Gå til innhold

Tips til forbedring av lyd


Labov

Anbefalte innlegg

Nesten all min lyttning til musikk foregår nå via datamaskinen. For tiden har jeg Sennheiser 580 koblet direkte til det integrerte lydkortet (Realtek) på hovedkortet. Det fungerer rimelig greit, men jeg mistenker at lydkvaliteten kan forbedres ved investering i nytt utstyr.

 

Budsjettet er ca. 1500-2500. Hva ville dere kjøpt for denne summen for å forbedre lyden i oppsettet over?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville starta med en ekstern DAC av noe slag. Selv bruker jeg en E-MU 0404. Det er ikke en dedikert DAC men et eksternt lydkort. DAC delen går like vel for å være god (støtter også ASIO), og jeg er fornøyd med kvaliteten mot resten av systemet mitt (men det er nok det neste leddet jeg bytter om jeg skal oppgradere noe).

 

Hodetelefonforsterkerdelen er nok ikke så god i denne, men prisen skal være ned mot 1500 kroner, så da har du jo penger igjen til en forsterkerdel om du føler det er nødvendig.

Endret av Sinsen
Lenke til kommentar
Jeg ville starta med en ekstern DAC av noe slag. Selv bruker jeg en E-MU 0404. Det er ikke en dedikert DAC men et eksternt lydkort. DAC delen går like vel for å være god (støtter også ASIO), og jeg er fornøyd med kvaliteten mot resten av systemet mitt (men det er nok det neste leddet jeg bytter om jeg skal oppgradere noe).

 

Hodetelefonforsterkerdelen er nok ikke så god i denne, men prisen skal være ned mot 1500 kroner, så da har du jo penger igjen til en forsterkerdel om du føler det er nødvendig.

 

Jeg må innrømme at jeg har sovet litt i timen når det gjelder lyd og pc. Slik jeg forstår det bruker du EMU'en til å overføre signalet optisk, og deretter konvertere det til analog?

Lenke til kommentar

Nei, det fungerer som et alminnelig lydkort, bare via USB i stedet for PCI (som et internt et). Men, om du ønsker, så kan du nok bruke det som en optisk DAC fra PCen... (edit) uten at det vel har noe særlig poeng, siden lydkortet i e-mu-en sannsynligvis er bedre enn det innebyggede.

Endret av Sinsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...