Gå til innhold

Hvilke ski bør jeg kjøpe?

tr1c

Anbefalte innlegg

Hei der! :)

I fjor begynte jeg å stå på alpinski. Var vel en 5 ganger i løpet av vinteren.

Da leide jeg ski, og det er ei fin midlertidig løsning, men blir fort dyrt etterhvert. Har derfor siklet lenge etter å kjøpe meg egne ski.

Det jeg lurer på er hvilke jeg skal kjøpe. Valget står vel mellom carving og twin tip, men holder en knapp på twin tip. Bakken jeg kjører i har ikke særlig mange hopp og sånt, men fint å ha muligheten til å gjøre triks. Kjører stort sett i preparert løype, men kjører også en del i skog/offpiste.

Har sett litt på noen K2-ski, bl.a. Public Enemy og Fujative, og disse fra Dynastar. Kom gjerne med andre forslag til twin tip-ski.

Har også sett på carving, som de litt billigere skiene fra Blizzard..

Maksprisen er satt til 4000 for ski OG binding.

Et annet spørsmål er hvor lange ski jeg bør ha. Er 15 år nå, ca 176 høy. Regner med jeg vekser litt til, kanskje rundt 180. Jeg veier 64 kg. Skia jeg har sett på finnes i flere størrelser, så hvilke er aktuelle? Siden jeg er "nybegynner", burde jeg velge kortere ski? Vil helst at skia skal vare i noen år. Er 179 for langt? 169?

Takker for svar

Håvard

Endret av SethCohen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann! Om du skal ha Carving eller Twin Tip, må du nok finne ut av selv :) Carving er for flotte svinger og fart, mens Twin Tipsa er for triksing generelt. Jeg vet ikke helt når det gjelder Twin Tip, men om du skal ha Carving bør du ikke starte med så lange ski. Selv bruker jeg et par ski på 1.50 (er 16 år) og de funker bra for veldig små svinger men ikke stor fart. Når jeg skal kjøre storslalom bruker jeg derimot ski på 1.70 som ikke funker så bra på småsvinger. Om jeg var deg ville jeg nok gått for ca 1.60. Det er deilig å ha litt småe ski når man er fritidskjører. Du burde også få noen tips av en smartass i en sportsbutikk. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvis du skal kjøpe twintip, vil jeg anbefale deg fujative.

Har skia selv, er 1.78 høy og skia er 1.79. så det passer helt fint. liker også og stå i preppet løype og du kan faktisk kjøre bra på med noen twintip ski. samtidig kan man også gjøre litt triks og kjøre pudder(DIGG).

Hvis du bestemmer deg for å kjøpe twintip, vil jeg anbefale deg å kjøpe fujativ.

Det er en billig, men fantastisk god ski;)

Perfekt for nybegynnere.

Lenke til kommentar

Det går faktisk an å hoppe med carvingski óg...

Eg kjøpte ein pakke til 3000 for alt untatt stavar og hjelm og desse skia blir først og fremst brukt til triksing og "tullekøyring". (har nesten greidd 360 ;) )

Så sjølv om du har carving så betyr ikkje det at du ikkje kan renne i laussnø og på hopp!

Eg tippar du bør ha nokre ski som er litt kortare enn deg, men folk i den lokale sportsbutikken brukar ofte å ha litt peiling på lengda.

Lenke til kommentar

Heisann!

Kjører twintip og har völkl Ledge! Han over her sier at det går ann å trikse med carving, og det går jo, MEN skal du bruke de til tricks, og pudder, kjøp for all del twintip! Carvingski er tyngre, og ikke så lette å ha i lufta mens twintip er bygd og lagd for det. Litt kjedelig å klare 540 (1 1/2 gang rundt) på carving, for da kan du gå rett på ryggen å slå deg ganske godt. Twintip er det tupp på begge sider, så der ler ikke det noe problem!

Hadde jeg vært deg, hadde jeg kjøpt twin. Twin kan du kjøre lange svinger med, og alt det der, men du kan ikke gjøre de samme triksene på carvin, som på twin ;)

Lenke til kommentar

Beklager, det glemte jeg å nevne. Trådstarters ønskede spesifikasjoner skled uheldigvis inn i glemmeboken en kort stund. 

Dessuten, når du sier du vil ha en ski som "varer en stund", gå heller for en kvalitetsski fremfor en ski som er 5 cm lengre enn ditt nåværende behov. Styr også unna sko som "har plass til 3 par ullsokker".

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ski valg kommer jo litt ann på hva du er ute etter:

Klassiske ski, Skøyte ski eller kombinert.

Men jeg vil nok annbefale madsus som et bra alternativ på kombinert og Skøyteski.

Hver opps på og kjøpe ski som du akkuratt rekker opp til under håndleddet.

Men når det gjelder staver har jeg ikke så mye og komme med men det har nok en del andre her :) God Jul og God Ski Tur ^^,

post-178351-1228665317.jpg

Lenke til kommentar

Ta å les førsteposten du Carloz89. :p

Men jeg syntes også du burde kjøpe dyrere støvler enn ski i et stramt budsjett. Jeg vet om mange (inkludert meg selv) som har kjøpt billige støvler og det ender med å få vonde føtter i løpet av kort tid. Sikkert noen som er uenige med meg, men støvler er veldig viktig for helheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...