ozone Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Jeg tør påstå at innen foto, og især DSLR, så har verden blitt så enkel at når kunden går ut av butikken med et kamera i posen, er sannsynligheten for at kunden blir fornøyd rundt 99%, rett og slett fordi de fleste har ikke så høye krav, og kameraer generelt i dag har blitt så bra at det er liten sjanse for å velge feil. Hvis dette stemmer, så skulle jo bare 1% av kundene til både Elkjøp og "KUN fotoutstyr AS" ha med seg et kamera ut fra butikken som vedkommende ikke ble helt fornøyd med" Selv om det sto en ape bak disken! ...de fleste vil helst at det skal være noe galt med kameraet de kjøper for å levere det tilbake, og tenker ikke over dette. Dersom de har valgt feil for andre gang, er også terskelen for å komme tilbake enda lavere... De færreste har moral til å prøve alle kandidatene de står ovenfor for å finne ut hvilket som er det beste for dem. Jeg kan ikke se at moral skulle ha noe med saken å gjøre. Elkjøp reklamerer jo med dette tilbudet til kundene: "Hos Elkjøp kan en komplett vare returneres innen 30 dager fra du har mottatt varen, og du får alle pengene tilbake. Vi kaller det 30 dagers full returrett - for deg betyr det 100% trygghet. Husk å ta med kvittering." Folk OPPFORDRES til å bruke denne muligheten! En fornøyd kunde er en kunde som har valgt rett produkt. Du sa det selv tidligere. Dette er Elkjøps måte å gjøre det på. Og gjett om de tjener fett på det! Jeg selv har kjøpt utallige ting hos dem som jeg ellers ikke ville turt, fordi jeg visste at jeg kunne levere det tilbake og få pengene igjen hvis jeg ikke ble helt fornøyd. Mye har jeg beholdt, men jeg har også benyttet meg av returetten minst 20 ganger! Og ikke èn gang har jeg følt noen form for surmuling. Jeg lurer på å kjøpe meg en Sigma 30mm f/1.4 Elkjøp har den ikke i sitt sortiment. Jeg har "tryglet" dem om å ta den inn. (Slik at jeg kunne få testet den, og beholde den hvis jeg ble fornøyd) Men de vil ikke ta den inn. Så nå blir jeg "nødt" til å kjøpe den på nettet, helt uten mulighet til å levere tilbake hvis jeg ikke liker den. SÅ godt liker jeg 30 dagers returretten til Elkjøp! Lenke til kommentar
rieg Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 kan du ikke gjøre en deal med en butikk da du får sikkert låne den over en helg eller noe.. eller bestille på nett da har du 14 retur rett! Men husk alle de varene folk retunerer selges til andre kunder som nye varer, er det riktig? ja har sett at de noenganger har speialtilbud på slike varer men da er jo forpakningen vært rundt hele verden! å ser ut som en fotball vet mange butikker som pusher ut tver med pixelfeil uenedelig mange ganger, til slutt er det folk som ikke ser det eller bryr deg. men han vet kanskje ikke at 10 andre folk har hatt hans nye vare hjemme.... hehehe Lokal kompetanse er verdt mye for mange, ikke en dritt for noen! sånn er det med alt mulig. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 ...eller bestille på nett da har du 14 retur rett!Glemte angrefristen! Men den har jeg litt sperre mot å bruke, siden det er en rett som kjøpsloven pålegger butikken å gi kunden. De har ikke valgt det selv. ...alle de varene folk retunerer selges til andre kunder som nye varer, er det riktig?Jeg er sikker på at de selger returnerte varer som nye. Hvis en vare ser ut som ny, fungerer som ny, og er originalt pakket, så har jo ingen tapt Lokal kompetanse er verdt mye for mange, ikke en dritt for noen!sånn er det med alt mulig. For meg er lokal kompetanse like mye verdt som all annen kompetanse! Poenget mitt er bare at i en fotobutikk får jeg kun 1 persons kompetanse, mens på nettet får jeg millioner av menneskers tester, råd og meninger! Gratis!Jeg betaler ikke i dyre dommer bare for å få den siste ene personen i fotobutikken's kompetanse. Sannsynligvis er også han på nett og gir meg råd og tips, hehe Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Hvis dette stemmer, så skulle jo bare 1% av kundene til både Elkjøp og "KUN fotoutstyr AS" ha med seg et kamera ut fra butikken som vedkommende ikke ble helt fornøyd med" Selv om det sto en ape bak disken!På DSLR er det ca sånn ja. På kompakter er det ikke fullt så enkelt, selv om det i stor grad stemmer der også. Men det er faktisk mange som vil betale litt for "kjøpsopplevelsen" også, det å få tips og råd fra en selger de mener de kan stole på, komme tilbake og få tips og råd om hvordan bruke kameraet best mulig etc. Jeg ville aldri i verden tatt turen til Elkjøp for noe slikt - selv om det helt sikkert finnes en og annen kompetent selger. Joda, i butikken jeg jobber gjør vi sånn også for kunder som helt sikkert ikke har handlet hos oss, men dersom 90% av kundene åpenbart ikke hadde handlet hos oss (f.eks. ved å ha kameraer vi aldri har ført), ville vi nok være mer måteholdne også. Det er dessuten ingen garanti for at vi kan gjøre det neste gang - for da er det ikke sikkert vi er der... (Ikke at butikken går dårlig, men det har vært resultatet for svært mange butikker i nærområdet, og grunnen er i stor grad netthandel. Selvfølgelig har mange av butikkeierne egen skyld i at de ikke har hengt med på kjøret, men at nettet har vært et alvorlig skudd i baugen for de fleste, er det liten tvil om.) Jeg kan ikke se at moral skulle ha noe med saken å gjøre.Selvfølgelig er det helt greit og helt lov etc, men du må også huske på at Elkjøp spekulerer i dette - svært mange har ikke moral til å gjøre dette. Dermed vet de at svært mange kunder ikke kommer tilbake. For å si det sånn - om over halvparten av kundene hadde returnert varene like ofte som deg, ville ikke Elkjøp kunnet tilby den tjenesten de gjør. De kan gjøre det - fordi de fleste bruker den ikke (mange er selvfølgelig fornøyd også - jeg har ikke hatt grunn til å reklamere på noe av det jeg har handlet på Elkjøp - fortrinnsvis hvitevarer). Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Jeg er sikker på at de selger returnerte varer som nye. Hvis en vare ser ut som ny, fungerer som ny, og er originalt pakket, så har jo ingen tapt Så at andre kjøper en vare de tror er ny, men har vært brukt i 29 dager så mener du at det er greit? Når jeg kjøper en vare, skal den 1) være helt ny og ubrukt, fortrinnsvis i forseglet emballasje, 2) være åpnet, sett på, tatt på, men ubrukt - og opplyst om at den bare er åpnet eller 3) være åpnet, opplyst om at den er levert tilbake på angrerett og med nedsatt pris. Dersom Elkjøp selger varer som er levert tilbake på angrerett som nye, er det enkelt og greit svindel, og er etter min mening grunn alene til å ikke handle slike varer der. Jeg ser ikke bort fra at det blir gjort i Tromsø også, men de har i hvert fall rett som det er varer til nedsatt pris pga angrerett. Gjetter på at det er varer som har fått synlige merker, enten på varen selv eller emballasjen. Jeg har ingen nykker mot å kjøpe varer som bare så vidt har vært åpnet fordi det ikke har vært noen utstillingsmodell tilgjengelig, eller varer som har stått utstilt inne i et skap. Men varer som har vært utenfor betjeningens kontroll anser jeg det som fullstendig uaktuelt å kjøpe til fullpris. Dersom noen har kjøpt et DSLR, og fikler litt med speilet, for å så levere det tilbake på angreretten, er jeg overhodet ikke interessert i å kjøpe varen, og jeg ville heller ikke vært interessert i å selge varen. Selv om det ikke er synlig, kan det ha oppstått en feil på kameraet som ikke lar seg lett oppdage ved visuell inspeksjon. Man må ta bilder, prøve det og helst i grenseområder. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Dersom Elkjøp selger varer som er levert tilbake på angrerett som nye, er det enkelt og greit svindel, og er etter min mening grunn alene til å ikke handle slike varer der. Jeg ser ikke bort fra at det blir gjort i Tromsø også, men de har i hvert fall rett som det er varer til nedsatt pris pga angrerett. Gjetter på at det er varer som har fått synlige merker, enten på varen selv eller emballasjen. Kan ikke være noe annet enn enig i dette. Computer City merker slike varer tydelig (og med nedsatt pris), og da er det greit. For da har man et valg. Tom Lenke til kommentar
ozone Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Legg merke til at jeg skrev: Hvis en vare ser ut som ny, fungerer som ny, og er originalt pakket, så har jo ingen tapt Jeg er selvfølgelig HELT enig med dere om at hvis varen har den MINSTE funksjonsnedsettelse eller kosmetisk defekt så skal du enten ha lavere pris, eller bytte i annen vare. Det fine er jo at du uansett har 30 dager til å finne ut om det er du er helt fornøyd, eller: Pengene tilbake Lenke til kommentar
emero Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Siden jeg både har jobbet flere år hos Elkjøp, og nå er inne i mitt tredje år i fotobutikk, kan jeg jo nevne at den generelle produktkunnskapen innen foto er på to helt forskjellige plan. Da jeg byttet jobb, måtte jeg begynne helt fra bunn og lære meg hva alt faktisk innebærer. Jeg påstår ikke at du ikke kan treffe flinke folk hos Elkjøp, men de får ikke den opplæringen i kamera som du får i en fotobutikk. Å jobbe i en hvilken som helst kjede med et så stort produktutvalg som Elkjøp gjør at du lærer deg å selge utfra spesifikasjonene som står på prislappen. Du trenger ikke engang vite hva de betyr, da de fleste kunder hos slike kjeder er entusiaster nok til å høre forskjellen. For all del... Elkjøp har mange flinke og hyggelige folk, og det er mange grunner til at jeg jobbet der i så mange år som jeg gjorde. Men kunskapen er for generell. De har rett og slett for mange varegrupper å sette seg inn i. Det er iallefall min mening. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Jeg er enig i at på mange selgere på elkjøp så er det en generell kunnskap, ikke nødvendigvis spisskompetanse på hver produktgruppe. Men tatt i betraktning så har de fleste selgere på elkjøp mye mer kunnskap enn sikkert over 90% av den norske befolkning. Den resterende gruppen er dem som sitter på et forum slik som dette, og dem handler stort sett på nett uansett Så å diskutere at selgere på kjedebutikker har lite peiling blir litt feil da dem stort sett har nok kunnskap til å kunne selge til dem som er i deres målgruppen (ola nordmann og ikke nerdene på forum slik som dette ) Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Flere mener at det er verdt å betale ekstra for "kunnskapen" og den ekstra sevice man får i fotobutikk. Det var sikkert noe i det før internett kom, og det kan jo den enkelte avgjøre selv.Men jeg er nå av den oppfatning at kunnskapen og hjelpen man kan få ved hjelp av forum som dette, og internett generellt, overgår LANGT den kunnskapen man kan få i en fotobutikk. Der får man som regel kunnskapen og meningene til den ene selgeren man til enhver tid snakker med. I tillegg er jo han "selger"... Som jeg skrev tidligere, og som er min erfaring etter å ha vært ansatt som "selger" i fotobutikk i seks år: De som derimot er vanskeligst å overbevise, er de som har drevet research på nettet i forkant, og disse sitter stort sett med oppfatningen om at det er ett eller til nød to produsenter som i det hele tatt er verdt å vurdere... Canon og Nikon. Disse har fått en litt skrudd oppfatning av virkeligheten, og kjøper gjerne et D300 selv om de ville fått mer ut av, og mer glede, med et D40 eller Olympus E-420 (...) De som derimot ikke har lest seg blind på nettet, følger gjerne mine anbefalinger. Hva disse går ut med, kommer an på hva jeg forstår at kunden trenger. Og det kan like gjerne være et Olympus eller Pentax som et Canon eller Nikon. Nettopp av denne grunnen får vi aldri klager på at vi har "prakket" et kamera på kunden. Det er klart det er forskjellige kunnskapsnivå i fotobutikker, men mitt inntrykk etter å ha jobbet i fotobutikk i seks år, er at går man til en faghandler, så setter forhandleren stoltheten i å selge riktig produkt foran ønsket om å tjene mest mulig penger på å selge enten produkter med den høyeste fortjenesten, eller produkter som er mye mer enn det kunden har behov for. I lengden er det dette man tjener penger på, så hvorfor ikke gjøre det? Og da er det ene og alene kunnskap det står om... og jobber man i en fotobutikk, så har man generelt sett et høyere kunnskapsnivå om foto enn en elektronikkjede (naturlig nok). Og jo høyere kunnskap man har om foto, jo lettere er det å finne riktig produkt til en kunde. Uansett... jeg jobber som sagt i en fotobutikk, og den har både nettbutikk og fysisk utsalgssted midt i Oslo sentrum. Vi har Norges billigste pris på blant annet D700 og D3 (slår nettbutikkene og store kjeder på pris med god margin). Så det er ikke alltid man må betale mer for de fordelene man får ved å kjøpe hos en fotoforhandler. Angående Elkjøps returrett så er dette noe de fleste butikker praktiserer til en viss grad. Man ønsker fornøyde kunder, men heldigvis er dette noe vi sjelden opplever ettersom vi som sagt legger vår stolthet i å anbefale riktig produkt til hver enkelt kunde. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 (endret) Så å diskutere at selgere på kjedebutikker har lite peiling blir litt feil da dem stort sett har nok kunnskap til å kunne selge til dem som er i deres målgruppen (ola nordmann og ikke nerdene på forum slik som dette ) Som sagt... jo mer kunnskap en selger har om foto, jo lettere blir det å finne det mest riktige produktet til akkurat den kunden. En "kjedebutikkansatt" uten kunnskap vil ikke nødvendigvis vite hvilket produkt som er best tilpasset en viss kundes stil, og anbefaler noe på måfå enten fordi de tjener mye penger på produktet, eller fordi de selv synes produktet er bra... til sitt eget bruk. Det kan slå veldig feil ut for kunden. Sånn sett er man tryggere ved kjøp i en fotobutikk, spesielt om man har blitt hjernevasket om ting og tang på diverse fotoforum. På et forum har man i tillegg en helt annen type dialog med en person, enn man har face-to-face i en butikk. Så selv om man snakker med noen som har god peiling på et forum, vil ikke dialogen gå på en måte som nødvendigvis er fordelaktig for resultatet. Det er mye lettere å forstå en person om man fysisk snakker med han/henne, og kan stille raske spørsmål hvor svaret ikke drukner i alt annet "støy" som i en tråd på et forum. Og hvordan kan man vite om den man prater med på et forum har peiling? Har den "selgeren" man snakker med peiling, så kan man lett se det på kroppspråk, høre det på stemmen osv... Det er noe man ikke kan på et forum. Endret 26. august 2008 av Super8 Lenke til kommentar
Athikez Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 kan du ikke gjøre en deal med en butikk da du får sikkert låne den over en helg eller noe..eller bestille på nett da har du 14 retur rett! Etter reglene har du det, men det er mange nettbutikker som praktiserer noe helt annet. Du kan sikkert få returnert vare på angrerett må ofte krangle litt. Embalasje osv.. Men husk alle de varene folk retunerer selges til andre kunder som nye varer, er det riktig?ja har sett at de noenganger har speialtilbud på slike varer men da er jo forpakningen vært rundt hele verden! å ser ut som en fotball Returnerte varer blir solgt som b-vare/30 dagers retur vare. Varene blir testet før de blir lagt til salg. Embalasje har jeg sett at det varierer ifra vare til vare. Alle slike b-varer er redusert pris. vet mange butikker som pusher ut tver med pixelfeil uenedelig mange ganger, til slutt er det folk som ikke ser det eller bryr deg. men han vet kanskje ikke at 10 andre folk har hatt hans nye vare hjemme.... heheheElkjøp har faktis pixelfeil garanti på kun 1 død-pixel på de fleste tv'er. Blant annet Samsung tv'er. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Elkjøp har faktis pixelfeil garanti på kun 1 død-pixel på de fleste tv'er. Blant annet Samsung tv'er. Elkjøp har ikke pixelfeilgaranti, men det er noe produsenten gir. I praksis kan du si at dem har det siden du uansett bare kan returnere produktet på 30-dagers returrett. Samsung har en null døde pixel garanti på produkter kjøpt gjennom samsung scandinavia. Så hvis du ser en samsuntv usannssynlig billig på nett er det sannssynligvis kjøpt gjennom andre kanaler enn samsung scandinavia. Da mister du blant annet null pixelgaranti og gratis hjemmeservice hvis det skulle bli noe galt med produktet. Lenke til kommentar
TOH65 Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Jeg gikk og kikket litt rundt i en Elkjøp butikk for et for dager siden. Prismessig så jeg ingen grunn til å kjøpe noe fotoutstyr her. D300 kostet 14000,- og de hadde til og med et D70s til 5000,- Men prisene varierer nok fra sted til sted. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Konfronterer du elkjøp med prisen vil de så langt det lar seg gjøre matche andre priser. Vær dog ops på at det er mye gråimporterte varer rundt om på diverse nettbutikker etc. Lenke til kommentar
Kilronan Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Jeg kan ikke se at moral skulle ha noe med saken å gjøre. Selvfølgelig er det helt greit og helt lov etc, men du må også huske på at Elkjøp spekulerer i dette - svært mange har ikke moral til å gjøre dette. Dermed vet de at svært mange kunder ikke kommer tilbake. For å si det sånn - om over halvparten av kundene hadde returnert varene like ofte som deg, ville ikke Elkjøp kunnet tilby den tjenesten de gjør. De kan gjøre det - fordi de fleste bruker den ikke (mange er selvfølgelig fornøyd også) For en tullete måte å tenke på. For min egen del har jeg ovedhodet ingen skrupler for å returnere ting kjøpt hos Elkjøp - dersom jeg av en eller annen grunn angrer. Det at Elkjøp evt. vil gå i underskudd på en retur burde være revnende likegyldig. Hvis alle skulle tenkt slik så hadde Elkjøp bare tjent enda mer penger. Nei, så lenge returretten eksisterer så skal man kunne bruke den akkurat så mye man vil. For å si det sånn; hva er viktigst? - at man blir fornøyd eller at Elkjøp taper minst mulig penger? Jeg registrerer at det er mange her som heller vil forbli misfornøyde enn å slite ut returretten. Deres valg. Lenke til kommentar
emero Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 selvfølgelig... det at jeg selv mistet jobben pga nedskjæringer / for lite overskudd hos elkjøp for noen år siden betyr jo selvfølgelig at alle butikkene tjener for mye. jeg mener, det er jo ingen franchise butikker i elkjøp... det finnes noe som heter den gyldne middelvei. det er faktisk noen som lever av bransjen, og det er faktisk mennesker som jobber i butikkene, ikke roboter. det er ikke noe som irriterer meg mer enn vrange kunder, dvs de som bare er sure av prinsipp og de som gjør alt for å utnytte systemet. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 For å si det sånn; hva er viktigst? - at man blir fornøyd eller at Elkjøp taper minst mulig penger? Jeg registrerer at det er mange her som heller vil forbli misfornøyde enn å slite ut returretten. Deres valg.Hadde alle tenkt som deg på denne måten i alt, ville samfunnet gått under. Egoisme kalles det, å kun tenke på sitt eget best uten å ta samfunnsansvar. Som emero er inne på, er det folk som jobber også på Elkjøp, og det er uten tvil en viktig ressurs i samfunnet. Alle har en plikt til å sørge for at samfunnet går rundt, selv om stadig flere og flere nordmenn ser ut til å glemme dette, eller enda verre - se bevisst bort fra dette. Noen mennesker søker egen vinning i alt de gjør, og slike mennesker sørger for at gode ordninger legges ned for dem som bruker dem med vett. Du ønsker med andre ord at kundene skal levere tilbake absolutt alt de ikke er 100% fornøyd med - slik at Elkjøp blir nødt til å legge ned ordningen? Det handler om å ha innsikt nok til å se at alle produkter er ikke perfekte, men kanskje det perfekte produktet ikke finnes? Skal du da kjøpe produkt på produkt og levere tilbake alle sammen? Selvfølgelig må du gjerne levere tilbake varen om du ikke er fornøyd, og du vet at du kan finne noe som passer deg bedre, men jeg er helt sikker på at ordningen ikke ble laget for at man skulle kunne prøve ut alle de forskjellige produktene for å finne den som passet deg best. Den er helt sikkert ikke laget for at man skal kjøpe en gigantisk flatskjerm før fotball-VM og levere den tilbake etterpå, eller ha en måned der man sitter foran Playstation, Xbox whatever og spiller seg fordervet for å utnytte TVen man uansett hadde tenkt å levere etter 29 dager. Jeg påstår ikke at du er slik, men det er en hel rekke mennesker som tenker "systemet er slik, da kan jeg utnytte det". Dette er mennesker som ødelegger for alle andre, og sånn er det med de aller fleste andre ordninger i hverdagen også. Folk tyner ut gunstige ordninger for egen kortsiktig vinning, uten å tenke over dem som lider når ordningen blir lagt ned pga. misbruk. Store deler av samfunnet er bygget opp på tillit, og jeg synes det er særdeles skremmende at folk ønsker å utnytte denne tilliten uten å bry seg med hvilke konsekvenser det får for andre mennesker. Som sagt - egoisme. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 QVOTE Husker når OBS begynte med 100% fornøyd eller pengene tilbake,ingen spørsmål blir stilt. Da var det om og få utnyttet systemet maks,foreksempel kjøpe en 6pakk øl drikk 2-3 gå tilbake og si at du ikke var fornøyd og få pengene tilbake. Lenke til kommentar
Kilronan Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 selvfølgelig...det at jeg selv mistet jobben pga nedskjæringer / for lite overskudd hos elkjøp for noen år siden betyr jo selvfølgelig at alle butikkene tjener for mye. jeg mener, det er jo ingen franchise butikker i elkjøp... Og nå skal liksom jeg få dårlig samvittighet? Jeg driver selvsagt ikke å kjøper ting kun for å ha dem i 30 dager, selv om det alltid vil eksistere noen slike individer også. Men dersom jeg angrer så tenker jeg meg ikke om to ganger. Enten er man fornøyd med et kjøp eller så er man det ikke - Alle klarer selv å vurdere hvorvidt man er fornøyd eller ikke. Men hvis det var slik at man konstant skulle tenkt på alle konsekvenser av ens handlinger så hadde man jo bare måttet sette seg ned helt stille i en mørk krok. Tenk hvor mange små søte barn i den 3dje verden som kunne fått en liten tallerken grøt for de pengene man bruker på en Playstation 3? Skal man derfor slutte å kjøpe Playstation 3? det finnes noe som heter den gyldne middelvei. Ja, i teorien gjør det sikkert det. Men i praksis er det umulig å definere hvor denne gyldne middelveien er. det er ikke noe som irriterer meg mer enn vrange kunder, dvs de som bare er sure av prinsipp og de som gjør alt for å utnytte systemet. Ingen liker vrange kunder. Men enten så har man en returrett eller så har man det ikke. Elkjøps returrett eksisterer naturligvis fordi de totalt sett tjener på den, selv om de taper på hver gang noen benytter den. Litt ironisk, men likevel veldig logisk (hadde de ikke tjent penger på den så hadde den ikke eksistert). Jeg har på samme måten inntrykk av at Elkjøp er veldig stolte av denne ekstra rettigheten - samtidig så "hater" de alle som bruker den. Og her går det ikke an å klassifisere hva som er bruk og hva som er misbruk. Slik rettigheten er utformet så går det egentlig ikke an å misbruke den (pr. definisjon). Ja, det går an å bruke den oftere enn gjennomsnittet - men det betyr likevel ikke at man bevisst misbruker den. Dersom en evt. skulle bli svartelistet for misbruk så er det i praksis det samme som at Elkjøp påstår at "nei, nå har du vært misfornøyd så mange ganger at nå kan du faktisk ikke bli misfornøyd lenger". Hva gjør man hvis man blir misfornøyd da? Skal man gå til psykolog? Selger Elkjøp produkter som det ikke er mulig å bli misfornøyd med? Uavhengig av om man bruker returretten for første eller tiende gang så vil man sannsynligvis møte en litt guffen kundebehandler uansett. Du får nok pengene dine, men kundebehandleren vil nok, på en så hyggelig måte som mulig, gjøre dette til en så lite hyggelig opplevelse som mulig. På samme måte som hvis man klager på en agurk på Kiwi (eller hvor nå enn de gir deg dobbelt pris tilbake for slikt), så vil du sannsynligvis bli oppfattet som utrolig gjerrig - selv om du har retten på din side. Dette gjør naturligvis at terskelen for å klage på en agurk for de fleste sannsynligvis er temmelig høy. Hadde alle tenkt som deg på denne måten i alt, ville samfunnet gått under. Egoisme kalles det, å kun tenke på sitt eget best uten å ta samfunnsansvar. Som emero er inne på, er det folk som jobber også på Elkjøp, og det er uten tvil en viktig ressurs i samfunnet. Alle har en plikt til å sørge for at samfunnet går rundt, selv om stadig flere og flere nordmenn ser ut til å glemme dette, eller enda verre - se bevisst bort fra dette. Det får da være måte på til etikkleksjon. Hvis man skal gå gjennom denne tankeprosessen for hvert tilfelle det hvor det kan være aktuelt å benytte Elkjøps returrett så hadde man jo aldri klart å overtale seg selv til å bruke den noensinne. Hvis jeg sitter der med en høyttaler som spiller så dårlig at jeg heller vil høre to katter slåss - skal jeg da først kontakte Elkjøp for å sjekke hvordan det står til med økonomien deres før jeg bestemmer meg? Hvis det står dårlig til, skal jeg da heller bare beholde høyttaleren? Er jeg egoistisk dersom jeg velger å returnere den? Noen mennesker søker egen vinning i alt de gjør, og slike mennesker sørger for at gode ordninger legges ned for dem som bruker dem med vett. Problemet er at du angriper saken fra helt motsatt vinkel enn det jeg gjør. Jeg mener man skal kunne benytte en rettighet man har betalt for uten å ha dårlig samvittighet i ettertid. Du mener at dersom alle tenkte slik så ville verden slutte å rotere. I virkeligheten er det heldigvis hverken 0% eller 100% som "utnytter" Elkjøps returrett. Å diskutere hva som ville skjedd dersom alle begynte å returnere alt de kjøpte fra Elkjøp er derfor ikke så veldig interessant. I så fall kunne en spurt seg hva som hadde skjedd dersom ingen hadde benyttet seg av returretten i det hele tatt. Du ønsker med andre ord at kundene skal levere tilbake absolutt alt de ikke er 100% fornøyd med - slik at Elkjøp blir nødt til å legge ned ordningen? Nei, jeg vil overlate denne vurderingen til hver enkelt kunde. Og jeg mener hver enkelt klarer å avgjøre dette helt selv. Hvis vi ser bort i fra dem som bevisst utnytter systemet ved å kjøpe dyre produkter for å imponere venner som kommer på besøk (det vil alltid finnes noen av dem), så skal man kunne returnere et produkt uansett grunn. At alle returnerer et produkt de ikke er 100% fornøyd med er heldigvis et scenarie som aldri vil inntreffe. Men dersom man ønsker å returere et produkt så skal man ikke går rundt med dårlig samvittighet av den grunn. Det handler om å ha innsikt nok til å se at alle produkter er ikke perfekte, men kanskje det perfekte produktet ikke finnes? Skal du da kjøpe produkt på produkt og levere tilbake alle sammen? Her har du selvsagt helt rett. Det finnes ikke perfekte produkter. Men hver enkelt person vet godt selv når de har gjort et kjøp de angrer på. Uansett grunn. Hvis jeg f.eks hadde kjøpt en TV til 15.000,- ..og så neste dag bulket jeg bilen. For å få råd til verkstedregningen så må jeg returere TVen. Er det da feil av meg å returnere TVen? Jeg har jo fullt og helt rett til å gjøre det? Det positive er jo at jeg slipper å gå konkurs mens det negative er at en Elkjøp-ansatt kan miste jobben pga nedskjæringer. Er det slik vi skal tenke? For ordens skyld: Ja, Elkjøp kan naturligvis nekte å selge noe til en kunde i utgangspunktet, men dersom handelen er gjennomført så skal man kunne bruke returretten. Uansett grunn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå