern skjer det ikke noe)

Lurer også på om det går ann i det hele tatt å hoste en server når jeg har 4000kbps i download og 400 i upload?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skal ikke være noe problem og hoste server med den hastigheten, er bare at det kommer til og gå rimelig sakte.

Er det linux eller win system du hoster serveren på?

Kommer du inn på routeren? for og forwarde porter? (ip til router er som regel, 192.168.11.1, 192.168.1.1), dette kan du også sjekke i CMD, skriv ipconfig og sjekk hva standard gateway står som.

Lenke til kommentar

Som nevnt ovenfor skal det ikke være store problemer selv med den hastigheten. Jeg kjører både Squeezecenter, websider og noe annet rask på samme hastighet.

Men man må huske å forwarde portene i ruter til rett maskin på lanet. Si at man har tre maskiner koblet opp på ruter, dvs som følger.

192.168.0.100 - desktop 1

192.168.0.101 - server

192.168.0.102 - bærbar

Da må man huske å forwarde portene til de tjenester som ligger på serveren til 192.168.0.101 i ruter. Gjør man ikke det, og f.eks. skriver inn ekstern ipadresse i nettleseren, vet jo ikke ruter hvor den skal videresende dette.

Forwarding kan på de fleste rutere både gjøres ved å sette opp "virtual server" eller ved "port forwarding". Virtual server egner seg greit for oppsett med noen få porter (og er det beste for nettjenester som ftp, webserver), mens port forwarding har muligheten for å styre hele ranger av porter, og egner seg således glimrende til online spill.

I tillegg bør man dersom man har dynamisk IP fra leverandør, ta i bruk dynamisk DNS.

Edit: Såg nå at det han har problem med er å åpne selve ruter. Da må man enten si hva slags ruter man har eller få hjelp av leverandøren. Jeg lar allikevel det ikke relevante svaret stå, da andre kan ha nytte av det.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...