Gå til innhold

Bytte til akustisk gitar-strenger på elgitar?


Snerk

Anbefalte innlegg

Jeg bruker sjeldent forsterkeren når jeg spiller på elgitaren (en Epiphone G-310) så jeg tenker jeg bare setter på strenger ment til akustisk gitar for å få en litt fyldigere klang. Det skulle vel ikke by på noen problemer?

 

http://www.sound1.com/ hvilke strenger burde jeg kjøpe her da? Ønsker god lyd og lang levetid.

 

edit: ikke nylon da.

Endret av Snerk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker nesten ikke forsterkeren så det er ikke farlig om akustiske strenger vil ødelegge lyden jeg vil få igjennom den. Og jeg gidder nok ikke kjøpe en akustisk gitar med det første, jeg klarer meg greit med elgitaren.

 

Men hvorfor vil jeg ikke få bedre lyd med akustiske strenger? Det burde vel gi en mer fyldig lyd enn de tynne elgitar strengene jeg har på nå? Blir selfølgelig ikke like god klang som i en akustisk gitar men det burde vel bli en klar forbedring til "unplugged" spilling på elgitaren?

Endret av Snerk
Lenke til kommentar

Nåja. Tykkere strenger gir en dypere tone generelt, det er sant. Men det er grenser for hvor mye lyd du får ut av en elektrisk gitar som ikke er plugget i forsterker. Jeg prøvde to forskjellige el-gitarer (unplugged, altså), en med .11 tykkelse og en med .09, just for you. Var ikke store forskjellen.

 

Ellers ville jeg nok ikke satt akustiske strenger på en el-gitar. Vet ikke hvor bra det er for gitaren. Ellers er jeg ikke ekspert på akkurat det!

Endret av Rubenius
Lenke til kommentar

I korte trekk betyr det bare at tonehøyden er rett over alle båndene på gitaren. At du f.eks har en ren E både når du spiller strengen løs og på 12. bånd :)

 

Her er f.eks en guide på hvordan du går fram: http://www.listafterlist.com/tabid/57/list...ric+Guitar.aspx

 

Dersom du ikke har mye peiling så kan det være en ide å høre på en gitarsjappe om de kan gjøre det(og om du eventuelt kan få se på, så får du det til selv neste gang) :)

Lenke til kommentar

Det at man trenger en intonering av gitaren hvis man skifter strengetykkelse, er veldig kraftig overdrevet. Avstanden forandrer seg utrolig lite, og det der er oppunder "bløff".

 

Det man som gitarist opplever, er at strengehøyden forandrer seg. Men hvis "intonere" på nytt, skru alle skruene på stolen din, tja, la oss oss si en halv omdreining til venstre (mot klokka) og så kan du skryte av at du har "intonert" gitaren til strengene. Husk å gi press på skruen mens du gjør dette, slik at posisjonen på stolen faktisk forandrer seg.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Spiller veldig ofte uten forsterker selv, men må nok si at jeg ikke ville satt på akustiske strenger på gitaren rett og slett fordi det ikke vil hjelpe mye, hvis det i det hele tatt hjelper. Mitt tips til trådstarter er å kjøpe seg en akustisk gitar. Jeg begynte på en el-gitar, men halvparten av hva jeg spiller nå bør spilles på en akustisk.

 

Det er bare å finne seg i det at man helst bør ha to gitarer, en akustisk og en el-gitar. Det kommer dager man vil ha heavy distortion, og dager man vil ha akustisk fingerspill. That's how it is...

Lenke til kommentar

Jeg brukte strenger for akustisk gitar (Dean Markley "bronze" eller noe lignende) en lang periode på min strat som da var utstyrt med EMG SA's. Merket ikke noe spesielt når det gjaldt output, men strengene ble fortere slitt i plekterområdet. (Verdt å nevne at jeg bruker selvlagede kobberplekter). Etter at jeg bytta til andre pickups oppdaget jeg at de akustiske "bronze"-strengene ga mindre output enn regulære el-gitarstrenger, og gikk følgelig tilbake til småfeite GHS.

 

Når det gjelder trussrod-justering er det alltid smart å sjekke intonasjon. Det er forbausende lite som skal til for å endre intonasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...