Snerk Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 (endret) Jeg bruker sjeldent forsterkeren når jeg spiller på elgitaren (en Epiphone G-310) så jeg tenker jeg bare setter på strenger ment til akustisk gitar for å få en litt fyldigere klang. Det skulle vel ikke by på noen problemer? http://www.sound1.com/ hvilke strenger burde jeg kjøpe her da? Ønsker god lyd og lang levetid. edit: ikke nylon da. Endret 24. august 2008 av Snerk Lenke til kommentar
Rubenius Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Kan heller kjøpe tykkere el-gitarstrenger om det er det du er ute etter. Ellers så er det jo mikrofonene på en el-gitar som skaper lyden, så forsterker anbefales. Ellers kan du jo vurdere å få tak i en akustisk gitar. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Du vil nok ikke få så mye fyldigere lyd med akkustiske strenger, nei. I tillegg vil den elektriske lyden bli dårligere enn den er med elgitarstrenger. Lenke til kommentar
Snerk Skrevet 24. august 2008 Forfatter Del Skrevet 24. august 2008 (endret) Jeg bruker nesten ikke forsterkeren så det er ikke farlig om akustiske strenger vil ødelegge lyden jeg vil få igjennom den. Og jeg gidder nok ikke kjøpe en akustisk gitar med det første, jeg klarer meg greit med elgitaren. Men hvorfor vil jeg ikke få bedre lyd med akustiske strenger? Det burde vel gi en mer fyldig lyd enn de tynne elgitar strengene jeg har på nå? Blir selfølgelig ikke like god klang som i en akustisk gitar men det burde vel bli en klar forbedring til "unplugged" spilling på elgitaren? Endret 24. august 2008 av Snerk Lenke til kommentar
Rubenius Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 (endret) Nåja. Tykkere strenger gir en dypere tone generelt, det er sant. Men det er grenser for hvor mye lyd du får ut av en elektrisk gitar som ikke er plugget i forsterker. Jeg prøvde to forskjellige el-gitarer (unplugged, altså), en med .11 tykkelse og en med .09, just for you. Var ikke store forskjellen. Ellers ville jeg nok ikke satt akustiske strenger på en el-gitar. Vet ikke hvor bra det er for gitaren. Ellers er jeg ikke ekspert på akkurat det! Endret 24. august 2008 av Rubenius Lenke til kommentar
Snerk Skrevet 24. august 2008 Forfatter Del Skrevet 24. august 2008 Jepp tror jeg går for noen tykkere elgitar strenger istede. Prøver meg på noen 012-052 strenger. Noen som vet om halsen tåler spennet det medfører? Lenke til kommentar
edge Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Når du setter på såpass mye tykkere strenger vil du nok måtte rejustere trussrod, samt inntonere gitaren. I tillegg blir den mye tyngre å spille på, vanskeligere å bende osv. Hvilken gitar har du btw? Lenke til kommentar
Snerk Skrevet 24. august 2008 Forfatter Del Skrevet 24. august 2008 Det er en Epiphone G-310. Og ja, jeg vet ikke hvordan man rejusterer trussrod'n, og jeg vet ikke engang hva det vil si å inntonere en gitar. Opplys meg.. Kanskje 011-049 blir et bedre valg? Lenke til kommentar
edge Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 .011-.049 er nok et mye bedre valg. Mye mindre forskjell i spennet, så trussroden trenger ikke å justeres. Inntonering kan fortsatt bli ett lite problem, men du kan jo bytte å se om du liker det Lenke til kommentar
Snerk Skrevet 24. august 2008 Forfatter Del Skrevet 24. august 2008 Men hva vil det si å inntonere en gitar? Lenke til kommentar
edge Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 I korte trekk betyr det bare at tonehøyden er rett over alle båndene på gitaren. At du f.eks har en ren E både når du spiller strengen løs og på 12. bånd Her er f.eks en guide på hvordan du går fram: http://www.listafterlist.com/tabid/57/list...ric+Guitar.aspx Dersom du ikke har mye peiling så kan det være en ide å høre på en gitarsjappe om de kan gjøre det(og om du eventuelt kan få se på, så får du det til selv neste gang) Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 (endret) Det at man trenger en intonering av gitaren hvis man skifter strengetykkelse, er veldig kraftig overdrevet. Avstanden forandrer seg utrolig lite, og det der er oppunder "bløff". Det man som gitarist opplever, er at strengehøyden forandrer seg. Men hvis "intonere" på nytt, skru alle skruene på stolen din, tja, la oss oss si en halv omdreining til venstre (mot klokka) og så kan du skryte av at du har "intonert" gitaren til strengene. Husk å gi press på skruen mens du gjør dette, slik at posisjonen på stolen faktisk forandrer seg. Endret 24. august 2008 av CastorFiber Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Spiller veldig ofte uten forsterker selv, men må nok si at jeg ikke ville satt på akustiske strenger på gitaren rett og slett fordi det ikke vil hjelpe mye, hvis det i det hele tatt hjelper. Mitt tips til trådstarter er å kjøpe seg en akustisk gitar. Jeg begynte på en el-gitar, men halvparten av hva jeg spiller nå bør spilles på en akustisk. Det er bare å finne seg i det at man helst bør ha to gitarer, en akustisk og en el-gitar. Det kommer dager man vil ha heavy distortion, og dager man vil ha akustisk fingerspill. That's how it is... Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Jeg brukte strenger for akustisk gitar (Dean Markley "bronze" eller noe lignende) en lang periode på min strat som da var utstyrt med EMG SA's. Merket ikke noe spesielt når det gjaldt output, men strengene ble fortere slitt i plekterområdet. (Verdt å nevne at jeg bruker selvlagede kobberplekter). Etter at jeg bytta til andre pickups oppdaget jeg at de akustiske "bronze"-strengene ga mindre output enn regulære el-gitarstrenger, og gikk følgelig tilbake til småfeite GHS. Når det gjelder trussrod-justering er det alltid smart å sjekke intonasjon. Det er forbausende lite som skal til for å endre intonasjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå