Svinks Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 (endret) For de som lurer på om man ser noen forskjell - akkurat nå er vi midtveis i avslutningsseremonien til OL, ikke det mest spennende programmet kanskje, men det sendes i HD på "NRK HD" som midlertidig har erstattet NRK1 og NRK2 i bakkenettet. Og sannsynligvis også hos de som har rette abonnement og dekoder for digital kabel og parabol også. Bildekvaliteten/skarpheten ser flott ut. Jeg innbiller meg at jeg ser forskjell, men det er ikke så imponerende mye bedre enn de vanlige sendingene at jeg er ikke sikker på at jeg hadde lagt merke til at det er HD om det ikke hadde stått på skjermen og hallodamen hadde sagt det før den begynte. [Tittel redigert fra "HD-sending i bakkenettet akkurat nå", da den aktuelle sendinga er over, men tråden lever videre] Endret 25. august 2008 av Svinks Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 24. august 2008 Forfatter Del Skrevet 24. august 2008 Så var sendingen over, tilbake til 576 linjer, standardoppløsning. Joda, man ser forskjell. HD-sendinger er framtida. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Fremtiden ja, men for Norges del er det vel "langt inn i fremtiden", bakkenettet er så vidt jeg vet ikke skalért for HD, hvertfall ikke i dagens bredde. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Problemet er vel bare at pr. idag er frekvensbåndet ikke stort nok til å tillate noen særlig mange HD kanaler. Det tekniske utstyret er nok bra nok, men de må altså få tillatelse til å bruke større frekvensbånd før det blir plass til alt. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 24. august 2008 Forfatter Del Skrevet 24. august 2008 Stemmer, for å ha kapasitet måtte de spleise NRK 1 og 2. Større kapasitet får de i 2010 når hele det analoge nettet er stengt. Så vil tida vise om de vil bruke hele kapasitetsøkningen til flere TV-kanaler eller om de vil bruke den til HD-sendinger. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Større kapasitet får de i 2010 når hele det analoge nettet er stengt. Jeg tror de bare får 25-33% mer kapasitet av det, så det blir uansett ikke store endringen. Men bra å høre at det er en juridisk og ikke teknisk grunn til at dagens bakkenett er så begrenset. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 24. august 2008 Forfatter Del Skrevet 24. august 2008 Større kapasitet får de i 2010 når hele det analoge nettet er stengt. Jeg tror de bare får 25-33% mer kapasitet av det, så det blir uansett ikke store endringen. Hvorfor tror du det, har du noen kilder? Jeg har forstått det sånn at de i dag sender de TV- og radio-programmene de sender på tre forskjellige multiplexer, tilsvarende de tre kanalene/frekvensene man kan se i dekoderen at er i bruk. I det analoge nettet bruker hvert TV-program eller TV-kanal en frekvens eller kanal for seg selv (derav navnet TV-kanal, som nå begynner å bli misvisende). Jeg mener å ha hørt (husker dessverre ikke hvor så jeg kan sjekke det) at de planlegger å åpne to nye multiplexer i 2010. Det skulle i så fall være en kapasitetsøkning på 67%. Men hvis jeg har forstått det rett, at hver slik multiplex eller digital kanalpakke tilsvarer en analog, bør de lett kunne åpne fire nye når det gamle analoge bakkenettet med NRK 1 og 2, TV2 og lokalTV stenges. Det vil være en økning på 133% eller mer enn dobling av kapasiteten. Og ennå mer kapasitet skal visstnok kunne frigis dersom man stenger FM-nettet. Vennligst korriger meg hvis jeg er på bærtur. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Du har ganske rett bortsett fra den siste biten om at hver analog kanal i bruk gir en ledig multiplex når det analoge slås av. Det er i dag tre digitale multiplexer med en båndbredde på 22 Mbit i bruk, og når det analoge nettet slås av blir det plass til to til. Når jeg skrev 25-33% forklarte jeg feil da det jeg mente var at den analoge delen av det totale frekvensområdet var 25-33%, men det rette er 40% ( 2/5 ). Én av de tre multiplexene er til NRK som også bruker 5Mbit på radio, EPG og annet. NRK får ikke kapasitet av de to nye i 2010. De har altså 66/110 Mbit å leke med. Det gir omtrent 12-20 HD-kanaler http://www.ntv.no/modules/module_123/proxy...p;I=307&D=2 http://www.ntv.no/modules/module_123/proxy...p;I=334&D=2 Lenke til kommentar
Bobben1 Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 (endret) Du har ganske rett bortsett fra den siste biten om at hver analog kanal i bruk gir en ledig multiplex når det analoge slås av. Det er i dag tre digitale multiplexer med en båndbredde på 22 Mbit i bruk, og når det analoge nettet slås av blir det plass til to til. Når jeg skrev 25-33% forklarte jeg feil da det jeg mente var at den analoge delen av det totale frekvensområdet var 25-33%, men det rette er 40% ( 2/5 ). Én av de tre multiplexene er til NRK som også bruker 5Mbit på radio, EPG og annet. NRK får ikke kapasitet av de to nye i 2010. De har altså 66/110 Mbit å leke med. Det gir omtrent 12-20 HD-kanaler http://www.ntv.no/modules/module_123/proxy...p;I=307&D=2 http://www.ntv.no/modules/module_123/proxy...p;I=334&D=2 110Mbps gir ikke 20 HD kanaler (snitt på ca. 5Mbps i teorien) . I teorien er det sikkert mulig men det er ingen god ide siden kanalene sannsynligvis blir såpass hardt komprimmert at det ikke lengre gir HD kvalitet. Hard komprimmering i MPEG4 gir uskarpe bilder. 20 hd kanaler på 110Mbps (5Mbps snitt) forutsetter også at alle SD kanaler fjernes fra bakkenettet og det kommer bare ikke til å skje. NRK får en hel mux fra 2010. Da får NRK sannsynligvis ca. 8Mbps ekstra. Da skulle i alle fall NRK kunne sende HD på en av kanalene uten prolemer men det vil sannsynligvis fortsatt være med mye lavere bitrate enn på satellitt, kabel og IPTV. TV2 skal også ha en egen mux fra 2010 og får samme mulighet som NRK. Om TV2 får en hel mux gjenstår å se. Endret 25. august 2008 av Bobben1 Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 (endret) Jeg er enig i at 5Mbps høres veldig tynt ut, men jeg mener å huske at det er ett av tallene NTV selv har oppgitt, så slik kom jeg frem til 20. Jeg håper derimot at vi lander mer mot 12 enn 20 og omtrent 8-9 Mbps per kanal med lyd og bilde. EDIT: Det som hvertfall er sikkert er at det blir trangt før de får flere frekvenser å sende på. Endret 25. august 2008 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
Bobben1 Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Jeg er enig i at 5Mbps høres veldig tynt ut, men jeg mener å huske at det er ett av tallene NTV selv har oppgitt, så slik kom jeg frem til 20. Jeg håper derimot at vi lander mer mot 12 enn 20 og omtrent 8-9 Mbps per kanal med lyd og bilde. EDIT: Det som hvertfall er sikkert er at det blir trangt før de får flere frekvenser å sende på. Ja la oss inderlig håpe at de får flere frekvenser å sende på. Det ser ut som det er kamp om de ledige frekvensene etter analog slukking så det her er ikke godt å vite utfallet av. http://www.tu.no/it/article168482.ece http://www.nrk.no/nyheter/kultur/1.6163617 http://www.teleavisen.no/wip4/nyheter/avvi...-d.epl?id=31514 http://www.teleavisen.no/wip4/nyheter/samf...-d.epl?id=31497 Lenke til kommentar
alleibruk Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 håper virkelig de bruker all kapasiteten på tv og ikke blander mobil inn i nettet. (kanskje vist det var helt gratis, men det blir jp aldri å skje). Jeg som så mange andre har kjøpt meg ny tv for og se i hd. ikke for att kapasiteten skal brukes til mobil eller enda værre drøssevis med dårlige jalla kanaler i dårlig kvalitet. (lokal tv, religion tv osv osv..) Lenke til kommentar
Bobben1 Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 håper virkelig de bruker all kapasiteten på tv og ikke blander mobil inn i nettet. (kanskje vist det var helt gratis, men det blir jp aldri å skje). Jeg som så mange andre har kjøpt meg ny tv for og se i hd. ikke for att kapasiteten skal brukes til mobil eller enda værre drøssevis med dårlige jalla kanaler i dårlig kvalitet.(lokal tv, religion tv osv osv..) Dette er det kun politikerene som styrer og det er stor fare for at de ledige frekvensene kan bli brukt til mobilt internet, mobil tv (DVB-H) osv. Det er ganske fantastisk at man lett kan havne i den situasjonen at i stedet for høy kvalitets tv så kan frekvensene bli bruk til lav kvalitets mobil-tv streaming. Nå som de Norske TV kanalene har begynt med HD sendinger (NRKs OL sending i bakkenettet) og TV Norge HD som starter denne høsten så burde alle være tjent med at frekvensene brukes til HDTV. Såvidt jeg skjønner så er situasjonen slik at EU/EØS pålegger staten å lyse ut de ledige frekvensene på anbud. Valget av hvem som får bruksrett på frekvensene skal være teknologi nøytralt. Derfor kan trolig heller ikke myndighetene priotritere at frekvensene brukes for HDTV. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 26. august 2008 Forfatter Del Skrevet 26. august 2008 (endret) Jeg trodde det var en del av konsesjonen at det digitale bakkenettet skulle få mer kapasitet når det analoge skulle stenge. Men de får kanaskje ikke all ledig kapasitet, det er derfor man snakker om bare to nye multiplexer selv om de teknisk kunne fått fler. Mobilt bredbånd hadde vært kjekt det også, at forsvaret kan ønske seg kapasitet kan man også forstå. Men når lobbyisten Per Morten Hoff fra IKT-Norge kommer på banen, blir jeg skeptisk. Han er mot DAB og mot TV-bakkenettet. Han er mot alt som kan gi folk underholdning og informasjon gratis. Hans jobb er å arbeide for at all TV og radio skal gå via bredbånd slik at IKT-Norges medlemsbedrifter skal kunne kreve penger fra oss for at vi skal få nyheter og underholdning. Jeg har ingen spesielle preferanser om hva kapasiteten i lufta skal brukes til, men jeg ser gjerne valgfrihet og at mest mulig av den tilbyr et gratis tilbud. Gjerne mer DVB-T uten ferdigpakkede kanalpakker, men fritt kanalvalg og flere gratiskanaler, og 720p oppløsning. Eller gjerne et trådløst bredbånd til folket, der i alle fall en basiskapasitet er "gratis" (betalt over skatteseddelen/ statsbudjettet) i likhet med mesteparten av veinettet. Det som ikke må skje, er at all kapasiteten havner i lomma på IKT-bedrifter som er mer opptatt av hvor mye penger de kan få ut av oss enn å tilby oss kvalitet vi vil ha. Endret 26. august 2008 av Svinks Lenke til kommentar
Bobben1 Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 (endret) Jeg trodde det var en del av konsesjonen at det digitale bakkenettet skulle få mer kapasitet når det analoge skulle stenge. Men de får kanaskje ikke all ledig kapasitet, det er derfor man snakker om bare to nye multiplexer selv om de teknisk kunne fått fler. Du har sannsynligvis helt rett. Jeg tror NTV allerede har konsesjon for to nye riksdekkene mux og et lokal mux i store byer( i Oslo er det 4 mux på luft) men mer enn dette blir det kamp om. NRK skal ha egen mux, det samme skal TV2. En ny operatør skal ha 0.5 mux. RiksTV skal sikkert ha like mange muxer som i dag (ca. 2 mux). Summen blir da trolig 5 muxer og så er man like langt. Det er også mye som tyder på at NTV må tildele en ny operatør mer enn 0.5 mux. Det er ikke vanskelig å forstå de som er bekymret for at bakkenettet aldri vil bli konkurransedyktig uten at frekvensene etter analog slukking benyttes til DVB-T. Endret 26. august 2008 av Bobben1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå