Nidaroo Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 (endret) Har endel eldre bilder liggende, som ikke engang min bestemor vet hvem kan være. Kan være bilder helt tilbake til før 1900 talet. Og siden de ikke er noen idag som vet det, og jeg ønsker å få vite dette, lurer jeg på om noen her inne vet om et sted hvor alt sånt registreres(hvis det så har blitt gjort det). Tenkte generelt på bilder som er tatt av fotografer, som har signert at de har tatt bildene. For er vel igrunn størst mulighet for å finne informasjon om de bildene, framfor de som er tatt privat. Endret 24. august 2008 av Nidaroo Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Denslags samling av personlige data er nok litt for DDR til at det har blitt gjort her til lands. Lenke til kommentar
jimdidr Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Snakker vi om foto så får du håpe Face recognition tar skikkelig av snart som teknologi. Der er firma som jobber meg å lage søker muligheter på ansikt, slik at du blir "tagget" i et bilde uten at de som tok bildet trenger å gjøre det manuelt... Litt Big Brother, 1984, osv osv dette men tror nok det er din beste sjans. Lenke til kommentar
BonzoDog Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Hvis det er snakk om (hel- eller halv)profesjonelle fotografer som dine slektninger har gått til for å få tatt bilde, kan det være muligheter. En del slike fotoarkiver er levert til museer og offentlige arkiver. Da kan fotografen ha en logg på av hvem og når bildene er tatt. Det er imidlertid et stort problem at slike fotoarkiver i svært liten grad er gjennomgått, katalogisert og digitalisert. Det kan derfor være vanskelig å lete. I tillegg kan det være problematisk å få tilgang til arkivet og de som har tilgang ikke prioriterer deg. Hvis du er fra Hedemarken, er Hedmarksmuseets fotoarkiv et utmerket eksempel på en samling som er digitalisert og søkbar, men der informasjonen om bildene varierer en god del. Et annet eksempel fra Rogaland. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 En god oversikt over kjente norske fotografer finner du på: http://www.nb.no/nmff/fotografer.php Enkelte fotografern kan ha vært aktive utenfor angitt periode/studio. Lenke til kommentar
jimdidr Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 En god oversikt over kjente norske fotografer finner du på:http://www.nb.no/nmff/fotografer.php Enkelte fotografern kan ha vært aktive utenfor angitt periode/studio. Jeg er litt små skuffet for ikke å komme opp under ett søk asså. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Jeg er litt små skuffet for ikke å komme opp under ett søk asså. Og du er registrert fotograf med plass i norsk fotohistorie? Det er selvsagt mange tusener norske fotografer som ikke er med i oversikten. Dette gjelder "norske fotografer og fotografiske samlinger" i museumssammenheng. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå