Gjest Slettet+1374861 Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Kan vel begynne med å introdusere min kunnskap om dette området. Stort sett har jeg ungått alt som heter opptak siden VHS gikk ned fra tronen, men har nå sett lyset via HD-opptakere med timesvis med kapasitet. Forøvrig er det ett marked jeg ikke vet noe om pris eller kvalitet i. Finnes det noen gode testsider på området (gjerne tips for å plukke ut noe brukbart)? Hvor mye må man minst ut med for å få noe stabilt? Er markedet 'modent' enda? Jeg ønsker jo da i utgangspunktet muligheter for å kunne schedule'e opptak naturligvis. Kunne se innholdet via en av AV-kanalene mine, og derfra også organisere (CRUD). Håper noen kan peke meg i riktig retning her. Var såvidt inne på Komplett og prøvde å finne noe, men virket ikke som det krydde av ting. All hjelp tas hjertlig imot! Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Er markedet 'modent' enda? Markedet var modent for opptakere med analoge signaler, men så kom digitalrevolusjonen. I dag er valget å enten 1: å kjøpe en analog opptaker som kan brenne til DVD og koble den til en dekoder dersom man da ikke fortsatt har analoge bakkenettsignaler (de er i ferd med å stenges) eller analoge kabelsignaler (som sannsynligvis forsvinner når mange nok har dekoder og kabelselskapene ikke gidder å bruke kapasitet i kabelen til digitale og analoge signaler samtidig). Og da er man avhengig av å bytte kanal på dekoderen mellom hvert opptak dersom man skal ta opp fra forskjellige kanaler samme dag. eller 2: kjøpe en PVR (personal video recorder) godkjent av ens TV-kanalleverandør (som f.eks RiksTV), eller som i alle fall virker med de digitale sendingene man mottar, eller leie PVR fra sin TV-kanalleverandør (f.eks. Get). Da er utvalget i bokser svært begrenset, og man får ingen mulighet for å brenne programmer på DVD eller eksportere dem til andre opptakere i digital kvalitet. Dette er sansynligis en begrensning for å hindre piratvirksomhet. Markedet er med andre ord svært umodent i år. Når markedet modnes, vil man sannsynligvis ha et større utvalg av PVR for både digital kabel, satelitt og bakkenett fra de som i dag er gode på analoge harddiskopptakere, og en digital PVR er nok det man bør satse på om man ser framover. Analoge harddiskopptakere er døende produkter i en tid der analoge TV-sendinger fases ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå